בבוקר 8 באוקטובר יצא סמ"ר ניב איוס (25), לוחם קרקל במילואים, מבית הוריה של אשתו באשדוד כדי להצטרף ליחידה שלו. זה היה קצת יותר מיממה אחרי תחילת מתקפת חמאס - שעות של כאוס כשביישובים מתנהלים קרבות טיהור ומספר לא ידוע של מחבלים חמושים עדיין הסתתרו או נלחמו בתוך שטח ישראל. כל כוחות הביטחון שנמצאו בשטח – צה"ל, המשטרה ושב"כ – היו בכוננות שיא ועם אצבעות דרוכות על ההדק.
איוס, תושב היישוב ניצן שבין אשקלון לאשדוד, לא חיכה להקפצה רשמית - על אף שהיחידה שלו הוקפצה בהמשך, כשכבר לא היה בין החיים. הוא השאיר מאחוריו את אשתו ליאור שהייתה בהיריון, נכנס למכונית מאזדה כחולה של קרוב משפחה, נסע לביתו לאסוף ציוד ומשם תכנן לחבור לחבריו ליחידה - לקראת הקפצתם הצפויה. בצירוף מקרים שעד מהרה יתברר כטראגי, במקביל התקבלה במערכת הביטחון התראה על חוליית מחבלים שגנבה מכונית כחולה ממושב נתיב העשרה ועושה דרכה צפונה על כביש 4 כדי לבצע פיגוע במרכז הארץ.
הקלטת שיחת הטלפון של איוס למשטרה שנקטעה ביריות
(צילום: משטרת ישראל)

7 צפייה בגלריה
קרן איוס אימו של ניב ז"ל
קרן איוס אימו של ניב ז"ל
"לא נקבל שום תוצאה אחרת". קרן איוס עם תמונת בנה ניב ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי )
7 צפייה בגלריה
ניב איווס ז"ל
ניב איווס ז"ל
ניב איוס ז"ל. "לא קיבלנו שום דו"ח על המקרה"
(באדיבות המשפחה)
7 צפייה בגלריה
ניב איווס ז"ל בתכתובת האחרונה עם אימו
ניב איווס ז"ל בתכתובת האחרונה עם אימו
ניב כותב לאמו שהוא ממתין לצו 8, בלילה לפני שנהרג
בינתיים הגיע איוס בדרך צדדית לאזור צומת אמונים וראה קבוצת חמושים רעולי פנים שמתכופפים מולו. כשברקע אירועי היממה האחרונה, לא ניתן היה לדעת אם מדובר בכוחות ביטחון ישראליים או במחבלים. איוס ככל הנראה נבהל, ביצע פרסה והחל לברוח תוך שהוא מתקשר למשטרה. הלוחמים, מנקודת מבטם, ראו רכב חשוד התואם להתראה שקיבלו ונהגו נמלט ברגע שהוא מבחין ביניהם. ברגעים הבאים הם ירו עליו לא פחות מ-400 כדורים. לאיוס לא היה סיכוי לשרוד. הטעות התבררה כבר בדקות הבאות.
גורם במחוז דרום של המשטרה אמר ל-ynet: "זה היה אירוע מצער שהתפתח בערפל הקרב. אסור לשכוח שבאותו היום היו עדיין מאות מחבלים באזור, ואיוס ככל הנראה נסע בשלב מסוים על כביש בניגוד לתנועה באופן שעורר עוד יותר את החשד של הכוחות".
מאז הכירה מדינת ישראל באיוס כנפגע פעולות איבה, אבל את משפחתו זה לא מספק. מאחר שהוא הוקפץ באותו יום על ידי היחידה שלו, היא מנהלת מאבק עיקש כדי שהוא יוכר כחלל צה"ל. 11 חודשים חלפו מאז, והדרישה עדיין נמצאת בבדיקה. בינתיים הצליחה אימו קרן לגייס בין היתר את הנשיא יצחק הרצוג ואת ראש המל"ל צחי הנגבי, שהמקרה נגע לליבם, והם כתבו מכתב אישי לרמטכ"ל ובו ביקשו שיתחשב בבקשת המשפחה.
תיעוד הירי בזירה ב-8 באוקטובר

"לא קיבלנו שום דו"ח על המקרה. בקושי דיברו איתנו חוץ מטלפון מהמפכ"ל בערב פסח, שאמר לי שזו חקירה מיוחדת והטיפול בתיק בעיצומו", אמרה ל-ynet האם קרן. "ניב הוקפץ והכל מגובה בהודעות ומסמכים. איזו סיבה יש לבן אדם לצאת מהבית ביום הנורא הזה ולהשאיר מאחוריו אישה בהריון? ישבנו עם ראש אכ"א, עברנו ועדת חריגים וכעת התיק נמצא אצל הרמטכ"ל. אנחנו לא נקבל שום תוצאה אחרת חוץ מהכרה בו כחלל צה"ל. ניב נהרג מאש כוחותינו באירוע שהיו מעורבות בו חמש יחידות לוחמות, בהן מג"ב, צוות טקילה של שב"כ וימ"מ. הכל מתועד במצלמות גוף ומצלמות דרך".
מה אתם יודעים על הרגעים שקדמו לירי? "יש לנו את הקלטת השיחה למשטרה. ענתה לו יומנאית כשהוא עלה על הכביש, אחרי שעשה סיבוב פרסה. זה כנראה מה שמשך את תשומת הלב. אני, אמא שלו, ראיתי את המוות שלו בשידור ישיר בטלוויזיה. צילמתי תוך כדי. הוציאו אותו להורג. לא יכול להיות ששרפו כל כך הרבה כדורים על הבן שלי. והכי נורא זה שחוליית מחבלים שעליה התקבלה ההתראה נתפסה בחיים באותו אזור".
החשיבות של ההכרה כחלל צה"ל עבורכם היא הצהרתית? "אין לנו שום אינטרס כלכלי. אנחנו אנשים מאמינים ורוצים שהוא יקבל את המקום הראוי לו. לא הלכנו לבג"ץ כמו שעשו משפחות אחרות, אבל לא ייתכן שהמדינה תתעלם מאיתנו ותעכב את הנושא. עוד מעט תחלוף שנה ומאז שהוא נהרג נולד לי נכד ממנו וגייסתי עוד בן לצה"ל. אנחנו בתוך מערבולת אחת גדולה. החיים שלנו התהפכו".

האם פנתה לרמטכ"ל: "תן לי שקט"

בתחילת השבוע שעבר פנתה האם קרן במכתב לרמטכ"ל הרצי הלוי, וביקשה להיפגש איתו. "ניב יצא לאסוף את ציודו הצבאי מתוך כוונה אחת, ואחת בלבד: לחבור לכוחות הלחימה בדרום", כתבה בפנייתה. "ניב הוא דוגמה מופתית לאהבת אדם וארץ. כל בחירותיו האישיות תמיד נבעו מתוך אמונה שלמה, אהבת המולדת, שליחות ודבקות במטרה. ניב קם מתוך אחריות במטרה לחתור למגע, להיות ראשון להגן על מולדתו, על אשתו ועל ילדו העתיד להיוולד. הוא דיבר באופן נחוש ומלא מוטיבציה על רצונו לחבור לכוחות המילואים".
7 צפייה בגלריה
ניב איווס ז"ל
ניב איווס ז"ל
החתונה של ליאור וניב. "שבנו יידע שהוא היה גיבור"
(באדיבות המשפחה)
7 צפייה בגלריה
קרן איוס אימו של ניב ז"ל
קרן איוס אימו של ניב ז"ל
המשטרה עדיין "בתהליכי תחקור". קרן איוס
(צילום: אלכס קולומויסקי )
היא הוסיפה: "אני מבקשת שלא תשברו את רוחנו וליבנו, ולא תהרגו את החוסן והאמון שאנחנו, המשפחה והציבור, נותנים בכוחות הביטחון. הוא לא נהרג כתוצאה מירי דו-צדדי משום שהוא לא היה חמוש. הוא היה נהג בודד ברכב משפחתי שלצערנו צבעו תאם למידע שב"כ שהיה לכוחות בשטח. בני אינו חלל פעולת איבה או טרור. הוא לא נהרג בידי מחבלים או בפיגוע. הוא נהרג כלוחם בדרכו להתחיילות מאש טועה ואכזרית של כוחותינו.
"כלתי, ליאור אביטבול איוס, ילדה את נכדי, בנו של ניב. חשוב שיידע שאביו היה גיבור ישראל. לא פחות. חשוב לי שאתה תדע שבבקשתי אליך להכרה בו כחלל צה"ל אין כל אינטרס כלכלי או אחר, אלא ההכרה בכוונתו הברורה והחד-משמעית להצטרף אל חבריו בקו האש. אל תשיבו פניי ריקם. תנו לנשמה שלנו שקט. קחו אחריות ותנו לילד שלי את הכבוד הראוי לו. השיבו לו כגמולו בהכרתו כחלל צה"ל, שכן אחרת הוא היה עדיין איתנו ולא יוצא מביתו ביום הארור ההוא".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל משתתף בצער משפחת איוס וקשוב לפניותיה. בעת מותו הטרגי ניב איוס ז"ל לא שירת בצה"ל ומשכך לא ניתן להכיר בו כחלל צה"ל. קביעה זו תיבחן על ידי הרמטכ״ל בהמשך למסקנות הוועדה לבחינת אופן ההוקרה וההכרה במי שנפלו בנסיבות ייחודיות ב-7 באוקטובר ובמהלך המלחמה. נציגי צה״ל עדכנו את משפחת איוס בפרטים".
בשב"כ טוענים שהאירוע נוהל באחריות המשטרה והפנו אליה לתגובה. מהמשטרה נמסר: "אנו משתתפים בצער המשפחה על אובדנה. במהלך הלחימה התקבלו דיווחים בנוגע למכונית ובה מחבלים שנעה על הציר. כוחות רבים הוזעקו למקום והחלו במרדף אחר כמה כלי רכב במרחב. במהלך הפעילות בוצע ירי לעבר אחד מהם על ידי כוחות הביטחון. משטרת ישראל עדיין נמצאת בתהליכי תחקור של אירועי 7 באוקטובר".