ההודעה על מותו של נשיא איראן איברהים ראיסי בהתרסקות המסוק שלו בהרים בצפון המדינה, יחד עם בכירים נוספים ובהם שר החוץ שלו אמיר חוסיין עבדוללהיאן, מטלטלת כעת את הרפובליקה האיסלאמית בתקופה רגישה למדי עבורה – כשבתוך איראן מתמודד המשטר עם תסכול עמוק מהמצב הכלכלי הרעוע והדיכוי הנוקשה, וכשבזירה הבינלאומית הוא מעורר זעם גדול בשל העשרת האורניום לרמות הקרובות לאלו שנדרשות לנשק גרעיני, הסיוע לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה – ובחודש שעבר גם בשל המתקפה חסרת התקדים על ישראל.
כתבנו ליאור בן ארי מדווחת על הדרמה באיראן
(צילום: ליאור שרון)

10 צפייה בגלריה
שרידי ה מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרסקות שהתרסק
שרידי ה מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרסקות שהתרסק
ראיסי (שמאל), שרידי המסוק שהתרסק והיורש הזמני מוחבר
(צילום: AFP PHOTO / HO / IRANIAN PRESIDENCY)
10 צפייה בגלריה
עיתונים באיראן
עיתונים באיראן
עיתוני איראן, הבוקר. הוכרזו 5 ימי אבל
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
אף שהמנהיג העליון עלי חמינאי הוא בעל המילה האחרונה בענייני ניהול המדינה, לנשיא – שנבחר לתפקיד רק אם הוא נושא חן בעיני חמינאי וראשי המשטר – שמורות סמכויות לא מעטות, במיוחד בנושאי פנים. בהתאם לחוקה האיראנית, את תפקידו של ראיסי ימלא כעת באופן זמני סגנו הראשון מוחמד מוחבר.
לפי הטלוויזיה הממלכתית במדינה, מוחבר כבר החל לקבל שיחות טלפון ממנהיגים בעולם שהביעו בפניו את תנחומיהם על מות ראיסי. לפני הצהריים אישר חמינאי שמוחבר מונה לנשיא בפועל, ובמקביל הכריז על חמישה ימי אבל באיראן. גם לשר החוץ עבדוללהיאן שנהרג בהתרסקות מונה הבוקר מחליף: עלי באקרי, שעד כה שימש כאחד מסגניו של עבדוללהיאן, ובעבר היה ראש צוות המשא ומתן האיראני בסוגיית הגרעין.

בטהרן מבטיחים: "נמשיך לקדם את המהפכה"

הממשלה האיראנית ערכה הבוקר כינוס חירום, ובסיומה פורסמה הצהרה ובה הבטחה להמשיך בדרכו של ראיסי: "בעזרתם של אללה והעם, לא תהיה שום בעיה בניהול המדינה", נמסר. חרף ההבטחה הזו, ואולי בעדות לדאגה במשטר מהטלטלה הצפויה, לפי הדיווחים באיראן כונסה הבוקר ישיבה נוספת וחריגה של נציגי שלוש זרועות השלטון במשטר. מוחבר ייצג במפגש את הזרוע הביצועית, וחזר על אותו מסר: "נמשיך את דרכו של ראיסי ללא תקלות".
מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, הבטיח גם הוא כי מדיניותה של טהרן לא תיפגע: "אנו מנחמים את ההנהגה ואת העם האיראני על מותו של איברהים ראיסי ומלוויו. בניגוד לרצון האויבים, איראן תמשיך במהפכה ובהתקדמותה – למרות התקרית הכואבת".
זירת ההתרסקות, ופינוי אחת הגופות

10 צפייה בגלריה
מוחמד מוחבר הסגן הראשון של נשיא איראן איבראהים ראיסי, שירש זמנית את ראיסי שנהרג בהתרסקות. ארכיון
מוחמד מוחבר הסגן הראשון של נשיא איראן איבראהים ראיסי, שירש זמנית את ראיסי שנהרג בהתרסקות. ארכיון
עמד בראש קרן השקעות, נשלח לאיראן לסכם עסק טילים. הנשיא בפועל מוחבר
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
10 צפייה בגלריה
עלי באקרי
עלי באקרי
עלי באקרי, שיחליף את שר החוץ עבדוללהיאן שנהרג גם הוא בהתרסקות
במקביל למינוי יורש זמני, חמינאי הודיע כי על פי החוקה מוחבר, יחד עם ראשי מערכת המשפט והפרלמנט, יידרש לארגן בחירות חדשות לנשיאות בתוך 50 ימים לכל היותר. ראיסי נבחר לנשיא איראן בשנת 2021, ופירוש הדבר שהבחירות הבאות לנשיאות היו אמורות להיערך בשנה הבאה. כעת הן צפויות להיערך בסביבות יולי.
לא ברור עדיין מי יתמודד בבחירות הצפויות, אבל כמו תמיד המועמדים יידרשו לקבל את אישורו של משטר האייתוללות, כשמי שמקבל את ההחלטות על כך הוא המנהיג העליון חמינאי. בבחירות הקודמות, בצל התסכול הרב מניפוי כל מועמד שיכול היה להוות אתגר כלשהו לראיסי, שיעור ההצבעה הגיע לשפל של כל הזמנים ברפובליקה האיסלאמית – וגם כעת לא צפויה התלהבות גדולה בקרב האיראנים, כשברקע הדיכוי הנוקשה של המחאה העממית האחרונה שפרצה ב-2022 בעקבות מותה של מהסא אמיני.

ראיסי סומן כיורש של חמינאי, מי הבא ברשימה?

מוחבר עצמו אינו דמות בולטת באיראן, ולא ברור אם ינסה לנצל את תפקידו כנשיא בפועל כדי להתמודד. מוחבר בן ה-68 נחשב, כמו ראיסי, לאחד ממקורביו של המנהיג העליון. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח בזמנו כי באוקטובר אשתקד היה מוחבר חלק ממשלחת איראנית שהגיעה למוסקבה וסיכמה אז לספק לרוסים טילי קרקע-קרקע וכטב"מים נוספים לצורך המלחמה באוקראינה.
מוחבר הפך לסגנו של ראיסי כאשר זה נבחר לתפקיד ב-2021, ובעבר עמד בראש קרן ההשקעות האיראנית "סתאד" – שנתונה לשליטתו הישירה של חמינאי. הקרן, שמנהלת נכסים ש"ננטשו" במהלך הכאוס של המהפכה האיסלאמית ב-1979, נתונה לסנקציות אמריקניות. לפי ארה"ב, שווי נכסיה נאמד במיליארדי דולרים והיא מעניקה לחמינאי דריסת רגל בכמעט כל ענף בכלכלה האיראנית.
בוכים במסגד, מניפים דגל שחור: האבל באיראן

10 צפייה בגלריה
נשיא איראן שנהרג ב התרסקות איבראהים ראיסי לצד תמונת המנהיג העליון חמינאי בשדנת 2017 - כשראיסי התמודד אז (ונכשל) בבחירות לנשיאות
נשיא איראן שנהרג ב התרסקות איבראהים ראיסי לצד תמונת המנהיג העליון חמינאי בשדנת 2017 - כשראיסי התמודד אז (ונכשל) בבחירות לנשיאות
ראיסי, מתחת לתמונת המנהיג העליון חמינאי. ארכיון
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
שאלה מעניינת אולי יותר מאשר זהות הנשיא הבא של איראן היא מי יהיה היורש של חמינאי עצמו, שהינו בן 85 ובעבר דווח לא אחת על בעיות רפואיות שעמן התמודד. ראיסי, שנהרג כעת בהתרסקות, היה בן טיפוחיו של חמינאי ונתפס על ידי פרשנים כאחד המועמדים האפשריים לתפקיד המנהיג העליון כאשר חמינאי ימות. בחירתו לנשיא, בסיוע חמינאי שניפה עבורו יריבים פוטנציאליים במהלך הקמפיין, נתפסה אז כצעד נוסף בדרך להכשרתו (גם חמינאי עצמו, נזכיר, היה נשיא איראן בתקופת רוחאללה חומייני בשנות ה-80 – וירש אותו עם מותו).
עם מותו של ראיסי, השם היחיד האחר שהוזכר עד כה כיורש פוטנציאלי של חמינאי הוא בנו בן ה-55 – מוג'תבה חמינאי. עם זאת, באיראן יש מי שמביע התנגדות להעברת התפקיד של המנהיג העליון בירושה, באופן שמזכיר את העברת השלטון בתקופת השאה שהודח במהפכה האיסלאמית.

מנסראללה ועד נרנדרה מודי: ההספדים בעולם

אחרי ההודעה על מותו של ראיסי החלו להתפרסם בעולם שלל הצהרות ניחומים, ובין ראשוני המנחמים היו חמאס והמורדים החות'ים בתימן. בחמאס הביעו צער על "האובדן האדיר" ושיבחו את ראיסי על תמיכתו ב"סוגיה הפלסטינית" ובהתנגדות לישראל. בהודעת ארגון הטרור הפלסטיני צוין כי "המוסדות המושרשים-עמוקות" באיראן יוכלו להתגבר על כל ההשלכות והאתגרים של מות ראיסי. מוחמד עלי אל-חות'י, מבכירי המורדים בתימן, פרסם הצהרת ניחומים שבה הבטיח בין היתר: "העם האיראני ימשיך להישמע למנהיגיו הנאמנים, בהתאם לרצון אללה".
10 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד בדמשק
נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד בדמשק
אסד לצד ראיסי, אשתקד
(צילום: AFP PHOTO / Syrian Presidency )
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
פוטין וראיסי, ב-2022. "הייתה לו תרומה גדולה ליחסים בין המדינות", ספד נשיא רוסיה
(צילום: AP)
הודעת ניחומים הגיעה גם מחיזבאללה, גורם מרכזי נוסף במה שמכונה "ציר ההתנגדות" השיעי לישראל ולארה"ב: "אנחנו מכירים מקרוב את הנשיא במשך זמן רב. הוא היה אח גדול, תומך וחזק והגן על העניינים שלנו וענייני האומה, בראשם ירושלים ופלסטין. הוא הגן על תנועות ההתנגדות ושירת את העם האיראני. שר החוץ האיראני עבדוללהיאן היה גם הוא נושא הדגל בכל הפורומים הפוליטיים בעולם ותמך בתנועות ההתנגדות. שאללה ירחם על השהידים האלה".
במקביל, ממשלת לבנון הכריזה על שלושה ימי אבל. "אני לא יכול להסביר לכם כמה אני עצוב על התקרית. במיוחד כיוון ששר החוץ (עבודללהיאן) הפך לידיד", אמר שר החוץ הלבנוני עבדאללה בו חביב. גם בסוריה הוכרזו שלושה ימי אבל והרודן בשאר אל-אסד, שאיראן סייעה לו לנצח במלחמת האזרחים, מסר כי ראיסי היה "מסור" לתפקידו. "יחסי איראן-סוריה יישארו טובים תמיד. נזכור את ביקורו בסוריה כאבן דרך משמעותית בנתיב הזה", הוסיף.
גם ברוסיה הביעו צער על מותו של ראיסי, והנשיא ולדימיר פוטין אמר כי ראיסי היה "ידיד אמת" של רוסיה וכי הייתה לו "תרומה שלא תסולא בפז" ליחסי מוסקבה-טהרן. "סייד איברהים ראיסי היה פוליטיקאי יוצא דופן שהקדיש את כל חייו לשירות ארצו", מסר פוטין – חרף העובדה שראיסי היה אחראי בעברו, כבכיר במערכת המשפט באיראן, להוצאתם להורג של אלפי מתנגדי משטר.
דיווח של הטלוויזיה האיראנית מזירת ההתרסקות

10 צפייה בגלריה
איראנים עם קבלת ההודעה על התרסקות המסוק
איראנים עם קבלת ההודעה על התרסקות המסוק
איראנים בוכים עם קבלת ההודעה על מות ראיסי, הבוקר
הודעות תנחומים יבשות-משהו פרסמו שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל ונשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד – שמסר כי הוא עומד ב"סולידריות" לצד העם האיראני. גם נשיאי סין ומצרים הביעו את תנחומיהם, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אמר שהוא "מזועזע" ממותו של ראיסי: "תרומתו לחיזוק היחסים הבילטרליים בין הודו לאיראן לא תישכח לעולם. תנחומיי הכנים למשפחתו ולעם האיראני. הודו עומדת לצד איראן בשעת צערה". ראש ממשלת פקיסטן שהבז שריף ציין שמדובר ב"אובדן גדול", ואף הכריז כמו בלבנון על יום אבל.
באיראן עצמה נראו היום שלל מפגני אבל, ובעיר תבריז הסמוכה יחסית לזירת ההתרסקות נראו המונים בשעה שגופות ההרוגים מההתרסקות הובאו לשם. בתמונות מאיראן נראו גם אזרחים שבוכים במסגדים, ודגל שחור שהונף לאות אבלות על מסגד שיעי בקום, אך יש לזכור כי במקביל רבים מהאיראנים שומרים טינה רבה לראיסי ולשאר בכירי המשטר בשל הדיכוי האכזרי של כל התנגדות וביקורת – וברשתות החברתיות מבקרי המשטר חגגו את מותו של ראיסי.
בטהרן טרם אמרו מה הייתה הסיבה להתרסקות המסוק, שאירעה אתמול בצהריים במהלך תנאי מזג אוויר קשים באזור המיוער וההררי שגובל באזרבייג'ן, אבל המסוק שהתרסק הוא מתוצרת אמריקנית (Bell 212) – וככל הנראה מדובר באחד מהמסוקים הישנים מהתקופה שקדמה למהפכה האיסלאמית ב-1979, ושאיראן ממשיכה להפעיל בצל הסנקציות עליה. בשנים האחרונות דווח שאיראן מתקשה להשיג חלקי חילוף למסוקים הללו, בגלל הסנקציות הללו.
אזור התקרית של המסוק של איברהים ראיסי
שר החוץ האיראני לשעבר, מוחמד ג'וואד זריף, קודמו של עבדוללהיאן שנהרג לצד ראיסי, האשים הבוקר שארה"ב היא שאחראית להתרסקות המסוק, בגלל הסנקציות: "היא אסרה מכירה של מטוסים וחלקי חילוף לאיראן", אמר. במקביל, גורם ישראלי רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כפי שכבר דווח אמש ב-ynet, כי לישראל אין שום קשר להתרסקות. "זה לא אנחנו", אמר הגורם.