אחרי שבוע סוער בזירת הלחימה הצפונית, החל מהיום (שבת) ולמשך יממה נסגר המרחב האווירי מחדרה וצפונה. ראש מודיעין טיס ברשות התעופה האזרחית עדכן כי "בעקבות המתיחות הביטחונית, כלל התשתיות במרחב הפנים ארצי, לכל סוגי כלי הטיס", זאת לטובת פעילות חיל האוויר.
2 צפייה בגלריה
תרגיל תדלוקים אווירים ומטוסי קרב
תרגיל תדלוקים אווירים ומטוסי קרב
תרגיל תדלוק של חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
פרשננו רון בן ישי מסביר כי סגירת המרחב האווירי היא מסר נוסף לחיזבאללה: "אנחנו יודעים את התוכניות שלכם". מול נחילי הכטב"מים של ארגון הטרור השיעי, הנשק העיקרי של ישראל הוא מטוסי ה-F-35, שלהם יש את המכ"ם הטוב ביותר, ול-F-16 כשמדובר בטווח קרוב יותר. נראה כי סגירת השמיים מחדרה צפונה, משמעותה שחיזבאללה עדיין לא שובר את הכלים, וטרם החליט לכוון את השיגורים שלו למרכז. כמו כן, אפשרות נוספת היא שהמהלך נועד לשמור על בטיחות טיסות מחשש לטילים לאזור הצפון עד חדרה.
רשות שדות התעופה מדגישה כי הפעילות בנמל התעופה בן גוריון נמשכת כסדרה, אם כי על רקע המתיחות בין ישראל ללבנון, מספר חברות תעופה הודיעו כי הן מאריכות את ביטולי הטיסות לנתב"ג. במקביל בלבנון, מקור בנמל התעופה בביירות אמר ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי כי מספר טיסות בוטלו היום.
הפעם האחרונה שבה נמסרה הודעה דומה הייתה ב-19 ביוני, אם כי באופן מצומצם יותר מבחינת ההגבלות וזמן סגירת המרחב האווירי. אז היה זה יום אחרי שחיזבאללה פרסם תיעוד יוצא דופן של כטב"ם המכונה "הודהוד" - דוכיפת בעברית - שתיעד תשע דקות וחצי סטי"לים בנמל חיפה, שכונות בקריות, את מתחם "ביג", מפעל של רפאל - וגם תיעד מעקב אחר רכב נוסע. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה איים אחרי הפצת התיעוד להרחיב את טווח התקיפה של ארגונו בשטח ישראל. "יש לנו שעות ארוכות של צילום חיפה, מה שאחרי חיפה ואחרי-אחרי חיפה", אמר.
הפעילויות שכן הותר לקיים היום במרחב האווירי בצפון הארץ הן פינוי אווירי, משטרה וכיבוי אווירי; CTR חיפה; נתיב התובלה (CVFR) קו חוף אל ומחיפה; טיסות בינלאומיות אל ומחיפה. בנוסף, מנחת מגידו נסגר לפעילות, פרט לטיסות מסחריות שצריכות להמריא דרומה ויאושרו בתיאום.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נאומו של נסראללה, השבוע
(צילום: Ammar Ammar / AFP)
אתמול צה"ל חיסל בביירות את ראש מערך המבצעים של חיזבאללה איברהים עקיל, ויחד איתו חוסלה גם צמרת מערך המבצעים ושרשרת הפיקוד של כוח רדואן, יחידת העילית של הארגון. פחות מיממה לאחר מכן, בעיתונים בעולם הערבי, חלקם משמשים כשופר של ארגון הטרור השיעי, הוצגה תמונה קודרת, ומסר ברור: ישראל "חרגה מהמסגרות" שהוגדרו בעבר, חיזבאללה יגיב ב"שיטות חדשות ובלתי צפויות". מניין ההרוגים בתקיפה עלה ל-31.
ביום שלישי אלפי פעילי חיזבאללה נפגעו בפיצוץ ביפרים, ולמחרת מאות נפגעו בפיצוץ מכשירי קשר. שר הביטחון יואב גלנט הכריז כי ישראל בפתח "שלב חדש במלחמה", הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אישר שוב תוכניות התקפה - ובצפון לצד מתיחות גבוהה נערכים לנקמה מצד חיזבאללה.