מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נאם הערב (ראשון), שעות לאחר שארגונו תקף את ישראל בתגובה לחיסול פואד שוכר, ובצל מכת המנע הישראלית - שפגעה באלפי קני שיגור בלבנון. הוא אמר שיעד התקיפה המרכזי - שלפי צה"ל לא נפגע - היה גלילות, וטען שהכטב"מים ששיגר חיזבאללה לשם הגיעו ליעדם. "נבדוק את תוצאות התקיפה. אם הן יהיו משביעות רצון - נראה במבצע התגובה ככזה שהסתיים", אמר נסראללה. "אם לא - נשמור את הזכות להגיב במועד אחר".
נאום נסראללה: "המטרה - גלילות"

לטענת מנהיג חיזבאללה, התגובה של ארגון הטרור כללה שני שלבים: שיגור של 340 רקטות לבסיסים בצפון, ואז שיגור של עשרות כטב"מים לעבר יעדים צבאיים ב"עומק" ישראל. היעד המרכזי, לפי נסראללה, היה בסיס המודיעין של 8200 בגלילות, "ליד תל אביב", כלשונו. "לפי המידע שלנו מספר כטב"מים הגיעו לשתי המטרות האלה אבל האויב דיסקרטי כרגיל", טען. "הימים והלילות הם שיגלו מה היה כאן". לפי נסראללה, התוכנית הייתה שחלק מהכטב"מים גם יגיעו לבסיס עין שמר - שאותו הגדיר יעד המשנה.
נסראללה טען בפתח נאומו כי ארגונו היה מוכן לתקיפת ישראל מיד לאחר הלווייתו של פואד שוכר. הוא הזכיר את דבריו בנאומו הקודם, שלפיהם העיכוב בתגובה הוא חלק מהתגובה, וטען כי העיכוב בא גם בעקבות צורך להתייעץ אם להגיב יחד עם כל ציר ההתנגדות של איראן - או לבד, וטען שהוחלט לתת הזדמנות למו"מ להפסקת אש בעזה כי "המטרה שלנו בחזית וההקרבה שלנו הן לעצור את המלחמה בעזה". נסראללה גם אמר ש"החיפזון להגיב בשיא הכוננות האמריקנית והישראלית יכול היה להיות כישלון".
"הוחלט שנבצע את המבצע שלנו לבד מסיבות שיתבהרו עם הזמן וכי כל צד בציר יחליט מתי ואיך יגיב", הוסיף נסראללה, "החלטנו שהמטרה תהיה בעומק - קרוב לתל אביב. המטרה הייתה אחרי-אחרי חיפה, גלילות". הוא ציין שחיזבאללה החליט שהיעד יהיה צבאי - וקשור להתנקשות בפואד שוכר.
4 צפייה בגלריה
לבנונים צופים בנאום נסראללה
לבנונים צופים בנאום נסראללה
צופים בנאום בביירות. "קיבלנו החלטה - והתקדמנו איתה"
(צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
4 צפייה בגלריה
לבנונים צופים בנאום נסראללה
לבנונים צופים בנאום נסראללה
(צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
מנהיג חיזבאללה הדגיש שהמתקפה של ארגון הטרור כללה גם ירי לעבר מוצבים ובסיסים בצפון ישראל וברמת הגולן, וטען ש"ירי הרקטות נועד לאפשר לכטב"מים לחצות". את חלק מהכטב"מים, טען נסראללה, שיגר חיזבאללה לראשונה מאזור אל-בקאע בלבנון. "סוכם שאחרי התפילה בבוקר יהיו מוכנים ב-05:15", אמר נסראללה. נסראללה אמר שאף מסלול שיגור של כטב"מים לא נפגע במכת המנע של צה"ל. "כל הכטב"מים ששוגרו מאל-בקאע חצו את הגבול בבטחה למטרות שצוינו.
לטענת מנהיג חיזבאללה, ארגונו תכנן לירות רק 300 רקטות - אבל לבסוף שיגר 340 - ולא תכנן כלל לשגר טילים מדויקים היום. "אולי נשתמש בהם בעתיד הקרוב", אמר. "מה שתוכנן קרה - ועוד. אף אחד מהטילים שהם (ישראל - לב"א) מדברים עליהם לא נפגע".
את הדיווחים בישראל, לפיהם הושמדו משגרים ובהם 6,000 רקטות, דחה נסראללה. "האזורים שהותקפו הם עמקים ריקים שפונו מהסוג הזה של הטילים. טענת האויב, שאימץ נתניהו, כי ישראל השמידה אלפי טילים ומשגרים היא טענה שקרית", אמר. "פואד שוכר החליט לאחרונה לפנות אותם. המשגרים שהאויב מתגאה בהם לא עולים לנו יותר מ-8,000 דולר". את מכת המנע של צה"ל כינה "תוקפנות".
4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
הוא טען שחיזבאללה החליט לתקוף - חרף כל האיומים והביקורות, גם מתוך לבנון - והזכיר את פתיחת המקלטים בתל אביב ועצירת הטיסות בנתב"ג. "חיזבאללה קיבל החלטה - והתקדם, בלי לעכב אותה", אמר. את נאומו חתם במסר לפסגה בדוחא: "הפעילות שלנו היום יכולה לסייע מאד לגורמים הפלסטינים והערבים במשא ומתן. המסר ברור לאויב ולאמריקנים. כל ניסיון להשתיק את חזיתות התמיכה נכשל. את מה שהתחלנו לפני 11 חודשים נשלים, לא משנות ההפחדות ולא משנה ההקרבה".

גלנט: הוצאנו את חיזבאללה משיווי משקל

שר הביטחון יואב גלנט, שביקר היום בחמ"ל המבצעים של צה"ל, אמר כי ״הוצאנו את חיזבאללה משיווי משקל ופעולתו נכשלה. התקיפה הבוקר מעבירה מסר אזורי: אנו נחושים להסיר כל איום, בכל זירה ובכל עת. עלינו להסתכל בראייה כוללת על זירת המלחמה ולעמוד במטרותינו - בצפון ובדרום״. הוא הוסיף: "הפעולה הייתה מאוד מוצלחת. ראינו את צה"ל במיטבו. הושמדו אלפי רקטות, נפגעו גם טילים מדויקים בכמה נקודות, עשרות כטב"מים ובסך הכל, תוצאה מאוד מוצלחת".
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בקריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בקריה
הלוי. "נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בצפון"
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אמר הערב בהערכת מצב בקריה כי "סיכלנו הבוקר מתקפת ירי רחבה של חיזבאללה לעבר עורף ישראל. אנחנו מאוד נחושים ונמשיך לעשות הכול להגן על אזרחי ישראל בכל מקום. אנחנו נלחמים נגד חיזבאללה בלבנון, ממשיכים ופוגעים בו באופן שיטתי. מתחילת המלחמה חיזבאללה איבד הרבה נכסים משמעותיים ומאות פעילים. אנחנו מאוד נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בצפון, נמשיך לעשות כך ולפעול כדי להשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון".
מוקדם יותר אמר גורם בחיזבאללה כי הנקמה של ארגון הטרור על חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר בסוף יולי נדחתה בגלל "שיקולים פוליטיים" - ולדבריו הסיבה המרכזית הייתה שיחות המו"מ על עסקת חטופים והפסקת אש בעזה. הגורם, שדיבר עם סוכנות הידיעות רויטרס, הוסיף כי חיזבאללה פעל להבטיח שהתגובה לחיסול שוכר לא תצית מלחמה כוללת.
בצה"ל אמרו כי חיזבאללה התכוון לירות מאות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים, וכי במכת המנע ב-5 בבוקר, שבה השתתפו 100 מטוסי קרב, הותקפו אלפי קני שיגור. מכת המנע באה בעקבות מידע מודיעיני על כוונת חיזבאללה לפתוח במתקפה נרחבת של מאות חימושים בניסיון לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון אך גם במרכז - כולל אפשרות של ירי למרחב גלילות שבו מטה המוסד ובסיס 8200. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי במכת המנע השמיד צה"ל את כל משגרי חיזבאללה שתוכנתו לירות למרכז הארץ בשעה 05:00. במכת המנע הנרחבת לקחו כאמור חלק 100 מטוסי קרב של חיל האוויר, שהפציצו ב-40 אזורים שונים בדרום לבנון.
(צילום: דובר צה"ל)

רוב הרקטות מתוכנית הנקמה של חיזבאללה יועדו לצפון הארץ, בעוד הכטב"מים יועדו למרכז. בצבא הדגישו מוקדם יותר כי יירטו את מרבית האיומים ששוגרו בהמשך לעבר ישראל, וכי הנזקים שנגרמו לבתים בעכו וביישוב מנות שבגליל המערבי היו משברי יירוטים.
לפי הדיווחים בלבנון, 29 יישובים וכפרים הותקפו לאורך הבוקר בדרום המדינה - עד השעה 10:30: עין קאנא, כפר פילא, א-לויזה, בוסליא, רשאף, א-טירי, חדאתא, כונין, זבקין, יאטר, סדיקין, חאריס, דיר סריאן, טלוסה, אל-קוסייר, א-נאקורה, טיר חרפא, מג'דל זון, עלמא א-שעב, אל-ג'בין, שיחין, אל-מחמודיה, אל-ג'בל אלרפיע, ברגז, א-דלאפה, מיס אל-ג'בל ומרכבא. בנוסף, דווח כאמור על תקיפות כטב"מים ישראליים באל-חיאם וכן בעלמאן.