בת 95 ובתה חשפו הונאה של קשישים: לשכת תביעות נגב של המשטרה הגישה כתב אישום לבית משפט השלום בבאר שבע נגד רפאל ויצמן, בן 51 תושב העיר, בגין הונאת קשישים.
הפרשה התגלתה בעקבות תלונה מצד קשישה בת 95, תושבת עומר. "הוא הגיע לבית המתלוננת, התחזה לעובד חברת החשמל וטען שבא לבדוק את זכאותה כאזרחית ותיקה להנחה בחשבון החשמל", אמרו חוקרי תחנת העיירות בדיון להארכת מעצרו. "הוא עבריין מורשע. יש לו הרשעות רבות בתחומים של הונאה בכרטיסי חיוב, גנבה וקבלת דבר במרמה, והוא ריצה מאסרים ארוכים. הוא מתחזה בפני אנשים מבוגרים ומנצל את תמימותם וגילת המבוגר".
2 צפייה בגלריה
רפאל וייצמן הנאשם בהונאת קשישים
רפאל וייצמן הנאשם בהונאת קשישים
רפאל ויצמן
לשכת התביעות מייחסת לו עבירות של תקיפה לשם גניבה, התחזות לאדם אחר במטרה להונות, הונאת קשיש, קבלת דבר במרמה, תקיפה סתם, התפרצות למקום מגורים ועבירות נוספות. בבקשה למעצרו עד תום ההליכים נכתב כי "הנאשם צד מתלוננים קשישים שנתפסים בעיניו כטרף קל ומנצל אותם ואת תמימותם כדי להיכנס לביתם ולגנוב מהם סכומי כסף רבים".
למרבה המזל לא כל המאמצים שלו צלחו. בתה של הקשישה סיפרה כי "באתי לבקר את אימא וראיתי שהיא מדברת עם מישהו במטבח. כשקמתי לראות מה קורה הוא בדיוק נפרד ממנה ויצא. היא אמרה לי שזה מישהו מחברת חשמל והוא אמר שאני זכאית להנחה. בדקתי באינטרנט האם היא אכן זכאית להנחה, אבל ניכר היה שלא. מישהו מחברת החשמל, לכאורה, הרים אלינו טלפון ואמר כי היה נציג של החברה בבית והיא זכאית להנחה. שאלתי אם הוא בטוח, והוא אמר שכן ויחזרו אלינו עוד 4 ימים.
"תהיתי מה קורה פה. אימא שלי סיפרה לי שכאשר הגיע הבחור הוא ביקש ממנה לצאת ולשמוע את המזגן. בדקנו את הארנק שלה וראינו שחסר כרטיס אשראי, אז ביטלנו את הכרטיס. אמרתי לה שבוודאי הוא יתקשר להוציא את הקוד, והוא ניסה כל פעם ממספר חסום. היא אמרה שאת הקוד הסודי היא לא נותנת בטלפון. קראנו לשוטר, ולקחו מאיתנו עדות. המז"פ הגיע. עדכנו אותנו שהצליחו לאתר אותו", סיכמה.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
"הנאשם ניצל את תמימותם של הקשישים". בית משפט השלום בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
קשיש נוסף, בן 82 מבאר שבע, סיפר כי "הוא בא אליי הביתה, אמר 'אני מחברת החשמל, יש לך זיכוי'. ככל שהמשכנו לדבר אמרתי שיש פה משהו מסריח, ושאתקשר לחברת החשמל ואבדוק. הוא ישר קם ויצא וכמעט גנב לי את הארנק. תפסתי לו את היד והוא ברח מיד. הגשתי תלונה וקראו לי לזהות אותו בתחנת המשטרה".
ויצמן גנב את כרטיסי האשראי ולאחר מכן התקשר לקורבנות הקשישים כשהוא מציג את עצמו כנציג חברת האשראי, ומספר להם שגנבו את הכרטיס שלהם. לאחר מכן ביקש את הפרטים שלהם והקוד הסודי כדי שיוכל לבטל את הכרטיס. בשני מקרים אחרים יצר קשר עם הקשישים "במקרה", פעם הביע עניין ברכישת הרכב של אחד הקורבנות, ובפעם אחרת פגש בקורבן במחסני רשת מזון, אז גנב ממנו את הארנק והוציא ממנו במרמה את הקוד הסודי. כתב האישום מייחס לו הונאה של ארבעה קשישים, אך במשטרה חושדים כי יש קורבנות נוספים.
בדיונים להארכת מעצרו הסבירו החוקרים כי "מדובר בפרשייה שבה החשוד מתפרץ לדירות בדרך כזו או אחרת. העבירות כולן התבצעו מול קורבנות מעל גיל 75, כאשר הוא מנצל את גילם ונכנס לתת להם שירות, שם הוא מקבל בדרך לא דרך את כרטיסי האשראי שלהם. מיד לאחר מכן הוא מתקשר אליהם, מקבל מהם את מספרי כרטיסי האשראי ומשם מבצע חיובים ומשיכות".
פקד אלכס זיטניצקי, ראש משרד חקירות בתחנת עיירות, אמר כי "מדובר באירועים חמורים של ניצול אוכלוסייה מבוגרת. פעלנו כאן גם על פי צו מוסרי לאיתור החשוד, הפסקת העבירות ומיצוי הדין נגדו תוך החזרת הביטחון האישי".
ויצמן הורשע כבר בעבר בעבירות דומות, בין היתר בגניבות כרטיסי אשראי ועבירות של ניסיון הונאה בכרטיסי אשראי וקבלת דבר במרמה. בהסדר טיעון שנערך עמו בשנת 2017 הוא נידון ל-36 חודשי מאסר בפועל, עונש שבית משפט השלום בבאר שבע הגדיר כמקל במובהק. זאת לאחר שגנב ורימה מספר נשים בדרום.