בישראל ממתינים בדריכות לקבלת התשובות של חמאס למתווה פריז. גורמים בישראל מדגישים שרק אז יהיה ניתן לפתוח במשא ומתן, גם אם הפערים גדולים. בניגוד לעסקת החטופים הקודמת, אז מסר חמאס את תשובתו בכתב. עד לרגע זה החמאס לא השיב בעצמו למתווה פריז, והמספרים שהתפרסמו ויוחסו כביכול לחמאס הגיעו מהקטארים ומהמצרים.
מאז שבת, המתווכים בין ישראל לחמאס מפעילים לחץ כבד על ארגון הטרור, בעקבות ההבנה של כולם שחמאס לא רוצה להתקדם. הלחץ הזה כולל איומים מפורשים בהגלייה, מעצרים וסגירת חשבונות בנק. הנהגת החמאס בקטאר נדחקת לפינה, וזאת במקביל להגברת הלחץ הצבאי מצד ישראל על החמאס - וההמתנה לאימות האם ישראל אכן חיסלה את מרוואן עיסא.
2 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
עצרת משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
עצרת של משפחות החטופים בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
בכירים בישראל אומרים שכדי להתניע את המשא ומתן ישראל חייבת לקבל מחמאס תשובה כתובה שנוגעת גם למספרי החטופים החיים שישוחררו בפעימה ההומניטרית, וגם ליחס בין מספר החטופים שיחזרו מהשבי למספר האסירים הפלסטינים שישוחררו מבתי הסוהר בישראל.
במהלך ישיבת קבינט ניהול המלחמה עלתה דרישה להרחיב כבר כעת את המנדט של צוות המשא ומתן. העמדה נתמכה על ידי השר גדי איזנקוט אך שאר החברים בקבינט התנגדו לכך בתוקף - וסבורים שהרחבת המנדט לא רלוונטית כרגע. אחרי שיגיעו התשובות מהחמאס הדרישה להרחבת המנדט תעלה מיד על השולחן ותצריך החלטה מדינית.
המתווך המרכזי לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, אמר בשימוע בבית הנבחרים שעדיין קיימת אפשרות להסכם הפסקת אש זמנית בעזה, אם כי על הפרק נותרו נושאים מורכבים רבים. "אני חושב שעדיין קיימת אפשרות לעסקה כזו. אני לא חושב שמישהו יכול להבטיח הצלחה, הדבר היחיד שאני חושב שאפשר להבטיח הוא שהחלופות גרועות יותר", אמר ברנס, שחזר בסוף השבוע ממסע דילוגים במזרח התיכון.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וראש ה-CIA ברנס
נתניהו וראש ה-CIA ברנס
נתניהו וראש ה-CIA ברנס
(צילום: AP, מארק ישראל סלם)
בכירים אמריקנים העריכו שבימים הקרובים תגיע תשובה כתובה מהחמאס, וחוששים שראש הממשלה בנימין נתניהו ידחה אותה. בכיר ישראלי אמר כי בתנאים מסויימים אפשר יהיה להגיע לעסקת חטופים במהלך הרמאדן. לדבריו, "צריך לראות בשבוע הקרוב מה יעלה הלחץ של המתווכות על החמאס והאם אפשרי להגיע לעסקה במהלך הרמאדן".
בכיר בחמאס התייחס למגעים ואמר לרשת אל ערביה: "קיבלנו הצעה בינלאומית להפסקת אש ממושכת בעזה. ההצעה הבינלאומית תכלול שחרור של ילדים, נשים וקשישים. הסכמנו ליוזמה אמריקנית מתוקנת, שכוללת הפסקת אש וחזרה הדרגתית של העקורים. משלחת של התנועה תסע לקהיר תוך ימים כדי לדון בפרטי העסקה ולהתחיל ליישם אותה". בכיר חמאס מחמוד מרדאווי הכחיש בהמשך את הטענה שההצעה האמריקנית אושרה.
לפי מרדאווי, "הישות הישראלית יוצרת מכשולים לעסקה והממשל האמריקני מפריע לכל משא ומתן. אם לא יעמדו בתנאים שלנו, שהחשוב שבהם הוא הפסקת האש, לא נלך לשלב חילופי השבויים. חמאס לא קיבל הזמנה להגיע לקהיר בימים הקרובים ואנו מכחישים דיווחים על קיומה של עסקה".
הערב קרא הבית הלבן לחמאס לקבל את המתווה של הפסקת אש זמנית לשישה שבועות, ובתמורה לשחרר מהשבי נשים, פצועים וקשישים. ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, אמר כי ההצעה שהונחה על השולחן תאפשר להאריך את הפסקת האש - אם חמאס יעמוד בסיכום וישחרר את אותם חטופים.