גורמי ביטחון מספקים הצצה אל מאחורי הקלעים של גלי התקיפה העצימים של צה"ל בימים האחרונים - שניים מהם החל משעות הבוקר, שבהן הותקפו לפי הצבא כ-300 מטרות. לפי דיווחים בלבנון, כבר 50 בני אדם נהרגו בתקיפות הישראליות היום, ויותר מ-300 נפצעו. "כל בית או איתור שהותקף הוא בית שיש בו אמל"ח", הבהירו היום (שני) גורמי ביטחון ששוחחו עם ynet.
לטענת, למבצעים הללו נערכו בצה"ל שנים - באגף המודיעין, בפיקוד הצפון ובחיל האוויר. "המבצע הזה כלל מאות מטוסי קרב שתקפו בו זמנית איתורים ותשתיות טרור ושיגור של חיזבאללה", הם אומרים.
בפיקוד הצפון, היום
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מאשר תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון בבור בקריה
הרמטכ"ל מאשר תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון בבור בקריה
הרמטכ"ל מאשר תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון בבור בקריה
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריהם, לפי שהמטרות מופצצות על ידי מאות מטוסי קרב שתוקפים בו זמנית בכל רחבי לבנון - ולא רק בדרום המדינה - הן נחקרות על ידי גורמים באמ"ן ובפיקוד הצפון. התקיפות עצמן מנוהלות מתאי התקיפה של חיל האוויר - ובבור של הפיקוד, שם נמצא מפקד הפיקוד, האלוף אורי גורדין. "הרמטכ"ל, שנמצא בבור בקריה משעות הבוקר, מנהל את המבצע".
בצה"ל מפצירים משעות הבוקר באזרחי מדינת לבנון להתרחק ממבנים שבהם ידוע על הימצאות אמל"ח של ארגון הטרור השיעי, ובינתיים לפי דיווחים מקומיים בלבנון "מאות נמלטו מדרום המדינה". כחלק ממאמצי ישראל להרחיק אזרחים מהאזורים שבהם הוא תוקף, בלבנון טענו כי ישראל משתלטת על תחנות רדיו ושולחות הודעות לאזרחים, גם בבירה ביירות, ודוחקים בהם להתפנות מיד.
לפי לבנון, התקבלו יותר מ-80 אלף שיחות חשודות כאלה מהבוקר, שבהן ביקשה ישראל מאזרחים להתפנות.
צה"ל תוקף בדרום לבנון, לאחר האזהרה לתושבים

2 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין קיים הערכת מצב בבור הפיקוד
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין קיים הערכת מצב בבור הפיקוד
האלוף גורדין בבור הפיקוד בצפון
(צילום: דובר צה"ל)
המסרים מצה"ל, לאזרחי לבנון

גם הירי לצפון ישראל נמשך בשעות האחרונות - דובר צה"ל עדכן כי זוהו כ-25 שיגורים שחצו מלבנון לאזור הכינרת וצפת. "לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מספר שיגורים, זוהו נפילות בשטחים פתוחים וסמוך לקיבוץ עמיעד", נמסר.
עוד נמסר מדובר צה"ל כי בהמשך להתרעות שהופעלו בגליל התחתון, כ-10 שיגורים חצו משטח לבנון. זוהו כמה פגיעות בשטח ישראל - אחת מהן ביישוב גבעת אבני. שני צוותי כיבוי פעלו בבית שבו פגעה רקטה. הם סרקו אחר לכודים וניתקו מקורות אנרגיה למניעת התפתחות שריפה במבנה. נמסר כי דיירי הבית שהו בממ"ד בזמן הפגיעה ובכך לא נפגעו.
ייתכן שהשיא עוד לפנינו. הבוקר אמר גורם ביטחוני ל-ynet כי בשעות הקרובות ייצא הצבא למתקפה "בהיקפים עצומים" במרחב הכפרי בכל רחבי לבנון. לדבריו, התגובה האפשרית של חיזבאללה עשויה לכלול גם את הרחבת מעגל הירי, כולל אולי "מטרות נבחרות בתל אביב".
בהערכת מצב שקיים הבוקר, בעניין מוכנות העורף, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "בשלב החדש אליו נכנסנו למלחמה - החוסן של העורף הוא המפתח שמאפשר לצה"ל להילחם, להשיג הישגים, לפגוע באויב וזה נמשך כבר לאורך כשנה ונעשה בצורה מרשימה מאוד". לדבריו, "לפנינו ימים בהם הציבור יצטרך לגלות קור רוח, משמעת וציות מלא להנחיות פיקוד העורף".
הוא ציין, לקראת המתקפה הצפויה, כי "אנחנו מעמיקים את התקיפות שלנו בלבנון, רצף הפעולות ממשיך ויימשך עד להשגת המטרות שלנו - להחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתיהם. ההצלחה הזאת תלויה גם בהתנהלות נכונה של העורף ולכן, אנחנו יושבים, מדברים ומרכזים את הפעילות. ההבדל בין הצלחה לאי-הצלחה נעוץ בכך שהאזרחים נכנסו לחדרים מוגנים ולמקומות אחרים בהתאם להנחיות שנתנו להם, זה הציל חיים".