למרות האמירות הקשות של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שלפיהן "התקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר לא אירעה בחלל ריק", ו"ברור שמשהו בפעולות צה"ל לא בסדר, לפי מספר האזרחים שנהרגו בעזה", נודע כי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי עדיין חושב שיש סיכוי לשנות את יחסו של הדיפלומט הבכיר לישראל. הלוי הנחה את נספח צה"ל בוושינגטון אלוף הדי זילברמן להגיע לניו יורק, ולתדרך את גוטרש כיצד צה"ל פועל ואיך הוא מנסה למזער פגיעה באזרחים.
פנייתו של הרמטכ"ל נשלחה לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שהתבקש ליזום את המפגש. ארדן הודיע שאינו מוכן להשתתף במפגש כזה, ושהוא לא מאמין שמזכ"ל האו"ם ישנה את יחסו לישראל. יחד עם זאת, ארדן הנחה את משלחת ישראל לתאם את המפגש שאמור להיערך בימים הקרובים בהשתתפות סגן ראש המשלחת הישראלית לאו"ם.
1 צפייה בגלריה
הדי זילברמן ואנטוניו גוטרש
הדי זילברמן ואנטוניו גוטרש
נספח צה"ל בוושינגטון אלוף זילברמן ומזכ"ל האו"ם גוטרש
(צילום: טל שמעוני, אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בין גוטרש לארדן יש נתק מוחלט. היחסים המעורערים עוד לפני המלחמה, הוחרפו מאוד לאחר שארדן מתח לפני שנה ביקורת קשה על המזכ"ל שתיאר את עזה כ"גיהינום עלי אדמות" ונמנע מלהזכיר את חמאס ואת האחריות שלו למצב. המזכ"ל גם נמנע מלנקוט צעדים נגד אונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים), אף על פי שהוצגו בפניו אינספור עדויות כיצד עובדי הארגון משתפים פעולה עם חמאס.
המתיחות ביחסים בין גוטרש לארדן הורגשה במיוחד בעת פגישת ראש הממשלה נתניהו עם המזכ"ל בשולי עצרת האו"ם בספטמבר. גוטרש התלונן אז באוזני נתניהו שארדן הוא אמנם שגריר אנרגטי מאוד, אך מתייחס לאו"ם כאל "SHIT" (חרא).
ארדן, ששמע אז את הדברים, הגיב ואמר: "אני מאוד מופתע והמום מהמילים שלך, אבל אם אתה ככה קורא לביקורת שלי על ההטיה של האו"ם נגד ישראל אז מצער מאוד". גוטרש לא נותר חייב והטיח בארדן באוזני נתניהו: "לא היית צריך למתוח עליי ביקורת ביום השואה הבינלאומי מעל במת האו"ם". ארדן הגיב: "אבל מה לעשות, אתם לא עושים שום דבר נגד אנטישמיות, רק מילים".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן עונד טלאי צהוב במועצת הביטחון
(צילום: UN Security Council)

מאז פרוץ המלחמה היחסים של גוטרש עם ישראל עלו על שרטון. השגריר ארדן ממשיך לקרוא בגלוי להתפטרותו של גוטרש בשל התבטאויותיו נגד ישראל. בשנה וחצי האחרונות החריף גוטרש מאוד את ההתבטאויות שלו נגד ישראל, ואימץ את הנרטיב הפלסטיני. בקושי ניתן למצוא הודעות גינוי שלו על פיגועים, וגם אלה פורסמו רק אחרי מחאות מצד ישראל.
מאז מתקפת הפתע של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר ופרוץ המלחמה, השמיע גוטרש כמה התבטאויות בעייתיות מאוד. בכל הפעמים שבהן הוא גינה את הטבח של חמאס, הוא הוסיף את המילה "אבל". כך למשל הוא אמר שלקיחת בני ערובה היא מחרידה ויש לגנותה, אבל זה לא צריך להצדיק נקיטת צעדים נגד אזרחי עזה, ביצוע פשעי מלחמה וענישה קולקטיבית.
גוטרש הזהיר את ירושלים שלא לבצע פשעי מלחמה או פשעי זוועה, עוד אפילו לפני שננקטה פעולה כלשהי על-ידי ישראל. בירושלים טוענים שהאזהרות הללו מסמלות וממתגות את ישראל כפושעת מלחמה דמונית, חסרת רחמים וצמאת דם מההתחלה, שקובעים כי היא אשמה עד שתוכח חפותה.
מזכ"ל האו"ם: "התקפות חמאס לא התרחשו בוואקום". ארדן: "הצדקה לטרור ורצח"
(צילום: United Nations)

בישראל מאשימים את גוטרש בהפצת שקרים, ובכך ששימש שופר לתעמולה של חמאס. גוטרש אימץ כאמור את הנרטיב של חמאס והטיל את האשמה לאירועים, כולל הטבח ב-7 באוקטובר, על הקורבן - ישראל, ולא על המבצע - חמאס.
ב-18 באוקטובר, מיד לאחר הפיצוץ הגדול בשטח בית החולים אל-אהלי בעזה, מיהר גוטרש להפנות אצבעות של אשמה ולרמוז שישראל אחראית ל"מתקפה". אחר כך התברר כי הפיצוץ התרחש בעקבות שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי. "אני נחרד מההרג של מאות אזרחים פלסטינים בתקיפה בבית חולים בעזה היום, אותו אני מגנה בחריפות", הזדרז אז גוטרש לפרסם.
ההצדקה לפעולות של מחבלי חמאס אירעה גם בעבר. ביוני 2022 התבטא גוטרש באופן דומה בכינוס של ועידת המדינות התורמות לאונר"א. מדבריו אפילו השתמעה הצדקה מסוימת לדאעש. מזכ"ל האו"ם אמר אז: "דמיינו את עצמכם במצב הזה, דמיינו לעצמכם מה הייתם מרגישים, ודמיינו מה זה יהיה שמישהו מדאעש יבוא אליכם ויגיד 'מה אתם עושים, מתמידים בתקווה, למה שלא תצטרפו אלינו ותנסה לעשות מה שלא יהיה', אתה יודע, הדברים שקורים יותר ויותר עם ארגוני טרור ברחבי העולם".