"נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, רואה בחומרה רבה את העובדה שעד היום טרם התכנסה הוועדה לבחירת שופטים, וזאת בהינתן המחסור המשמעותי בשופטים והפגיעה הנגרמת עקב כך לשירות הניתן לציבור בשל העומס הגדול של ההליכים במערכת". כך נאמר היום (שני) בהתייחסות ראשונה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בנוגע להחלטת שר המשפטים יריב לוין שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
התגובה שפרסמה הנשיאה חיות הגיעה אגב סיכום שהשיגה עם השר, שעל פיו כהונת נציב התלונות על שופטים אורי שהם תוארך אף שסיים את כהונתו. בפגישה משותפת של הנשיאה עם נציב תלונות הציבור ושר המשפטים לפני מספר ימים התריע הנציב, שפורש בנובמבר, על כך שעל פי החוק הקיים לא ניתן להאריך את כהונתו, וכי ללא כינוס של הוועדה לבחירת שופטים, לא ניתן יהיה למנות נציב אחר. בפגישה נבחנה האפשרות להאריך לתקופת ביניים קצרה את כהונתו של הנציב, כדי שלא ייווצר מצב שבו אין כתובת לתלונות הציבור על השופטים. הדבר מצריך תיקון חקיקה.
"הנשיאה חוזרת ומדגישה את הפגיעה החמורה בציבור באי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, נוכח המחסור בשופטים בישראל", נמסר עוד.
נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, יצחק קרויזר, נבחר בשבוע שעבר - יחד עם נציגת האופוזיציה קארין אלהרר שנבחרה לפני חודש בתום פארסה גדולה. למרות זאת, נציג מטעם הממשלה לא נבחר עד כה - ולוין אינו מעוניין לכנס את הוועדה, כל עוד הרכבה לא ישונה.
לאחר קבלת התוצאות, ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין, קרא להם לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - והבהיר: "במידה שהוועדה לא תכונס בתוך 14 ימים - אעתור לבג"ץ". לפיד כתב כי לשר המשפטים אין מקום להפעיל שיקול דעת בחובה לכינוס הוועדה, ולטענתו "אי כינוסה מהווה התעלמות מהאינטרס הציבורי ומקורה בשיקולים שאין בסמכות שר המשפטים לשקול". לדבריו, על הממשלה מוטלת גם החובה לבחור את השרה הנוספת שתכהן מטעמה בוועדה כבר השבוע, ולאחר מכן להורות על כינוסה בהקדם האפשרי.
אחרי הודעת לפיד, הודיע יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן על שינוי נוסח הצעת החוק לביטול עילת הסבירות - והבהיר כי ביטול העילה יחול גם על מינויים וגם על הימנעות מ"הפעלת סמכות", רמז לרצונו של שר המשפטים יריב לוין להימנע מכינוס הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי.