המדינה השיבה אתמול (שלישי) לעתירה בבג"ץ שטוענת שישראל לא מספקת ואף מונעת אספקת סיוע הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית בעזה, וסיפקה מספרים של היקף הסיוע עד כה. בין היתר פירטה המדינה כי מאז תחילת המלחמה ועד לסוף החודש שעבר הוכנסו לרצועת עזה יותר מ-252 טונות של מזון בכ-12 אלף משאיות, יותר מ-3.3 מיליון קוב מים, כ-20 טון ציוד רפואי ויותר משני מיליון מנות חיסון למחלות שונות.
אינפו הסיוע לעזה מתחילת המלחמה
את העתירה הגישו במהלך חודש מרץ שורת ארגונים, בהם "גישה – המרכז לשמירה על הזכות לנוע", יחד עם המוקד להגנת הפרט, רופאים לזכויות אדם – ישראל, האגודה לזכויות האזרח ו"עדאלה", וביקשו שבג"ץ יורה לממשלה, לראש הממשלה, לשר הביטחון, ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים לאפשר מעבר של כל משלוחי הסיוע, הציוד והסגל ההומניטריים לעזה, ובמיוחד לצפונה. "להגדיל משמעותית את היקפי הסיוע לרצועה ולספק את כל שדרוש להישרדות האוכלוסייה האזרחית בהתאם לחובות ישראל", כתבו העותרים, וטענו למצב הומניטרי קשה מאוד ולפגיעה באוכלוסייה האזרחית בעזה, הנגרמת בין היתר בשל המגבלות שמטילה ישראל.
בעתירה נטען "כי אי-נקיטת צעדים מידיים ואפקטיביים מצד ישראל להגדלת אספקת הסיוע לכלל תושבי רצועת עזה מהווה הפרה בוטה של חובותיה על פי הדין הבינלאומי והמשפט הישראלי, הן כצד ללחימה והן ככוח כובש, ושל הסעד הזמני שקבע בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג".
3 צפייה בגלריה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
בים, באוויר וביבשה: הסיוע שהוכנס לעזה
(צילום: US CENTCOM via X/Handout via REUTERS , REUTERS/Carlos Garcia Rawlins, REUTERS/Amir Cohen )
בתשובת המדינה שהוגשה אתמול נכתב כי "אין חולק כי כפועל יוצא של המלחמה, האוכלוסייה האזרחית של רצועת עזה חווה סבל רב, המועצם בשל פעילותם המכוונת של ארגוני הטרור מתוך ריכוזי האוכלוסייה, שימוש באזרחים כ'מגן אנושי' ובשל עשיית שימוש במבנים אזרחיים לפעילות טרור. פעולות החמאס וארגוני הטרור, המנסים לנצל את המחויבות של ישראל וצה"ל לדיני המלחמה כדי להשיג הישגים צבאיים, מעצימות את הפגיעה באזרחי עזה, אך מדינת ישראל פועלת במגוון דרכים ומשקיעה מאמץ רב לצמצום הפגיעה באוכלוסייה האזרחית ברצועה.
"בתוך כך, כוחות צה"ל עשו ועושים במהלך המלחמה מאמצים כבירים לאפשר לארגוני סיוע ולקהילה הבינלאומית להכניס סיוע הומניטרי רב לשטחי עזה, והכל תוך כדי הלחימה הקשה. זאת, חרף הקושי הנובע בין היתר מכך שחמאס ממשיך לפעול על מנת להסיט את הסיוע ההומניטרי לצרכיו ולמנוע ממנו להגיע במלואו לתושבי הרצועה". עוד נכתב כי "באמצעות מאמצים אלו ישראל מאפשרת הכנסת סיוע בכמה נתיבים מקבילים – ביבשה, בים ובאוויר. ביבשה נכנסת סחורה המגיעה ממצרים באופן קבוע דרך מעבר ניצנה ומעבר כרם שלום. דרך מעברים אלו נכנסים בנוסף משלוחי קמח שמגיעים דרך נמל אשדוד, וסחורות המגיעות מירדן דרך מעבר אלנבי. בנוסף, בחודש האחרון נפתח נתיב מעבר נוסף שמאפשר כניסה של סיוע הומניטרי לצפון הרצועה ישירות, דרך הגדר בחלקה הצפוני - מעבר 96".
חבילות סיוע הומניטרי נוחתות ברצועת עזה

המדינה ציינה כי הסיוע מגיע גם בדרך אווירית, "על ידי תיאום הצנחות של חבילות סיוע הומניטרי בשיתוף פעולה עם מדינות שונות, בהן ארה"ב, ירדן, צרפת, הולנד, מצרים, בלגיה ואיחוד האמירויות". על אספקה דרך הים מסרה המדינה כי "אושרו כניסתן של ספינות מזון למרחב הימי מול עזה, לאחר בידוק ביטחוני שמבוצע בקפריסין בהתאם להנחיית הדרג המדיני. במסגרת הנתיב האמור הגיעו לרצועה שתי ספינות של ארגון WCK, השנייה מביניהן אתמול ב-1 באפריל, ובהקשר זה אף מתקיימים בימים אלו מגעים לאשר הכנסת סיוע הומניטרי משמעותי נוסף דרך הים, דרך רציף זמני המתוכנן להיות מוקם על ידי ארה"ב מול חופי הרצועה.
"לא זו בלבד שמדינת ישראל לא פוגעת בכניסת הסיוע ההומניטרי, אלא שהיא משקיעה מאמצים ניכרים להגברת היקפי הסיוע המועבר. במישור המשפטי, ישראל מכירה בכך שדיני העימות המזוין מטילים עליה חובות שונות לאפשר אספקת מענה הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית בשטח שבו מתקיים העימות, ופעולותיה בהקשר זה, בין השאר אל מול ארגוני הסיוע והקהילה הבינלאומית, עולות בקנה אחד עם חובות אלה ואף הולכות מעבר להן".
3 צפייה בגלריה
400 משאיות סיוע ממתינות לכניסה לרצועת עזה
400 משאיות סיוע ממתינות לכניסה לרצועת עזה
400 משאיות סיוע ממתינות לכניסה לרצועת עזה בשבוע שעבר
(צילום: דוברות מתפ"ש)
בתשובת המדינה פורט כי "מתקיימת במתפ"ש הערכה של המצב ההומניטרי ברצועת עזה באופן תדיר. באזורים שבהם אין לחימה אינטנסיבית נעשים ניסיונות לתאם, באופן כמעט יומיומי, חלונות זמן מוגדרים שבהם כוחות צה"ל אינם מפעילים באופן יזום אש, וזאת לשם תיאום תנועות עבור ארגונים וצוותים רפואיים, העברת ציוד וסיוע הומניטרי והקלה באיסוף ואחסנה של אספקה לתושבים באזור מסוים".

כ-12 אלף משאיות מזון, כ-20 טון ציוד רפואי

המדינה פירטה בתשובתה כי מאז תחילת המלחמה ועד ל-28 במרץ נכנסו לרצועה 11,954 משאיות המכילות 252,585 טונות של מזון, ובנוסף אפשרה את כניסתן של 401 מכליות גז לבישול. עוד צוין כי כמות משאיות המזון שנכנסת בימים אלה לרצועה גדולה באופן משמעותי ממספר המשאיות שנכנסו לפני תחילת המלחמה.
בהמשך נכתב כי מתחילת המלחמה ועד ל-23 במרץ סיפקו הקווים לעזה יותר מ-3,300,000 קוב מים. בנוסף לכך, עד ל-28 במרץ ישראל אפשרה את כניסתן של 1,409 משאיות הנושאות 28,100 טונות של מים דרך המעברים השונים. בנוסף למאמצים אלו, ישראל תיאמה את הקמתם של שני קווי מים נוספים על ידי איחוד האמירויות, אשר נכנסים ממצרים למרחב רפיח ופועלים החל מחודש דצמבר אשתקד ומספקים 3,400 קוב ליום. מהקמתם ועד ל-23 במרץ הקווים החדשים סיפקו כ-195,000 קוב מים.
3 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
(צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)
בכל הנוגע לכניסת חשמל ודלקים ציינה המדינה כי בטרם הלחימה, תצרוכת החשמל ברצועה שמקורה היה בישראל עמדה על 50%, אך עם תחילת המלחמה, 9 מתוך 10 קווי המתח הגבוה נפגעו מירי רקטות של ארגוני הטרור בעזה. על מנת להבטיח את המשך קיום הצרכים ההומניטריים ברצועה, ישראל מאפשרת כאמור הכנסת דלק, אשר מחולק לארגונים השונים לפי מפתח שנקבע מראש, ומשמש להפעלת גנרטורים לצרכים שונים.
במקביל, המדינה הבהירה כי אינה מגבילה את היקף כניסת התרופות והציוד רפואי לתוך הרצועה, ונכון ל-28 במרץ נכנסו לעזה 1,705 משאיות הנושאות 19,805 טון של ציוד רפואי. כמו כן, ישראל אפשרה את כניסתם של 105 אמבולנסים חדשים לרצועה, שנתרמו על ידי מדינות שונות.
עוד נאמר כי "ידוע על שבעה בתי חולים פעילים בצפון הרצועה ובעיר עזה; בית חולים אחד פעיל באזור מחנות המרכז ודיר אל-בלח, לצד 5 מרפאות מקומיות; ו- 11 בתי חולים נוספים הפועלים באזור חאן יונס ורפיח". כ-3,200 מטופלים שנדרשו לטיפול רפואי דחוף יצאו מהרצועה דרך מעבר רפיח למצרים ומשם למדינות שלישיות.
בנוסף, מדינת ישראל מקיימת שיח שוטף עם ארגון UNICEF על מנת לנטר את הצורך בהכנסת חיסונים לרצועה, ובהמשך לשיח זה אפשרה את הכנסתם של 458,636 בקבוקונים המכילים 2,286,330 מנות חיסון למגוון מחלות.
"מסיבות אלה", הדגישה המדינה בתשובתה, "דין העתירה להידחות".