יממה אחרי שנשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לאמברגו על נשק שמשמש את ישראל במלחמה ברצועת עזה, שוחח עמו היום (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו. מלשכת רה"מ נמסר כי נתניהו "חזר על עמדותיה של ישראל, שכפי שאיראן תומכת בכל חלקי ציר הטרור האיראני, כך מצופה מידידי ישראל לעמוד מאחוריה, ולא להטיל עליה מגבלות שרק יחזקו את ציר הרשע האיראני".
נתניהו מגיב לקריאת מקרון, אמש
(צילום: דוברות רה"מ)

עוד נמסר כי "ראש הממשלה הדגיש שפעולות ישראל נגד חיזבאללה יוצרות הזדמנות לשינוי המציאות בלבנון לטובת היציבות, הביטחון והשלום באזור כולו. שני המנהיגים סיכמו לקדם שיח בעניין במהלך ביקורו של שר החוץ הצרפתי, שביקש להגיע לישראל".
בהמשך פרסמו גם בארמון האליזה הודעה על שיחת הטלפון בין שני המנהיגים, והיא תוארה על ידי פריז כשיחה "כנה". מקרון, כך נמסר, אמר לנתניהו ש"משלוחי נשק, הארכת המלחמה בעזה והרחבתה ללבנון" - לא יספקו לישראל את הביטחון שהיא מייחלת לו. מקרון, נמסר עוד, אמר לנתניהו שיש צורך להגיע להפסקת אש באופן מיידי. "אנחנו חייבים לנקוט מיד בפעולה החלטית שתאפשר לנו לקדם את הפתרונות הפוליטיים שהכרחיים עבור הביטחון של ישראל ושל כולם במזרח התיכון".
השיחה בין נתניהו למקרון מגיעה אחרי חילופי הדברים בין השניים אמש. נתניהו שזעם על קריאת מקרון פרסם הצהרה מצולמת שבה אמר: "הבושה שלכם תהדהד עוד זמן רב אחרי שננצח".
בסרטון שפרסם אמר נתניהו למקרון: "אנחנו נלחמים ב-7 חזיתות נגד אויבי הציביליזציה, ועדיין – הנשיא מקרון ומנהיגים אחרים במערב קוראים כעת לאמברגו נשק על ישראל. שיתביישו. האם איראן מטילה אמברגו נשק על חיזבאללה, על החות'ים, על חמאס ועל יתר הפרוקסי שלה? ברור שלא. ציר הטרור הזה צועד ביחד. אבל מדינות שלכאורה מתנגדות לציר הטרור הזה קוראות כעת לאמברגו נשק על ישראל. איזו בושה. ישראל תנצח, עימכם או בלעדיכם, אבל הבושה שלכם תהדהד עוד זמן רב אחרי שננצח. תהיו בטוחים – ישראל תילחם עד הניצחון, עבורנו ועבור השלום והביטחון בעולם".
1 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
גורם בארמון האליזה הגיב אמש לדברי נתניהו ואמר: "מקרון מחויב לביטחון ישראל ומפגין זאת. צרפת גייסה את משאביה הצבאיים לנוכח המתקפה האיראנית ב-1 באוקטובר, כפי שכבר עשתה באפריל. נשיא צרפת סיפר באופן אישי לנשיא איראן על זיקתו לביטחון ישראל. הוא שב והדגיש כי צרפת לא תאפשר לאיראן או למי מנציגיה לתקוף את ישראל".
לדבריו, מקרון "סבור שיש צורך בהפסקת אש מיידית בעזה כמו בלבנון, כדי לבלום את התגברות האלימות, לשחרר את בני הערובה, להגן על האוכלוסיות ולמצוא פתרונות מדיניים הדרושים לביטחון ישראל ושל כל מי שנמצא במזרח התיכון. בהקשר זה קורא הנשיא להפסיק את ייצוא הנשק המיועד לשימוש בעזה. חייבים לחזור לפתרונות דיפלומטיים. צרפת היא ידידה בלתי מעורערת של ישראל. דבריו של נתניהו מוגזמים ולא קשורים לידידות בין צרפת לישראל".
בירושלים, יצוין, לא הופתעו מדברי מקרון. זהו המשך ישיר לקו הצרפתי, שכבר תמך בהחלטה שיזמו הפלסטינים בעצרת הכללית של האו"ם ב-18 בספטמבר, שקראה להטלת אמברגו נשק על ישראל. למרות המשמעות ההצהרתית, הרי שבפועל אין להחלטה משמעות בשטח. עובדתית צרפת לא מספקת נשק או מערכות מפוקחות אחרות לישראל מאז תחילת המלחמה. גם הנשק שסיפקה בעבר היה שולי ולא משמעותי למאמץ הלחימה הישראלי.
בעשור האחרון, צרפת ייצאה מדי שנה ציוד צבאי לישראל בהיקף של 20 מיליון אירו. מדובר בטיפה בים, בהתחשב בעובדה שצרפת היא במקום השני בעולם בייצוא ביטחוני אחרי ארה"ב והייצוא הביטחוני שלה הוערך ב-27 מיליארד אירו בשנת 2022. עיקר הדברים שנמכרו לפני המלחמה היו מרכיבים אלקטרוניים כגון כוונות אינפרה-אדום, חיישנים תרמיים וכד'. כמו כן ניתנו כ-700 רישיונות ביטחוניים לייצוא לישראל בשנה.
פורסם לראשונה: 18:48, 06.10.24