4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
קרא לתומכי המהפכה: "שליחי הציבור שלכם עשו כל טעות אפשרית". חילי טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
חבר הכנסת חילי טרופר מהמחנה הממלכתי התייחס הבוקר (יום חמישי) בריאיון ל-ynet radio לשיחות ההידברות סביב המהפכה המשפטית בבית הנשיא, והבהיר כי מבחינת האופוזיציה לא תהיה פשרה בוועדה לבחירת שופטים. הדבר הוביל לתגובות נזעמות מחברי כנסת מהקואליציה - שטענו כי מדובר בניסיון לפוצץ את המו"מ עוד לפני שהחל.
לדברי טרופר, "החשדות כבדים, אבל אין לנו פריבילגיה לא לנסות. האלטרנטיבה היא אש ברחובות וכל מה שראינו עד עכשיו זה קדימון". הוא הוסיף כי "לנו כמנהיגים יש אחריות למנוע את זה. אני מאמין שמי שהגיע, יש בו רצון אמיתי להגיע להסכמות".
כשנשאל על הוועדה לבחירת שופטים, שהייתה סלע המחלוקת, השיב כי לאופוזיציה "יש עקרון מאוד ברור. לא יהיה מצב שהקואליציה או הממשלה ממנה שופטים. זה לא יקרה, אנחנו לא ניתן לזה יד". לדבריו, "הקואליציה רוצה למנות את השופטים, אבל היא פוגשת את האופוזיציה שאומרת 'מינוי שופטים על ידי ממשלה בלבד - לא יקרה'. ברור שיש פה פער".
טרופר הוסיף כי "אם תהיה עוד התקדמות בחקיקה אנחנו נצא מהחדר. אם ניאלץ להגיע לשם כיוון שהממשלה דחקה אותנו עד הקצה, אז לא תהיה לנו ברירה. אם מישהו ירמה או לא ירמה אותי, אני לא כזה חשוב - הוא ירמה את עם ישראל". הוא אף קרא לתומכי המהפכה, ואמר: "תפנו את החצים לשליחי הציבור שלכם. הם עשו כל טעות אפשרית, דהרו לתוך הדבר הזה והתנגשו בקיר".
לדבריו, "חלק גדול מהכישלון בממשלה היה שהם לא הקשיבו לכאבים ולקולות. הם אמרו 'לא אכפת לנו מכלום, מתקדמים'. יש לי אחים בצד השני שכרגע מרגישים לא פחות כואב ממני, אני רוצה להמשיך לחיות איתם ולכן אני מחפש את הדרך. ראינו מה קורה לעם ישראל כשאתה דורס אותו, הוא יוצא לרחוב. אפשר להגיד 'אנחנו עד הסוף, הלאה מלחמה', אבל אלו קריאות שמתדלקות מלחמת אחים. אני לא מבין מה הן משיגות".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הדברים ראויים לכל גינוי". לוין עם נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
בקואליציה זעמו על דבריו של טרופר, ושר המשפטים יריב לוין תקף: "הדברים האלה ראויים לכל גינוי. מתברר שמאחורי החזות הממלכתית כביכול, מסתתר דבר אחר לחלוטין. ח"כ טרופר, בשפה בוטה, מודיע מראש שמבחינת המחנה הממלכתי לא מדובר במשא ומתן ענייני אלא בהצגת תכתיב שמטרתו לפוצץ את השיחות ולהבעיר את המדינה. אני קורא לכל נציגי האופוזיציה לבוא לשולחן המשא ומתן מתוך אחריות ורצון אמיתי להגיע להסכמה שתכבד את הציבור העצום שמייחל לרפורמה של ממש במערכת המשפט".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
"טרופר שכח שהוא באופוזיציה". סוכות
(צילום: נדב אבס)
ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "חילי טרופר מנסה לפוצץ את המו"מ. הוא שכח שהוא באופוזיציה". גם מנכ"ל המפלגה, יהודה ולד, הגיב וטען: "טרופר איים עם אקדח בלי למצמץ". לדבריו, "הם באים לפוצץ את הכל, להאשים את הצד השני ולשרוף את המדינה".
ח"כ אוהד טל, גם הוא מהציונות הדתית, הוסיף כי "המיעוט האופוזיציוני חושב שהוא מנהל את המדינה". הוא אף קרא לטרופר וחברי האופוזיציה: "תוכיחו רצינות. תפסיקו להציב אולטימטום או לזרוק אשמה מראש".
גם טוביה סמוטריץ', אחיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיב לדברים וצייץ: "המו"מ שמתקיים עכשיו הוא מלכודת למדינת ישראל. אין לו שום סיכוי להסתיים בהסכמה". הוא הוסיף כי יש "להוריד את הרפורמה מסדר היום הפוליטי לתקופה של שנה לפחות, ולנסות להגיע להבנות בין מומחים מקובלים משני הצדדים - ללא פוליטיקאים".
4 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
טרופר פרסם הבהרה, היא דווקא חיזקה אותו. פרקש הכהן
(צילום יריב כץ )
לאור הסערה הפיץ המחנה הממלכתי קטע שבו מבהיר טרופר: "יצאנו עכשיו מפגישה נוספת בבית הנשיא בירושלים. אנחנו ממשיכים בקו של לעשות כל דבר כדי להגיע להסכמות רחבות שיישמרו על הדמוקרטיה. זה הקו העקבי שלנו, כל היתר זה רעשי רקע".
טרופר ציין: "גם בריאיון הבוקר אמרתי שצריך להתאמץ ביחד כדי להימנע מחזרה לרחובות בוערים ולהעמקת הקרע בעם. כל הצדדים כואבים וכולנו צריכים להקשיב לקולות ולכאבים של כולם. אני מבין שיש מי שכבר החלו במשחק האשמות, אבל הדברים פשוטים וכולם מוזמנים להאזין לריאיון המלא, ולא לצאת בהכרזות בעקבות ציטוטים חלקיים".
לדבריו, "לא ארד לרמה של התקפות אישיות כפי שנוהגים אחרים, רק אציע למי שהביא את המדינה לסף מלחמת אחים להקשיב לדברים שנאמרו ולהימנע מהטפות. כמו לתומכי הקואליציה, גם לנו יש עקרונות: שהממשלה לא תמנה לבד שופטים. יש עמדות מנוגדות, ועכשיו יש לעשות הכול כדי להגיע להסכמה שתשמור על הדמוקרטיה ותמנע קרע בעם. אנחנו ממוקדים בהידברות ולא מתרגשים מרעשי רקע. אנשים אחים אנחנו".
מנגד, חברתו למפלגה ולצוות המו"מ, אורית פרקש הכהן, מצאה לנכון להבהיר: "ממשלה לא תמנה שופטים. נקודה".
פורסם לראשונה: 09:58, 30.03.23