כמעט שנה אחרי תחילת הירי הבלתי-פוסק של חיזבאללה לעבר יישובי ישראל, צה"ל חוצה את הגבול צפונה: לפי מחלקת המדינה בארצות הברית, ישראל "מבצעת כעת מבצעים מוגבלים לאורך הגבול". ההודעה הזו נאמרה במקביל להרעשה ארטילרית כבדה למרחבים שונים בגבול לבנון, לצד ירי טנקים.
הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את השלב הבא של הפעולה בלבנון. במהלך הדיון מחו שרים על הדלפות שיצאו מהאמריקנים בנוגע לתמרון לאחר שקיבלו עדכון בנושא מישראל. כמה שרים שאלו מדוע דובר צה"ל התייחס לתמרון עוד לפני תחילת הדיון, וקיבלו הסבר שהיה צורך להתייחס לפרסומים שונים בתקשורת הזרה.
3 צפייה בגלריה
צה"ל לקראת כניסה קרקעית ללבנון
צה"ל לקראת כניסה קרקעית ללבנון
צה"ל לקראת כניסה קרקעית ללבנון
(צילום: Erik Marmor/Getty Images)
בדיווח ברשת "אל-חדת'" הסעודית נטען כי יש "היערכות ישראלית לכניסת כוחות יבשתיים וכוחות קומנדו, כדי לאתר מטרות של חיזבאללה ולפוצץ אותן". רשת סעודית נוספת, "אל-ערביה" פרסמה כי טנקים חדרו לרמיש בדרום לבנון, אבל אחר כך נמחק אותו דיווח.
רשת סקיי ניוז בשפה הערבית דיווחה כי "צה"ל קורא לתושבי עיירות הגבול בדרום לבנון להתפנות". במקביל, דובר צה"ל בערבית אלוף-משנה אביחי אדרעי פרסם אזהרה דחופה לתושבי רובע הדאחייה בביירות, וקרא להם להתפנות למרחק של 500 מטר ממבנים שסמוכים לדבריו למתקני חיזבאללה. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ביקש מהציבור שלא להעביר דיווחים על אודות פעילות כוחות צה"ל בגבול לבנון: "היצמדו לדיווחים הרשמיים בלבד ואל תפיצו שמועות לא אחראיות".
3 צפייה בגלריה
צה"ל לקראת כניסה קרקעית ללבנון
צה"ל לקראת כניסה קרקעית ללבנון
צה"ל לקראת כניסה קרקעית ללבנון
(צילום: Erik Marmor/Getty Images)
בכל מקרה, תושבי קריית שמונה ויישובים נוספים באזור נקראו לשהות ליד מרחב מוגן, על רקע ההתפתחויות הדרמטיות, שמגיעות לאחר שורת החיסולים בלבנון - ובראשם של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
לפי דיווחים בלבנון, צבא לבנון פינה עמדות לאורך קו הגבול ואף פורסמו סרטונים של נסיגת הכוחות ממוצבים בגבול לכמה כפרים שכנים.
יו"ר ש"ס אריה דרעי היה הפוליטיקאי הראשון שרמז למהלך הקרקעי כשפרסם בטוויטר את תפילת "מי שברך", לחיילי צה"ל. דובר ש"ס פרסם במקביל "תפילה לשלום חיילי צה"ל".
סגן יו"ר הכנסת ח"כ משה סולומון (הציונות הדתית) הגדיל לעשות כשלפני הודעה רשמית בישראל, צייץ: "מברך את כוחות הביטחון על התחלת התמרון הקרקעי". בהמשך סולומון מחק את הציוץ. עומר דוסטרי, דובר ראש הממשלה, כתב בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה: "לא להתייחס לשום דבר שקשור ללבנון".
3 צפייה בגלריה
דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי במסר לתושבי לבנון
דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי במסר לתושבי לבנון
האזהרה של דובר צה"ל בערבית לתושבי הדאחייה
(צילום: דובר צה"ל)
גורם אמריקני אמר מוקדם יותר ל"וושינגטון פוסט" כי ישראל מתכננת לפתוח "בכל רגע" במתקפה קרקעית, אבל לדבריו היא צפויה להיות מצומצמת. לפי הגורם האמריקני, "המבצע המתוכנן של ישראל צפוי להיות קטן יותר מזה שהיה במלחמת לבנון השנייה ב-2006, ויתמקד בהוצאה מכלל שימוש של התשתית שבנה חיזבאללה באזור הגבול, כדי להסיר כל איום על יישובים בגבול הצפון".
גורם אמריקני אחר אמר מוקדם יותר לרשת החדשות CBS כי ישראל הודיעה לארה"ב שבכוונתה להתחיל בשלב התמרון הקרקעי, ולדבריו זה "עשוי כבר לקרות תוך שעות". במקביל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא להפסקת אש. כשנשאל אם הוא "חש בנוח" עם התוכנית של ישראל, אמר: "נוח לי שהם יפסיקו".
דברי שר הביטחון במפגש עם ראשי רשויות בצפון
(צילום: שחר יורמן)

ב"ניו יורק טיימס" אמרו גורמים אמריקנים כי הם מאמינים שהצליחו לשכנע את ישראל לא לפתוח במתקפה קרקעית גדולה בלבנון. להבנה הזו הם הגיעו אחרי שיחות ממושכות שנערכו בסוף השבוע. בארצות הברית זיהו סימנים שישראל מתכוונת לפתוח בתמרון בלבנון, וגורמים אמריקנים העריכו כי מתקפה גדולה צפויה להתחיל בכל רגע.
אחרי השיחות, הם אמרו כי כעת הם מעריכים שהמתקפה המתוכננת היא קטנה ותכלול פשיטות ממוקדות בדרום לבנון. יחידות מיוחדות בצה"ל כבר ביצעו פשיטות שכאלה בימים האחרונים, כדי להסיר עמדות לחימה שמהן חיזבאללה תכנן לטווח את יישובי הצפון.
לפי הדיווח, גורמים בישראל הבטיחו למקביליהם בארצות הברית כי אין כוונה שהפשיטות הללו יובילו למתקפה גדולה של כוחות קרקעיים במטרה לכבוש חלקים מדרום לבנון. הגורמים האמריקנים אמרו כי הם מעריכים שיחידות הקומנדו ייסוגו מיד לאחר שהפעולות יסתיימו. עם זאת, לפי הדיווח נכתב כי עדיין לא ברור אם ההחלטה הישראלית היא סופית - ועדיין קיימת אפשרות למתקפה רחבת היקף.
רמיזה נוספת לכך שהתמרון עשוי להתרחש בכל רגע העניק שר הביטחון יואב גלנט, שנפגש היום עם ראשי המועצות החברים בפורום "קו העימות". בשיחה איתם אמר גלנט כי "השלב הבא במלחמה נגד חיזבאללה יתחיל בקרוב - הוא יהווה גורם משמעותי בשינוי המצב הביטחוני ויאפשר לנו להשלים את החלק החשוב במטרות המלחמה: החזרת התושבים לבתיהם".
מוקדם יותר היום נפגש גלנט עם לוחמי שריון בגבול הצפון, והעניק רמיזה נוספת כשאמר להם: "החיסול של נסראללה הוא שלב חשוב, אבל זה לא הסוף - כדי להשיב את תושבי הצפון נפעיל את כל היכולות שלנו, כולל אתכם".