4 צפייה בגלריה
נרצחים בחברה הערבית
נרצחים בחברה הערבית
40 מ-65 הנרצחים בחברה הערבית. יולי היה מהחודשים המדממים
בתחילת החודש שעבר, בעקבות פרסום ב-ynet, התפארו בכירי הממשלה והמשטרה בירידה בשיעור של 30% בשיעור הנרצחים בחברה הערבית בהשוואה לשנת 2021. ראש הממשלה לשעבר בנט התגאה בפעילות המשטרתית, השר לביטחון פנים בר-לב התאדר ב"בלימת הידרדרות הפשיעה ברחוב הערבי ובצמצומה", אבל חודש יולי – מהמדממים שראתה החברה הערבית, מחק לחלוטין את הירידה הזו בהשוואה לשנה שעברה.
עד 30 ביולי בשנה שעברה, כך עולה מהנתונים, נרצחו 65 בני אדם – מספר דומה למספר הנרצחים בחברה הערבית עד היום. בחודש יולי, שכאמור, היה מהמדממים שראתה החברה הערבית, נרצחו 19 בני אדם ונפצעו עוד עשרות מירי ודקירות.
(צילום: אביהו שפירא, אבי חי)

יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהתראיין השבוע לאולפן ynet, טען כי פירוק הממשלה גרם לארגוני הפשיעה בחברה הערבית להגביר את פעילותם. "בחודשיים האחרונים המצב הוא מעין מאבק בין רשויות החוק לארגוני הפשע. כנראה שארגוני הפשע, אחרי שעברנו לפאוזה אחרת מבחינה פוליטית, הגבירו את הפעילות שלהם בכל האזורים", הוא אמר. "אפשר לעשות השוואה - בחודשיים האחרונים מעל ל-30 מקרי רצח. בחמשת החודשים הראשונים של השנה - 30 מקרי רצח. זאת אומרת בחודשיים הכפלנו את מספר הנרצחים בחברה הערבית לצערי. יש פתרונות, צריכים לתת עוד כלים למשטרה, במיוחד כלים של סיכול, מניעה של פעולות פשע".
לדברי עבאס, "נכנסתי לפוליטיקה עצמה, לקואליציה, כדי להתמודד עם מיגור האלימות בחברה הערבית. הכול נמדד בהיבט הזה, אם אנחנו מצליחים להתמודד עם פתרונות או לא, זה המדד מבחינתי".
4 צפייה בגלריה
מוחמד ועאישה חוג'יראת, הוריו של עמאר שנהרג מירי תועה בגן שעשועים
מוחמד ועאישה חוג'יראת, הוריו של עמאר שנהרג מירי תועה בגן שעשועים
מוחמד חוג'יראת, עם תמונת בנו עמאר. "אין לפשע גבולות"
(צילום: גיל נחושתן)
מדד הנרצחים בחברה הערבית הוא אחד מהשתקפויות רבות של הפשיעה המשתוללת ביישובים הערביים בישראל. לעיתים קרובות נפתחת אש לעבר בתים, ולעבר אזרחים - שחלקם מצליחים להינצל. צעיר מהמשולש, שנורה לפני כחודש, סיפר כי היה נתון לאיומים רבים בגלל סכסוך. "המשטרה התערבה, אבל לצערי ירו בי. אני סובל ממוגבלות ברגל, לא יכול לזוז. אני חושש לחיי ולחיי ילדיי", הוא אמר. "זה מצער שהפשיעה עולה ביישובים הערביים. חשבנו שהשיעור יישאר נמוך, אבל הדיבורים האלה חסרי תוצאה. במצב הזה חוששים לחיינו בכל שעה".
מוחמד חוג'יראת, תושב ביר אל-מכסור, איבד את בנו עמאר בן ה-4 שנרצח ביריות. "כל יום אנחנו שומעים על רצח חדש ומתועב. אנחנו לא יודעים עד מתי התופעה הזו תמשיך ללוות אותנו", הוא אמר. "הנתונים המעידים על כך ששיעור הרציחות השנה דומה לשנה שעברה הם אינדיקטור מדאיג ומסוכן לכך שלפשע אין גבולות. כדי שנרגיש ירידה חייבים לאסוף את הנשק שרוצח אותנו. הילד שלי נרצח, ואני חושש לחיי הילדים האחרים שלי".
4 צפייה בגלריה
וג'די פאכוירי
וג'די פאכוירי
וג'די פאחורי ובנו עלי. "אי אפשר להתעלם מהירי היומיומי"
וג'די פאחורי, שאיבד את בנו עלי בן ה-14 לפני חודש וחצי, אמר: "אנחנו חיים בטבח אינסופי של אלימות. אי אפשר להתעלם מאירועי הירי היומיומיים שהורגים אנשים חפים מפשע. אם המצב הגיע לנקודה הזו – זה אומר שכולם בסכנת חיים. איך אני יכול להרגיש ירידה ברציחות כשחטפו ממני את היקר לי? אנחנו מרגישים את הכאב הכי הרבה, כי איבדנו את הדבר הכי יקר לנו".
אישה תושבת המרכז אמרה גם היא שהירידה באלימות לא מורגשת – אלא להפך. "הפשעים נמשכים והירי לא מפסיק. אנחנו מתמודדים עם אלימות קשה", היא אמרה. "בעלה של בתי הסתבך בשוק האפור אחרי הלוואה של 120 אלף שקל, התרגש מאשתו – וברח. בגלל שבעלי ההלוואה לא מצאו אותו – ירו על הבית שלנו כמה פעמים. יום אחד פרצו לבית חמושים ואיימו עלינו בנשק, נכנסו לחדרי השינה ולקחו את כל הבגדים של הבנות והנכדים שלי. אפילו את התחתונים והחזיות ביקשו, וגם לצאת עם בנותיי. כל זה בתמורה לסגירת החוב. אנחנו לא הסכמנו".
עבד מסארווה, תושב ואדי ערה, סיפר כי ביתו נפגע מקליעים בגלל סכסוך בין שתי קבוצות לפני זמן מה. "הכדורים כמעט רצחו את הבת שלי. מאז אותו יום אנחנו ישנים במקלט כדי שלא יירו בנו", הוא אמר. "על המשטרה והממשלה לפעול ברצינות למאבק בפשיעה ובאלימות. כדורים פוגעים בילדים ללא כל אשמה. לעבריינים לא אכפת מהתוצאות – הדאגה היחידה שלהם היא לרצוח".

בר-לב: "לצד הישגים, יש גם אכזבות"

ביום ראשון העבירו סקירה לממשלה השר לביטחון פנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי. השניים דיווחו על המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ובאותה סקירה טען המפכ"ל כי "אנשים מנסים לייצר תחושה שהדרום בוער. המצב היום טוב מאי פעם, חד וחלק".
השר בר-לב, שפתח את הסקירה, אמר לחברי הממשלה שתחנות שיטור עירוני יוקמו בתשעה יישובים ערביים חדשים, והוסיף כי לצד זאת יוקצו מאות שוטרים לחברה הערבית. "השינוי העיקרי בשנה החולפת הוא המעבר מתגובתיות ופאסיביות ליוזמה והתקפיות", אמר בר-לב. "ידענו שבמהלך הדרך יהיו עליות וירידות. לצד הישגים גדולים יש גם אכזבות ורגעים מצערים. כל מעשה רצח שמתרחש בחברה הערבית, וכל מקרה אלימות או ירי - הם תזכורת עבורנו, שאנו בעיצומו של מאבק לא פשוט".
4 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
שבתאי. "האתגר - לאסוף את הראיות"
(צילום: דוברות המשטרה)
המפכ"ל, רב-ניצב שבתאי, אמר כי "פיצחנו ארגוני פשיעה – חרירי וג'רושי, כמעט כל השלד הפיקודי מאחורי סורג ובריח", אבל הזהיר כי "אין ואקום, ויקומו דורות המשך". לדברי המפכ"ל, "אין ארגון שלא נמצא בעבודה. יש עוד הפתעות בקנה בחודשים הקרובים. מעל ל-85% מהנשק הלא-חוקי שנתפס הוא במגזר הערבי".
בהמשך טען שבתאי כי "האירועים מפוענחים. אנחנו יודעים מי עושה אותם, פשוט צריך לאסוף ראיות לבתי המשפט. זה חמולה נגד חמולה. האתגר הוא לאסוף את הראיות. להפוך תיק מפוענח לראיות. הוגשו 232 כתבי אישום נגד 304 יעדים". נציג אחר מהמשטרה בדיון הסביר לשרים שכיום פועלים שלושה ארגוני פשיעה בחברה הערבית: חרירי, ג'רושי ואבו לטיף. "הרבה אנשים נכנסים לכלא. לא תמיד על רצח אלא על סחיטות וכן הלאה, ולכן הם משתחררים בחלוף זמן קצר".