1 צפייה בגלריה
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון שביצע את הטבח בסופרמרקט בבאפלו
(צילום: AFP, AP)
לפני חמש שנים צעדו כמה מאות ניאו-נאצים נושאי לפידים ברחובות שארלוטסוויל שבווירג'יניה, במה שהסתיים במותה של אישה צעירה. האירוע נחקק בזיכרון כי הוא היה כל כך בלתי נתפס באמריקה של המאה ה-21, וכי מי שהיה אז נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, סירב לגנות ניאו-נאצים. מה שקצת נשכח היה מה שנושאי הלפידים קראו שוב ושוב: "היהודים לא יחליפו אותנו".
רוב האמריקנים לא הבינו על מה האידיוטים האלה מדברים, זה נשמע סתם עוד רעיון עוועים של ימין סהרורי, אבל הצועדים ידעו בדיוק מה הם אומרים. הייתה להם תיאוריה שלמה שנקראת "ההחלפה הגדולה" (The Great Replacement) - הרעיון שלפיו יש תוכנית גלובלית להחליף את התושבים הלבנים של מדינות המערב באנשים לא-לבנים.
התיאוריה הזו החלה לתפוס תאוצה ב-2012 עם פרסום הספר "ההחלפה הגדולה" של איש העליונות הלבנה הצרפתי רנו קאמו - מאות עמודים של פאניקה מהפיכת העולם המערבי ללא-לבן, תוך התמקדות ביהודים שכמובן מנהלים את כל המזימה. בשנים האחרונות זו הייתה השראה לפיגועי טרור מניו-זילנד לאל-פאסו, דרך בתי כנסת בפיטסבורג וסן דייגו, ועד הסופרמרקט בבפאלו בסוף השבוע.
כל מבצעי הפיגועים ציינו את תיאוריית ההחלפה הגדולה שאליה נחשפו במחשכי האינטרנט. פייטון גנדרון, הרוצח מבפאלו בסוף השבוע, שונה בכך שהוא לא היה צריך לרדת למחילת הארנב. הוא פשוט היה צריך לפתוח טלוויזיה.
"יהודים לא יחליפו אותנו". הצעדה בשארלוטסוויל ב-2017:
בדיוק לפני שנה אמר טאקר קרלסון, המגיש הפופולרי ביותר של "פוקס ניוז", למיליוני צופיו: "השמאל ושומרי הסף הקטנים בטוויטר הופכים היסטריים אם אתה משתמש במונח 'החלפה', אם אתה אומר שהמפלגה הדמוקרטית מנסה להחליף את ציבור המצביעים הנוכחי במצביעים צייתנים מהעולם השלישי. הם הופכים היסטריים כי זה בדיוק מה שקורה".
קרלסון אישית אולי לא התכוון גם ליהודים, אבל האנשים שמקשיבים לו מכלילים יהודים במזימה. במניפסט בן 180 העמודים שלו הסביר גנדרון כי החליט לא לתקוף יהודים כיוון ש"אפשר לטפל ביהודים אחר כך, אבל רמת הפוריות אצל 'המחליפים' משמידה אותנו עכשיו. זה עניין של הישרדות".
בשנה שחלפה מאז החל קרלסון לפזר את התועבה הזו, ובמקביל לקביעה השקרית המתפשטת בימין על תוצאות הבחירות ב-2020, הפך הרעיון כי יש תוכנית גדולה להחליף לבנים ליותר ויותר מיינסטרימי. חמש שנים אחרי שארלוטסוויל מראים סקרים כי 50% מהמצביעים הרפובליקנים מאמינים בתיאוריית ההחלפה הגדולה, ולא מעט חברי קונגרס לוחשים אותה בדרגות שונות של עוצמה.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
אליס סטפאניק, הרפובליקאית מספר 3 בבית הנבחרים, העלתה בשנה שעברה לפייסבוק סדרת פרסומים שבה טענה כי הדמוקרטים "מתכננים להעניק חנינה ל-11 מיליון מהגרים בלתי חוקיים שימגרו את ציבור הבוחרים הנוכחי שלנו". לא מיותר לציין שאין שום תוכנית כזו.
גזענות ואנטישמיות הן כמובן לא עניין חדש באמריקה, אבל עם השנים נדמה היה שארה"ב מצליחה לשמור אותן רוב הזמן סגורות בבקבוק. נשיאותו של טראמפ עשתה את מה שהיסטוריונים רבים הזהירו שתעשה: פתחה לרווחה את דלתות האורווה וכל הסוסים ברחו. עכשיו לא ברור מה יחזיר אותם פנימה ואם זה בכלל אפשרי.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com