"אתמוך בעסקה שתשחרר חטופים בכפוף לכך שהיא לא תייצר מציאות שבה נמצא את עצמנו בלי מומנטום, לא יכולים להמשיך במשימה של לחץ על חמאס ולמעשה לא מחזירים את כל החטופים". כך אמר הבוקר (יום ה') שר החינוך יואב קיש מהליכוד שהתראיין ל-ynet Live. קיש סירב להתייחס לפרטי ההצעות שעל השולחן ואמר כי עדיף שהדברים יישארו מאוחרי הקלעים. "חשוב לוודא שנוכל להמשיך בשתי המשימות שלנו – השמדת החמאס והחזרת כל החטופים", אמר קיש.
(צילום: ירון ברנר)

שר החינוך נשאל גם על דבריו אמש של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שאמר כי יש להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר עכשיו ולהקים ממשלה בראשות אדם אחר מהליכוד. "אנחנו באמצע הלחימה ואני לא עוסק בפוליטיקה", אמר קיש. "יש לנו עכשיו לוחמים בעזה, עדיין אל הכרענו את הקרב ואנחנו משלמים מחירים יקרים, חבל שהוא בחר ללכת למקום הזה במקום להצטרף לממשלת האחדות".
קיש הוסיף ואמר: "אנחנו כן בממשלת אחדות רחבה, צריך כך להמשיך, החיילים שלנו מצפים את זה מאיתנו, העם שלנו קורא לכך, אנחנו צריכים להישאר במקום הזה ולהמשיך עד לניצחון. אני מבטיח ללפיד שדקה אחרי שננצח כל הבדיקות, תחקירים, מחשבות, פוליטיקה יקרה ויקרה בכוח גדול".
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
שר החינוך יואב קיש
(צילום: דנה קופל)
על שאלת האחריות למחדל, אמר השר קיש: "אני שר בממשלה שחוותה את האסון הנורא של עם ישראל ב-7 באוקטובר, באותה שבת שחורה, ויש לי אחריות כשר בממשלה – נקודה. כל הממשלה אחראית – נקודה. יש עוד גורמים אחראים, גם בצבא, אבל כולנו עוסקים עכשיו במשימה אחת שהיא המרכזית לעם ישראל – לנצח, להכריע את חמאס ולהחזיר את החטופים, כל התעסקות אחרת מחלישה אותנו. כמו שאני אומר ללפיד ולח"כ יצחק קרויזר – זה לא הזמן לדבר על זה, בואו ננצח, אחרי שננצח נדבר על הכול".
על הדברים שכתבה חברתו לליכוד ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן כי יש לה כעס עצום על נתניהו וכי ימי הממשלה ספורים, אמר קיש: "אני חוזר על המסר שעכשיו זה הזמן להיות מאוחדים. השיחה האחרונה שלי איתה הייתה כשהיא הודיעה על ההתפטרות שלה, היא אמרה לי, 'אני לא הייתי אפקטיבית, המשרד שלי לא היה אפקטיבי, עוד לא הספקתי לבנות אותו, והחלטתי במצב הזה לוותר ולהחזיר את התקציב להסברה ולהתפטר'. אני חושב שזו הייתה החלטה נכונה ואני חושב שהיא עשתה את הדבר הנכון". קיש הוסיף ונשאל לגבי אכזבתה של דיסטל-אבריאן מ"מר ביטחון", והשיב: "ראיתי שהיא אומרת שנתניהו הוא המנהיג היחידי עכשיו, אני אעביר מסר – מי שלא מתפקד שיתפטר וילך הביתה – נקודה. כל האחרים – שיישארו בתפקיד וינצחו את המלחמה".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי, בנימין נתניהו, גלית דיסטל
שלמה קרעי, בנימין נתניהו, גלית דיסטל
דיסטל-אטבריאן ונתניהו. ביקורת חריפה מבית על ראש הממשלה
(צילום: אלי מנדלבאום, הדר יואביאן, מארק ניימן,לע"מ)
שר החינוך נשאל גם לגבי סוגיית הכספים הקואליציוניים של משרדים חסרי תוכן שלא מועברים לסיוע למלחמה. "בשבוע הבא נשים תקציב חדש ל-2023 אחרי זה יגיע תקציב חדש ל-2024", אמר קיש "כל סדרי העדיפויות ישתנו, אתם תראו שהכסף הולך ללחימה, יהיה חיתוך מאוד משמעותי בכספים הקואליציוניים".
בנוגע לטיפול בילדים שחוו טראומה במלחמה, אמר קיש: "זו משימה עצומה שיש למערכת החינוך, זה אתגר עצום ואנחנו מקלפים אותו שכבה אחרי שכבה. להגיד לך שאני יודע איך תיראה מערכת החינוך בעוד שנה מהיום, אני לא יודע להגיד, היום אני חושב כל הזמן איך אני מחזק את אותם ילדים ובני נוער שעברו באותה שבת משהו שלא נצליח להבין אותו, מדבר איתם, אני נפגש איתם ואני עושה את הכול כדי לתת להם מה שהם צריכים, לעטוף אותם מכל הכיוונים, אנחנו עושים את זה עם המנהלים שלהם, עם הקיבוצים והמושבים שלהם והמועצות שלהם ואנחנו במקום הזה".
יש כוח אדם לזה? "יהיה מחסור בזה, אני מסכים מאוד, חד משמעית יהיה חוסר בפסיכולוגים ועובדים סוציאלים ומדריכי נוער, אבל אנחנו נמקד את מה שצריך ראשון – וזה המעגל הראשון של הנפגעים, אז יכול להיות שלא יהיה מספיק לתת לכולם את המענה, קודם ניתן לאלו שזקוקים לו הכי הרבה ומשם נתקדם הלאה".