בזמן שכוחות צה"ל מאוגדה 98 יצאו בימים האחרונים מבית החולים נאסר שבלב מחנה הפליטים במערב חאן יונס - סמל למיצויו של התמרון בדרום רצועת עזה - חבריהם מאוגדה 162 היו בעיצומה של הפשיטה הרביעית שלהם כחלק משלב ג' של המהלך הצבאי נגד חמאס. מדובר בפשיטה שבמהלכה חיסלו הלוחמים כ-100 מחבלים "שראו בעין", במרכזה של שכונת זייתון העזתית, שבה חמאס ניסה להתרומם מחדש.
צה"ל נמצא כעת ברצועה עם כמות הכוחות הקטנה ביותר שלו מאז תחילת התמרון הקרקעי, שהחל בסוף חודש אוקטובר. בצבא אישרו בסוף השבוע כי הכוחות המיוחדים שסרקו את בית חולים הגדול ברצועה במשך כשבועיים ועצרו בו כ-200 חשודים בטרור, מחציתם פעילי חמאס, השלימו את הפעולה ויצאו מהמוסד הרפואי שמחולק למספר מבנים. לוחמי הצנחנים עדיין בסביבתו, אך לפי עדויות בשטח יש ירידה בנפח הפעילות באזור, בטח בשעות היום, שנחשבו לאורך התקופה הראשונה של התמרון כפעילות ביותר בחילופי האש והמגעים עם המחבלים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בבית החולים נאצר
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בבית החולים נאצר
200 חשודים בטרור נעצרו. לוחמים בבית החולים נאסר
(צילום: דובר צה"ל)
באזור חאן יונס, שבו צה"ל פועל מזה כחודשיים וחצי, נותרו שלוש וחצי חטיבות, כולן סדירות: 7 של השריון, גבעתי והצנחנים. ניתן להניח שהארכת הפעולה בחאן יונס נועדה לשמר את הלחץ הצבאי על חמאס, במקביל למשא ומתן על עסקת החטופים תמורת מחבלים. בצפון הרצועה הסיפור שונה, אך מגמות הפעילות בו של צה"ל הולכות ומתמסדות, ונהיות לדפוסי מציאות של לחימה - ופחות מלחמה.
על כל מרחב צפון הרצועה אחראית כעת אוגדת החוד הסדירה של פיקוד הדרום, 162, מנחל עזה ופרוזדור נצרים - שאותו מחזיקה בקביעות חטיבת הנח"ל כמשימה היחידה הרציפה בשטח העזתי - ועד לגבול עם צפון העוטף. בתווך הזה יש את הערים הגדולות עזה וג'באליה; את עיירות הלוויין בית חאנון ובית לאהיה, ומדרום לפרוזדור את עיירות המרכז אל-בורייג' ונוסייראת.
לעיר הגדולה במרכז הרצועה, דיר-אל בלאח - שבה פועלת חטיבה שלמה של חמאס - התמרון לא הגיע. כך גם, כידוע, לא לעיר הבעייתית מכולן - רפיח שגובלת בסיני. בשיא התמרון פעלו בצפון רצועת עזה שלוש-ארבע אוגדות לסירוגין: 252, 99, 162 ו-36. השתיים הראשונות במילואים, והשתיים הנוספות בסדיר. 99 ו-252 שוחררו כדי לדלל את העומס על לוחמי המילואים, שכבר זומנו במועדים נוספים בהמשך השנה, בעיקר בגזרות ההגנה בבט"ש, ו-36 הסדירה חזרה לפיקוד האם שלה בצפון. את עיקר הפשיטות אפוא מובילות החטיבות הסדירות המשוריינות של אוגדה 162, ומפעם לפעם הן מוכיחות עד כמה צה"ל קטלני ויעיל במהלכים אלו, אף יותר מהתמרון הדורסני שנכנס לרצועה בתחילת המלחמה.

שלב ג' בצפון הרצועה: "החיילים למודי ניסיון"

צה"ל צפוי לעבור למודל הפשיטות גם בדרום הרצועה, וללמוד לא מעט מהדפוסים שמתגבשים על ידי אוגדה 162 בצפונה: צוות קרבי חטיבתי או גדודי שנכנס לשבוע-שבועיים של פעילות ביעד שבו תמרן הצבא בתחילת המערכה, אך נותרה בו נוכחות צבאית של 30%-40% מהכוח המקומי של חמאס, שרובו כאמור הוכרע בשלב העצים של התמרון. הפשיטה הנוכחית שמוביל מח"ט 401 של השריון, אלוף-משנה בני אהרון, היא בשכונת זייתון.
חטיבת הנח"ל, שמחזיקה את פרוזדור הביתור נצרים, הכניסה את הכוח הגדול מ-401 בקרב התקדמות ליילי ביום שלישי שעבר, שבו נהרג לוחם מהחטיבה הירוקה. אך עד שעת בוקר התפרסו הלוחמים במוקדי הפעולה בשכונה שבמרכז העיר עזה, ומשם החלו לצאת למרחבי חמאס ברחובות ובתתי-שכונות סמוכים. ביום הראשון של הפשיטה בזייתון נרשמו 10 היתקלויות, כמות גדולה יחסית שהעידה על ההתארגנות הצבאית המחודשת של חמאס בשכונה בחודשיים שבהם צה"ל יצא ממנה. ביום השלישי לפשיטה חמאס התקיל חמש פעמים את הכוחות, אך בהמשך דעכה ההתנגדות להיתקלות עד שתיים ביום.
פעילי חמאס שנותרו בשכונה הגדולה למדו מהתמרון לא מעט: מספר לוחמי צה"ל נפצעו בימים האחרונים מפיצוץ פיר מוסתר שהוטמנו בו מטעני חבלה רבים ועמדות תצפית של הארגון הוקמו מחדש. בשני מקרים גם בוצע ירי מצד צלפי חמאס שלא פגעו בלוחמים, בפשיטה של הימים האחרונים. "ראינו גם מתחמי מארב חדשים יחסית, עם צמתים ממולכדים ועמדות נ"ט באגפים, אך הגענו אליהם למודי ניסיון מהתמרון וידענו לתקוף אותם חכם ויעיל", העיד קצין שהוביל את הלחימה במקום.
כ-100 מחבלים שחיילי 401 "ראו בעין" חוסלו בארבעת הימים הראשונים של פשיטה זו. מחבלים רבים חוסלו ביחס למספר הלוחמים ומשך הזמן של הפעולה - סימן לאפקטיביות גבוהה בפעולה הצה"לית. גם שלושה אתרי ייצור ומנהרות משמעותיות נמצאו בפשיטה והושמדו. זאת על בסיס מודיעין שנמצא באזור זייתון בשלב התמרון, שנאסף ועובד ואיפשר לבנות את תוכנית התקיפה לפשיטה בשבועות "ההפוגה" שבין שלב ב' לשלב ג'.
5 צפייה בגלריה
שכונת זיתון ברצועת עזה
שכונת זיתון ברצועת עזה
כ-100 מחבלים חוסלו בארבעה ימים. שכונת זייתון
(צילום: הטלוויזיה הפלסטינית)
בשבוע שבין פשיטה לפשיטה המציאות של לוחמי הסדיר מחטיבות כמו נח"ל ו-401 נראית כך: מנוחה וכשירות אישית בבסיסים עורפיים שהוקמו להם יש מאין במחנות קבע; הסתערות של גורמי החימוש על הטנקים והנגמ"שים שלהם לחימוש ותחזוק מחדש, ויומיים-שלושה של חופש בבית. כך תיראה המציאות גם בחודשים הבאים, זולת הפסקת אש אם תהיה בתווך כחלק מעסקת חטופים תמורת מחבלים.
"אלו פעולות גילוח חשובות, גם לאיתור מאות משגרי רקטות 'חמות' שמצאנו בפשיטות עד כה בבית לאהיה ובדארג' תופאח, פירים טקטיים ויעדים שהתמרון לא התעמק בהם. הכל ממודיעין שהיה בלפטופים שמצאנו בתמרון הגדול, ובמסמכים במוצבים", הוסיף הקצין. אחת השיטות היעילות ביותר שפיתחה חטיבה 401 היה שימוש ביותר ברחפנים בפשיטות: אחרי שהושגה עליונות אווירית שמונעת מחמאס להשתמש ברחפנים שלו, לכל פלוגה בצוות הקרב החטיבתי חולקו 10-5 רחפנים. באמצעותם למדו הלוחמים לחסל מחבלים בכל השיטות והסימונים: רחפן לצלף, רחפן לכטב"ם החמוש זיק, למסוק קרב וכמובן שגם לטנק.
צוות הקרב החטיבתי לא פספס גם סמלי שלטון בפשיטות הללו, כשהשמיד שבעה מבנים ממשלתיים של חמאס, ובהם מבנים של משרדי החינוך והרווחה. גם ההתמודדות עם האוכלוסייה הפלסטינית שנותרה בצפון הרצועה הפכה ליעילה יותר: בכל גדוד יש נגמ"ש עם חוקר שבויים או קצין אוכלוסייה שכורז לאזרחים העזתים לצאת ולהתפנות. הזיהוי של אזרחים אלו קל. חלק גדול מבתים אלו חרבים, ובחטיבה 401 זיהו גם עזתים שנמלטו משכונות כמו שג'אעיה לבתי הפאר הנטושים בשכונת רימאל, בצידה השני של העיר עזה.
כדי לייעל עוד יותר את הפעולה, בחטיבה 401 נעזרים בצלפים רבים מיחידת הלוחמה בטרור בצוותי יחידת יהל"ם. הניסיון מהתמרון הפך את לוחמי צה"ל לבעלי בית בשטח העזתי, במה שתופס יותר ויותר קווי דמיון לשליטה המלאה של צה"ל בשטחי אוגדת יהודה ושומרון. מנגד, מתגלה כמה חמאס השקיע פחות בגדודי ההגנה העמוקים שלו: בעוד שהגדודים החזקים יותר של צבא הטרור היו בחזית, ליד הגבול עם ישראל, כמו בדארג' תופאח או בשג'אעיה, בזייתון גילו הלוחמים בפשיטה הנוכחית פירים מיושנים ופחות מתקדמים, עם תשתיות חשמל זמניות וסימנים שהראו שהשימוש האחרון במנהרות אלו היה בהיערכות לתמרון שלא הגיע ללב העיר עזה, בקיץ 2014.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
גורמים עזתים שנחשבים מתונים מתנערים. סינוואר
(צילום: AP)

צה"ל מרחיב את פרוזדור נצרים

ההישג הטריטוריאלי העיקרי והיחיד של צה"ל במהלך הקרקעי ברצועת עזה הוא אחזקת פרוזדור נצרים, בין השכונות הדרומיות של העיר עזה לנחל עזה, שחולש על עיירות המרכז. ישראל תחזיק בפרוזדור זה גם בחודשים הבאים כקלף חשוב למנגנון הסיום של הלחימה בחמאס ומסירת המפתחות לגורמי שלטון מקומיים שאינם ארגון הטרור, כתנאי ליציאה מהפרוזדור והשבת כמיליון עזתים לבתיהם בצפון הרצועה. סימנים ראשונים לשלטון שכזה נראים בשטח, בעיקר בחלק משכונות העיר עזה. גורמים עזתים שנחשבים מתונים, מעל לפני השטח מתנערים מחמאס. ייתכן שהם יהיו הגרעין לשלטון הבא ברצועת עזה על שני מיליון אזרחים שיישארו ברצועה עם נסיגת אחרוני חיילי צה"ל מהשטח העזתי.
רמז על כך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהציג לראשונה בסוף השבוע את הצעתו ליום שאחרי: לראשונה, גם נתניהו הסכים והודה שיש להיערך למסירת השליטה האזרחית-שלטונית ברצועת עזה לגורמים פלסטינים שאינם חמאס. אף אחד בקבינט לא קורא לזה "רשות פלסטינית מחודשת", אך ככל הידוע היא כבר כוללת מרכיבים מ"וועדות התיאום" של הרשות הפלסטינית, שתיווכו טקטית בשטח בין גורמי חמאס לישראל בשנים שקדמו למלחמה.
בינתיים, הפרוזדור מתמסד למציאות קבועה: מוצבים שמוקמים ללוחמי הנח"ל שיחזיקו במשימה זו לפחות מספר חודשים, סבבי יציאות "סבירים" הביתה, הרחבת ציר הפרוזדור מקילומטר וחצי לכשלושה קילומטרים עם מעין כביש מהיר במרכזו שצה"ל סולל, שבו גם רכבים רכים כג'יפים יוכלו להגיע מנקודת הגבול ליד קיבוץ בארי ועד למחסום החוף במערב עזה, בתוך פחות מ-20 דקות נסיעה - קטע שלא עולה על 8 קילומטרים.
למשימת הביתור תורמת גם היחידה הרב-מימדית, עם יכולותיה הטכנולוגיות פורצות הדרך ולוחמיה המובחרים שאמונים גם על משימת המארבים לפעילי חמאס שניסו לבזוז את משאיות הסיוע לצפון הרצועה. בפרוזדור תיפרס בקרוב גם רשת של אמצעי איסוף ואש קטלניים, בנוסף לפטרולים של הלוחמים. "את משימת אחזקת פרוזדור נצרים והפשיטות בצפון הרצועה אנו עושים כיום עם שתי חטיבות, דבר שבתמרון היינו צריכים שלוש אוגדות", אמר קצין בכיר מאוגדה 162, במשרד הקבע שהוקם עבורו במפקדת הלחימה האוגדתית שסמוכה לגבול.
5 צפייה בגלריה
תרגול כוחות צה״ל בגבול הצפון
תרגול כוחות צה״ל בגבול הצפון
חטיבות מילואים בגבול לבנון משתחררות לראשונה מתחילת המלחמה. לוחמים בתרגיל בצפון
(צילום: דובר צה"ל)

חטיבות מילואים מתחלפות ביו"ש ובגבול הצפון

בשתי אוגדות מרחבית אחרות של צה"ל מתרחשים כעת שני תהליכים דומים, שמעידים על הסמיכה הקצרה של צה"ל, הצורך הקריטי בשימור עזה כזירת לחימה עיקרית וההכנות לאפשרות בכל זאת של מהלך צבאי גדול בלבנון. בגבול הצפון משתחררות לראשונה מתחילת המלחמה חטיבות מילואים שלוחמיהן ביצעו משימות הגנה במשך יותר מארבעה חודשים, רצף קיצוני שהעמיס מאוד על אלפי חיילים שחייהם באזרחות נגדעו באחת. מחליפים אותם לוחמים סדירים מחטיבות כמו 188 וגולני.
יש בכוחות החדשים בגבול הלבנון גם יחידות מילואים שתפסו קו בגזרה זו, הספיקו להשתחרר ונקראו כעת בשנית ל-40-30 ימי תעסוקה מבצעית. באוגדת יהודה ושומרון עיקר הכוחות בגדודי הבט"ש עדיין מתבססים על מילואים, בעיקר אורגניים מהחטיבות המרחביות, אך בצה"ל מנסים מאוד להקל עליהם. חלק מגדודי חטיבת כפיר הסדירה נכנסים בימים אלו לגזרות ביהודה ושומרון כדי להחליף את המילואימניקים בעומס הכבד, גם מגדודים סדירים נוספים ואף מגדודי חטיבת המילואים החדשה "דניאל", שהוקמה בשנתיים האחרונות לטובת משימות נגד הפרות סדר של ערביי ישראל - אם וכאשר יקרו - כחלק מלקחי מהומות "שומר החומות" במאי 2021.
בכל פעם יבצע גדוד שכזה תעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון כדי לשמר את עיקר הסד"כ, שמורכב כבר משלוש חטיבות (השלישית בשלבי הקמה מתקדמים) לתרחיש של מהומות בעורף, שבמסגרתן ייחסמו צירים מרכזיים כוואדי ערה וכביש 6. בשקט בשקט, הוקמה כבר כמעט אוגדה שלמה, תחת תת-אלוף בפיקוד העורף שמפקדתו "יערה" פעילה בחירום ומוכנה להצטרף ל-16 פלוגות מג"ב החדשות לשעת חירום, שהוקמו גם הן בשנתיים האחרונות כלקח מ"שומר החומות".
בצה"ל ובמשטרה מצדדים כמובן בשימור הכוח הגדול הזה, שמורכב מאלפי לוחמים מיומנים (באוגדת "יערה" של פיקוד העורף מדובר בלוחמי חי"ר משירותם הסדיר). כוח זה, שישמש למשימות בצירים ובצמתים ולא בתוך היישובים והערים בעורף ישראל, יהיה כפוף למשטרת המחוז. הסדרה מלאה טרם הושגה בנושא, אך בצה"ל כבר רוצים להגדיל מערך שכזה להיקף של אוגדה מלאה, עם חטיבה נוספת רביעית, ואישורים לכך בצמרת צה"ל עשויים להתקבל בקרוב. היתרון בחטיבות אלו, שבחירום למשימת פיזורי הפגנות בעורף יקבלו גם סמכויות מעצר ויהיו על מדי צה"ל, הוא שבתקופות עמוסות ביטחונית כמו בשנה זו ניתן להשתמש בהן גם למשימות בט"ש בגזרות משניות כיהודה ושומרון וגבול הצפון.