ח"כ רוטמן על צמצום עילת הסבירות: "הוא חוק מרוכך. האופוזיציה מתנהגת בבריונות"
(צילום: אבי חי)

צמצום עילת הסבירות יאושר עד סוף החודש, וחברי הכנסת כבר מסמנים את היעדים הבאים במהפכה המשפטית: מידור לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים וביטול שיטת הסניוריטי.
מבין התוכניות הרבות של לוין ורוטמן, צמצום עילת הסבירות הוא החוק היחיד שמקודם בכנס הנוכחי של הכנסת. אבל הקואליציה כבר מתחילה לסמן מטרות לאחרי פגרת הקיץ - בראשן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. או כפי שאמר אתמול יו"ר ועדת החוקה בראיון ל-ynet Live: "נבחרנו כדי לקדם מדיניות ונקדם אותה באחריות ובמתינות. מקווה שבכנס הבא נקדם גם את שינוי הרכב הוועדה".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
מתכננים לדחוק החוצה את לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים. לוין ורוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בשבוע הבא ייבחר נציג הכנסת מטעם הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים. גם נציג הממשלה טרם נבחר, כי מבחינת לוין, שלא מעוניין לכנס את הוועדה עד שהרכבה לא ישונה, בחירת נציג ממשלה שני תיתן לגיטימציה להקמתה. ההערכה היא שלאחר שעילת הסבירות תעבור, נתניהו ולוין יבנו את הנוסחה שעל פיה יוגש תיקון לחוק שישנה את הרכב הוועדה. גורמים בקואליציה מדברים על ועדה שבה יישבו מספר שווה של נציגי קואליציה ואופוזיציה, אלא שבמקום נציגי לשכת עורכי הדין ימונו אישי ציבור שתבחר הממשלה.
לוין מקווה שיופעל לחץ ציבורי על השופטים להגיע להסכמות לשינוי הרכב הוועדה, במקום שהשינוי "ייכפה" עליהם. גורם בליכוד המקורב ללוין אמר: "הוא סבור שלא הגיוני שכשהימין בשלטון האופוזיציה והשופטים ימנעו ממנו למנות שופטים ואנחנו נידמה לאסקופה נדרסת".
באוקטובר יסיימו את כהונתן נשיאת העליון חיות והשופטת ברון. כל עוד לא תוקם הוועדה לבחירת שופטים, בית המשפט יתפקד בהרכב חסר. בשל התנגדותו של לוין לשיטת הסניוריטי, השופט הוותיק ביותר יצחק עמית לא צפוי להחליף את חיות, ולכן, מי שיכהן כנשיא בית המשפט העליון בפועל יהיה המשנה לנשיאה, עוזי פוגלמן.
2 צפייה בגלריה
 אסתר חיות  שופטת עוזי פוגלמן שופט
 אסתר חיות  שופטת עוזי פוגלמן שופט
ימונה לנשיא העליון אם הסניוריטי יבוטל? פוגלמן וחיות
(צילום: אתר בתי המשפט)
אתמול אושרה בקריאה טרומית הצעה המבקשת לפרק את לשכת עורכי הדין ולהקים מועצה שתעסוק רק בהיבטים מקצועיים ואתיים של חבריה. לוין דרש כי הסעיף של מעורבות הלשכה בוועדה לבחירת שופטים יוסר, מאחר והסוגייה מטופלת במסגרת המהפכה המשפטית.