פארסת מינוי הפרויקטור לצפון נמשכת: ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקשה להשלים את הליך מינויו של מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, לתפקיד ראש "מנהלת הצפון". במסגרת התפקיד הוא אמור להוביל את החלטות הממשלה לסיוע מיידי ודחוף לעשרות אלפי תושבי היישובים העקורים, ולהיגוי תוכניות רב-שנתיות לשיקום הצפון.
3 צפייה בגלריה
אליעזר (צ'ייני) מרום
אליעזר (צ'ייני) מרום
אליעזר (צ'ייני) מרום
(צילום: שאול גולן)
הסיבה לעיכוב, נזכיר, היא שנתניהו נמצא בניגוד עניינים עם מרום ולא יוכל להיות זה שממנה אותו לתפקיד - מכיוון שהשניים היו מעורבים בפרשת הצוללות, כפי שנחשף ב-ynet. בשל המניעה המשפטית יצטרכו בממשלה לחפש שר אחר שיכריז על מינויו של האלוף במיל', ורק אז אמור ההליך לעבור את אישור נציבות המדינה.
בנאומו היום בכנסת האשים נתניהו את אנשי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה ש"תוקעים את המינוי". לדבריו, "שבוע אחר שבוע אחר שבוע, זו טענה חוזרת ונשנית חדשות לבקרים, שפתאום צ'ייני - אלוף בישראל, מוערך על ידי כולם והתקבל בהתלהבות על ידי כל ראשי היישובים בצפון - ופתאום יש שאלה אם מותר למנות אותו? בטח שמותר, וצריך. חבל על הזמן". עוד טען נתניהו כי למרות טענות אגף התקציבים מלפני כשבועיים, שלפיהן לא הועבר אפילו שקל אחד מתוכנית הסיוע המיידית לצפון, לדבריו "שמנו מיליארדים לצפון".
המינוי של צ'ייני, נזכיר, הובא לממשלה לאחר שנתניהו כבר סיכם שמנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי יקבל את התפקיד. מינויו של סקלי בוטל בגלל לחצים מתוך הליכוד, בין השאר בטענה ל"חוסר נאמנות" למפלגה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
נתניהו מאשים את הייעוץ המשפטי: "אפשר וצריך למנות אותו"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בניגוד לדברי נתניהו היום כי מינויו של צ'ייני "התקבל בהתלהבות על ידי כל ראשי היישובים בצפון", אלו דווקא זעמו וביקרו את הדחתו של כהן סקלי, שכבר החל לדבר עם ראשי הערים ונערך לכניסה לתפקידו. לדבריהם, הוא לא מונה לתפקיד מסיבות לא מקצועיות וענייניות, ולצ'ייני אין את הניסיון של סקלי בעבודת משרדי הממשלה ובהובלת החלטות ממשלה.
בשבוע שעבר אמר מרום כי הוא להוט להתחיל בתפקידו, ושהוא מגיע עם אמונה גדולה בגודל המשימה ורצון להצליח בה. הוא אמר כי הוא לא יודע מדוע מינויו לא הושלם: "אני ממתין להליכים הבירוקרטיים, ומבין שהדברים צריכים להיעשות כמו שצריך ובהתאם לנהלים. העברתי את כל המסמכים והפרטים שביקשו ממני. אני ממתין להחלטות, וברגע שיעברו אסתער על העבודה".
בתוך כך, היום נפגש צ'ייני עם כמה מראשי הרשויות המפונות בצפון, בהם ראש מועצת הגליל העליון גיורא זלץ וראש מועצת מבואות החרמון בני בן מובחר. הוא ישב איתם לפגישת עבודה והיכרות ראשונה, וקיבל סקירה על מצב המפונים, המלחמה, הנושאים האזרחיים הקשורים לפתיחת שנת הלימודים הבאה ועוד. על סוגיית העיכוב במינויו הסביר להם צ'ייני כי בשבוע שעבר הוא כבר זכה לאישור נציבות המדינה למינויו, אך ממתין כעת שהממשלה תאשר זאת - אלא שלא ידוע מתי תקיים הממשלה ישיבה ומינויו יובא בפניה, ככל הנראה בשם שר אחר בממשלה ולא נתניהו עצמו.
3 צפייה בגלריה
אבי כהן סקלי מנכ"ל משרד התפוצות ופרויקטור הצפון
אבי כהן סקלי מנכ"ל משרד התפוצות ופרויקטור הצפון
אבי כהן סקלי. מינויו בוטל בגלל לחצים מתוך הליכוד
"זה נחמד, הוא איש שבא לעבוד", אמר יו"ר פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ, שגם הוא השתתף היום בפגישה עם צ'ייני מרום. "גם צ'ייני וגם מאות אלפים מתושבי הצפון מחכים לממשלת ישראל, כי המינוי שלו עדיין לא אושר בממשלה. כמו בכל מאבק בתשעת החודשים האחרונים, גם כאן הממשלה ישנה בעמידה ולא מבינה בשום צורה את מה שמתחולל כאן תחת מתקפת כטב"מים ורקטות, גם ביום וגם בלילה".
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן, התייחס גם הוא לפארסת המינוי שלא נגמרת, ואמר ל-ynet כי "אחרי שמונה חודשים של מלחמה העבירו החלטה למימוש בטווח הקצר והמיידי - אבל קצר ומיידי כבר לא יהיה. אפילו פרויקטור שיממש אותה אין עדיין". לדבריו, "את הפרויקטור היו צריכים למנות עוד לפני ההחלטה, אבל כנראה שבממשלה שלנו הכול עובד הפוך".
מרום, ששקל בעבר להתמודד על מקום ברשימת הליכוד וכיום חבר בתנועת "הביטחוניסטים" המזוהה עם הימין, מונה על ידי נתניהו לתפקיד בסוף החודש שעבר. במהלך חודשי המלחמה השמיע מרום את דעתו על המתרחש בזירות הלחימה השונות, ובצפון הביעו תקווה לאחר מינויו כי דווקא התואר השני שלו, במדעי החברה, יעזור לו בתפקידו החדש. בין היתר, בהופעותיו קרא מרום לקדם עונש מוות למחבלי הנוחבה שהשתתפו בטבח, אך גם תמך בהעברת דלק לרצועת עזה כדי לשמור על הלגיטימציה הבינלאומית לפעולות צה"ל ברצועה.