אתם זוכרים מה אמר בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים ביום 28 באוקטובר 2023 ביחס למהפכה המשפטית? הוא אמר "הרפורמה המשפטית היא לא עומדת עכשיו על סדר היום. הסרנו את חילוקי הדעות בינינו והתייצבנו יחד" . וביום ראשון האחרון, 11 באוגוסט 2024, השר לוין שהחליף בישיבת הממשלה את ראש הממשלה מציע לשרים לחדש מיד את המהפכה המשפטית ולהשלים אותה בדחיפות.
1 צפייה בגלריה
שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין
(צילום: עמית שאבי)
הבעיה המרכזית מבחינתו היא בית המשפט העליון המגבה את היועצת המשפטית לממשלה, ולכן הממשלה לא יכולה לפעול כראות עיניה. אחת ממטרות המהפכה המשפטית היתה להעביר את הכוח מהרשות המחוקקת ומהרשות השופטת לרשות המבצעת.
הדרך לעשות זאת היא על ידי שינוי מבנה הועדה למינוי שופטים אשר שר המשפטים משמש יושב ראש הועדה אך הוא תלוי ביתר החברים שהם אנשי מקצוע או הרשות השופטת, לאמור אין לו יכולת לבצע מינוי שופטים לפי שיקולים פוליטיים. מסיבה זו הוא היה רוצה להיות זה שיקבע מי ישמש נשיא בית המשפט העליון ולא לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה מאז הועדה פועלת משנות החמישים למאה הקודמת. שר המשפטים במסגרת המהפכה שתכנן ובאמצעות חברו , יו"ר ועדת החוקה ,שמחה רוטמן שהכין הצעת חוק לשינוי מבנה הועדה וההצעה כבר הוכנה לקריאה שנייה ושלישית. אכן היו שרים שהציעו להביא את ההצעה לקריאה סופית במליאת הכנסת ולצורך זה לזמן את חברי הכנסת בזמן הפגרה.

משטר טוטליטרי

ישיבת הממשלה והימים שקדמו מלמדים לאן פונה ממשלתנו, היא פונה לעבר בניית משטר טוטליטרי ,משטר של איש אחד שעל פיו ורק על פיו יישק דבר - פיו של ראש הממשלה. כך למשל, ראינו את החלטת הממשלה הפועלת בניגוד מוחלט לחוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה כי אסור שנציב שירות המדינה יתמנה על ידי ראש הממשלה. גלי בהרב מיהרה והסבירה כי מדובר במשרה ציבורית רבה כוח המחליטה על המינויים בשירות המדינה .
היא ממשיכה ומסבירה כי בשל אופי התפקיד ועוצמתו ראוי ונכון כי תהא תחרות על משרה זו ותבחן התאמתו ומומחיותו על ידי ועדת איתור שתבחן את התאמתם של המועמדים מבחינה מקצועית. זה מה שמתבקש מסבירה היועצת מהממשלה שהיא המוסמכת למנות נושא משרה זו. אך ראש הממשלה כחלק מאותה מהפכה משטרית מבקש לרכז בידיו כוח בלתי מבוקר, ורוצה שהוא בעצמו בלי ועדת איתור יחליט מי יהיה האיש שלו שיכנס למשרה זו. כוונתו של ראש הממשלה שקופה וברורה : הוא ימנה את איש אמונו אשר יצטרך למנות את עובדי הציבור למי שראש הממשלה רוצה בטובתו . מינוי כזה הוא בניגוד לנורמה המשפטית במשפט הציבורי ומדיף ריח של שחיתות. החלטה זו של הממשלה לא תחזיק מים ולדעתי תפסל במבחן בג"צ .
אסור להרשות כי הרעיונות המסוכנים לדמוקרטיה הישראלית ישובו אל השולחן ,אסור לפגוע בשומרי הסף שבלעדיהם אין לנו שלטון חוק אלא שלטון הכוח
ראש הממשלה קבל בישיבה על "שלטון הפקידים" - כך הוא מכנה את שומרי הסף, היועצת המשפטית לממשלה והמשנים שלה. מזכיר הממשלה הוסיף מצידו כי "לאחרונה מתבצעים ניסיונות חסרי תקדים של הייעוץ המשפטי לשלול מן הממשלה את הסמכות והאחריות המסורות לה בדין, בניגוד גמור לאיזון שהתקיים כאן בכל הממשלות הקודמות" בהזדמנות הזו קראו מספר שרים כי הגיעה העת לפטר את היועצת המשפטית לממשלה.
סימן נוסף של התמוטטות המשטר הישן והחלפתו בחדש מצאנו בפריצה של אספסוף מוסת המונהג על ידי מספר חברי כנסת ושרים למחנה הצבאי בשדה תימן ובבית ליד.
חברי כנסת המנצלים את מעמדם על מנת להשיג את גבול הצבא על ידי כניסה ללא רשות למחנות צה"ל כביכול כדי לבחון את פעולות הצבא הוא דבר חמור וגם בלתי חוקי. נכון שלחברי כנסת יש חסינות וחופש תנועה , אך חופש זה הוא יחסי ומוגבל . פסיקת בית המשפט העליון לימדה אותנו כי חבר כנסת לא רשאי להיכנס למחנה צבאי בלא רשות ובלא סיבה ראויה.
במקרים של שדה תימן ובית ליד הכניסה הייתה כדי להלך אימים על חיילים וממלאי תפקיד במערכת המשפטית בצבא לבל יעזו לגעת באנשי מילואים גם אם סרחה דרכם.

צילום: צביקה טישלר
אני לא יודע איך חקירתם של אותם אנשי מילואים החשודים בביצוע עבירות פליליות חמורות כלפי איש נוחבה העצור בידם ,אך אני רואה מול עיני את פרשת אלאור אזריה שגם שם אספסוף מוסת תבע לשחררו מהמעצר בו היה נתון שכן גם אם פגע למות במחבל זה בסדר. הרי מדובר במחבל שהיה מנוטרל ,בחיים ולא סיכן אף אחד .למה להרוג אותו ? כי מדובר במחבל. מה שעשה אלאור אזריה זה "וידוא הריגה" פעולה אסורה ולא מוסרית.
אסור להרשות כי הרעיונות המסוכנים לדמוקרטיה הישראלית ישובו אל השולחן ,אסור לפגוע בשומרי הסף שבלעדיהם אין לנו שלטון חוק אלא שלטון הכוח.
הכותב הוא פרופ' אמריטוס של הפקולטה למשפטים בחיפה וחבר סגל בבית הספר למשפטים במכללת נתניה