נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אמר הערב (חמישי) בנאום שנשא בפני חברי גוף יהודי-אמריקני שתומך ברפובליקנים כי "ישראל לא תתקיים יותר" אם קמלה האריס תיבחר לנשיאה.
"אם הם ינצחו - ישראל הלכה. אם הם ינצחו - אפשר לשכוח מישראל, זה מה שיקרה", אמר עוד המועמד הרפובליקני לנשיאות. "רק נשיא וסגנית נשיא רקובים מבחינה מוסרית ינסו להאשים את ישראל במעשי טרור נתעבים. האריס היא מועמדת של הכוחות שרוצים להרוס את הציוויליזציה המערבית ואת ישראל. אם היא תיבחר, ארגוני טרור יתקפו את ישראל. אתם לעולם לא תשרדו אם הם ייבחרו".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בעצרת למען המאבק באנטישמיות בניו ג'רזי
דונלד טראמפ בעצרת למען המאבק באנטישמיות בניו ג'רזי
דונלד טראמפ
(צילום: AP Photo/Julia Nikhinson)
עוד אמר להם טראמפ בנאומו כי "אעבוד איתכם כדי לשמור על אמריקה בטוחה, וכדי לוודא שישראל תהיה איתנו במשך 1,000 שנים. אנחנו לא הולכים לוותר על זה. אנחנו הולכים להפוך את אמריקה לאדירה שוב, ולעזור לישראל להפוך שוב לאדירה. מה שעובר עליכם הוא נורא, עם כל המוות וההרס של הציוויליזציה. אתם חייבים לנצח במלחמה, אבל אתם צריכים שותף, ולעולם לא תוכלו לקבל את השותף הזה אם המרקסיסטים הרדיקליים האלה ינצחו בבחירות. אלוהים יברך את ישראל ואלוהים יברך את אמריקה״.
אתמול הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, פרסם טור לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על חשיבות ציר פילדלפי, וכתב: "נתניהו עשוי להסלים את המלחמה בעזה לפני הבחירות בארה"ב, כדי לעזור לדונלד טראמפ לנצח". בנוסף, הוא הגדיר את התמקדותו של נתניהו בציר פילדלפי כ"הונאה" - ואף רמז כי ראש הממשלה מתייחס לנשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן כאל "טיפש".
2 צפייה בגלריה
קמלה האריס מחבקת את ג'ו ביידן במהלך בוועידה הדמוקרטית
קמלה האריס מחבקת את ג'ו ביידן במהלך בוועידה הדמוקרטית
ביידן והאריס. "רק נשיא וסגנית רקובים מוסרית ינסו להאשים את ישראל במעשי טרור נתעבים"
(צילום: Robyn Beck, AFP)
פרידמן אף פנה ישירות לסגנית הנשיא האריס, וכתב: "גברתי סגנית הנשיא, אין ספק שרצונו של נתניהו להישרדות פוליטית יוביל אותו בחודשיים הקרובים לעשות דברים שעלולים לפגוע קשות בסיכויי הבחירות שלך ולחזק את סיכוייו של דונלד טראמפ". לאחר מכן פנה לביידן: "אדוני הנשיא, בבקשה תגיד לי שנתניהו לא שיחק בך כאילו אתה טיפש. ניהלתם שיחות חוזרות ונשנות, אחרי כל אחת מהן היו תחזיות אופטימיות לגבי הפסקת אש קרובה בעזה - אבל נתניהו אמר ל'בייס' שלו משהו אחר".
עוד כתב פרידמן: "נתניהו יודע שהאריס בבעיה. אם ימשיך במלחמה בעזה, אם עוד יותר אזרחים יפגעו, הוא יאלץ אותה למתוח עליו ביקורת פומבית ולאבד קולות יהודיים, או לנשוך את הלשון ולהפסיד את קולות הערבים והמוסלמים במישיגן. בהתבסס על הדיווחים שלי, ועל שנות הצפייה שלי בנתניהו, לא אתפלא אם הוא אכן יסלים את המלחמה כדי להקשות על הדמוקרטים. הוא רוצה שטראמפ ינצח, והוא רוצה להיות מסוגל להגיד לטראמפ שהוא עזר לו לנצח.
"אם טראמפ ינצח לא אופתע אם נתניהו יכריז ש'הניצחון המוחלט' שלו בעזה הושג, אם הוא יסכים להפסקת אש כדי להחזיר החטופים שעדיים בחיים ואפילו ימלמל כמה מילים על הקמת מדינה פלסטינית בעתיד הרחוק בתמורה לעסקת הנורמליזציה עם סעודיה - וירוץ שוב לבחירות בלי שותפיו מהימין הקיצוני. כך נתניהו מנצח. טראמפ מנצח. ישראל מפסידה".
מודעת הבחירות של הארגון היהודי, שהובילה לסערה

אמש ארגון ה-Jewish Dems (ה-JDCA), או בשמו המלא "המועצה הדמוקרטית היהודית של אמריקה", פרסם את מודעת הבחירות הדיגיטלית, כחלק מקמפיין של מיליון דולר המיועד להשפיע על מצביעים יהודים בבחירות הקרובות לנשיאות, במיוחד במדינות מפתח כמו ג'ורג'יה, מישיגן ופנסילבניה. במודעה, ששמה "השנאה לא עוצרת את עצמה", מופיעות תמונות של אדולף היטלר ונאצים במהלך צעדה, ולצידן סרטוני וידאו של דונלד טראמפ מדבר בכנסים פוליטיים. המודעה מזהירה מפני עליית הפשיזם ו"רטוריקת השנאה" של טראמפ נגד הציבור היהודי והדמוקרטיה האמריקנית בכלל.
ה-JDCA, הארגון היהודי המוביל של חברי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, טוען כי המודעה לא משתמשת בדימויים של השואה עצמה, אלא מבצעת השוואה ברורה בין שאיפותיו של טראמפ לבין התנאים הפוליטיים שהובילו לעליית הפשיזם באירופה. מנגד, מבקרים במפלגה הרפובליקנית, ובראשם חברים בארגון המקביל ל-JDCA, הקואליציה הרפובליקנית-יהודית (RJC), גינו את המודעה בצורה חריפה, וכינו אותה "דוחה" ובלתי ראויה לשיח הפוליטי. סם מארקשטיין, מנהל פוליטי בקואליציה, אמר כי "JDCA צריכה להתבייש על השימוש בדימויים של היטלר והשואה בשביל נקודות פוליטיות זולות".