על רקע התקיפות הנרחבות שמבצע צה"ל בלבנון ביומיים האחרונים, גורם בכיר בחיל האוויר אמר בצהריים (שלישי) כי מעולם לא הותקפו על-ידי החיל כל כך הרבה מטרות בזמן כה מועט.
"זו פעולה אווירית רחבה ומסונכרנת, בשילוב מודיעין ופיקוד צפון, כמו שלא הייתה אף פעם מבחינת כמות המטרות והזמן שבו הותקפו", אמר. עם זאת, הוא הוסיף כי "מה שרואים עכשיו רחוק מלהיות מלחמה שבה צה"ל עושה שימוש בכל יכולותיו, רחוק מאוד". לדבריו, "לחיזבאללה יש עוד יכולות של ירי רקטי".
תיעוד פעילות מטוסי חיל האוויר בשמי לבנון
(צילום: דובר צה"ל )

"המבצע בעיצומו ורצף הפעולות ההתקפיות לא מפסיק, ובכל פעם הבחירה שלנו היא לבצע פעולות אחרות, כמו הסיכולים בביירות", אמר הבכיר. "זה סרט ארוך של פעולות, כאשר המטרה היא לפגוע ביכולות חיזבאללה, להרתיע אותו, לדחוק אותו ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם".
לדבריו, "אם אזרחים לא מתפנים מהמטרות - אנחנו נחושים לתקוף את האמל"ח. הוא יושמד. אנחנו מאוד נחושים, אבל יחד עם זאת יש דרכים מבצעיות לגרום להם להתפנות, ולא נוותר על ההישג המבצעי. המציאות משקפת את זה שזה קרה כמעט ללא פגיעה באזרחים".
בינתיים, צה״ל פרסם הערב נתונים אודות התקיפות בלבנון ביומיים האחרונים. "ביממות האחרונות צה"ל פתח בהתקפה נרחבת בלבנון במטרה לגרוע את יכולותיו הצבאיות של חיזבאללה בלבנון ולשינוי המציאות הביטחונית בצפון. טייסות הקרב והכטמ"ם של חיל האוויר המריאו לגלי התקפה בשמי לבנון והשלימו קרוב ל-3,000 שעות טיסה. בתקיפות הותקפו ב-200 מרחבים יותר מ-1,500 מטרות טרור, וביניהם יותר מ-1,000 סוגי מטרות של אמצעי לחימה שונים של חיזבאללה", מסר דובר צה״ל.
5 צפייה בגלריה
השריפות בדרום לבנון במפה של נאס"א
השריפות בדרום לבנון במפה של נאס"א
השריפות בדרום לבנון במפה של נאס"א
(צילום: נאס"א)
עוד מסר צה"ל כי התקיפות בוצעו באמצעות יותר מ-250 מטוסים שהטילו כ-2,000 חימושים, ושכ-400 משגרי רקטות לטווח בינוני, כ-70 מחסני אמל"ח וכ-80 כטב"מים וטל"שים הותקפו. "צה"ל ממשיך בתקיפות במרחב גם כעת", נמסר.
בתוך כך, בסוכנות הידיעות AP דווח כי נתונים מלווייני נאס"א, שמטרתם לעקוב אחרי שריפות ברחבי העולם, מראים כי תקיפות צה"ל בדרום לבנון מתפרסות על פני שטח עצום של 1,700 קמ"ר. מדובר במערכת שמבוססת על נתוני לוויינים בשם Fire Information for Resource Management System, ולפי AP היא מאפשרת לעקוב אחרי הבזקים או שריפות שנובעים מתקיפות צה"ל - תקיפות שממוקדות בהשמדת מאגרי הנשק והטילים של חיזבאללה.
בסוכנות הידיעות האמריקנית מציינים כי הלוויינים מאפשרים למעשה לעקוב גם אחרי פיצוצי המשנה שנובעים מהשמדת הנשק הזה. נתונים שנכונים ליום שני מראים כי שריפות רבות פרצו ברחבי דרום לבנון ובבקעת הלבנון. למפה באתר נאס"א - לחצו כאן.
"צה"ל משנה את המציאות בצפון לגבי חיזבאללה, שבנה יכולות במשך עשרות שנים, שאותן הטמיע בשתי זרועות עיקריות", אמר הבכיר מחיל האוויר. "ראשית, פגענו ביכולת הפשיטה ליישובי הצפון על-ידי כוח רדואן בסיכול איברהים עקיל יחד עם מערך כוח רדואן, ופגענו בתשתית הכוח. הזרוע השנייה היא הטילים, להם יכולות אסטרטגיות מסוגים שונים - רקטות בינוניות, קצרות וכטב"מים - והתפיסה של הארגון הייתה שהוא בנה את היכולת לכל רוחב לבנון בתוך אוכלוסייה אזרחית. זה לא ליד בית או במרחב בכפר, אלא בתוך הבתים ממש. זה באלפים. ולכן את התפיסה הזו החלטנו שצה"ל מפרק. חיזבאללה תכנן לפעול מתוך אוכלוסייה אזרחית".
על אופן הפעולה אמר: "נוצרה לגיטימציה לתקוף את המטרות הללו אל מול אזרחים שחיזבאללה מסכן אותם. ראשית, לאורך שנים הוא בנה את היכולות הצבאיות בתוך הבתים, ושנית - אחרי שדובר צה״ל פנה לתושבים וחיזבאללה קרא להם לא להתפנות. צה"ל החליט לעשות הכול כדי לקחת את היכולות הללו ולא להרוג אזרחים. זה בא לידי ביטוי בתוכנית שונה שבה צה"ל פונה לתושבים ישירות, ואז מבצעים את התקיפה עם מערכת מודעינית שבוחנת את הפינוי ואז תוקפת - וזה מדויק ובמאסות לאורך כל לבנון. ממש בכל המרחב. צה"ל נחוש לגרוע את היכולת הזו של חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
תקיפה בדרום לבנון
תקיפה בדרום לבנון
תקיפות חיל האוויר בלבנון, היום. "חסרות תקדים"
(צילום: AP /Hussein Malla)
5 צפייה בגלריה
עשן נראה מיתמר מדרום לבנון
עשן נראה מיתמר מדרום לבנון
(צילום: REUTERS / Karamallah Daher)
5 צפייה בגלריה
תקיפה על הכפר דיבין שבדרום לבנון
תקיפה על הכפר דיבין שבדרום לבנון
( צילום: RABIH DAHER / AFP)
"זה לא עובד בפליי אחד. מדובר על תוכנית מבצעית מאוד מורכבת שבוחנת כל הזמן את התמונה המבצעית ומעדכנת את עצמה לתקוף את המטרות הנכונות, כדי להביא למינימום פגיעה באזרחים. אופן הפעולה של חיזבאללה אל מול פעולת צה"ל, שדואג לא לפגוע באזרחים, היא אופרציה מורכבת עם סיכונים מבצעיים".
על ניסיון החיסול אתמול של עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חיזבאללה, שלטענת הארגון לא חוסל, אמר הבכיר: "בסיכול עצמו יש לנו שיקולים מבצעיים שונים שבהם אתה מחליט איך לתקוף, לא אכנס לשיטת הפעולה. נמשיך לסכל את גורמי חיזבאללה בצורה מדויקת. יש מנעד שיקולים מבצעיים שכולם הם האינטרסים של מדינת ישראל ומה שנכון לה".
הוא הוסיף כי הזירה המרכזית של המלחמה נותרה רצועת עזה. "צה"ל במלחמה רב-זירתית כל הזמן, ובעזה אנו ממשיכים עם פיקוד הדרום גם הלילה בעשרות תקיפות, כל הזמן, על מנת לעמוד ביעדים בעזה ולהביא לשחרור החטופים", אמר. "הזירה הזו היא הזירה הראשית שממשיכה להיות ראשית. יש הגנה של 360 מעלות גם אל מול פעולות התקפיות מעיראק ותימן, ואנו עוקבים גם אחרי איראן ואחרי מה שקורה ביהודה ושומרון".