שלושה ימים לדד-ליין שהציב לפרישה: יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ ככל הנראה בדרך החוצה מהממשלה. למעשה, אם לא תהיה דרמה של הרגע האחרון בכל הנוגע למגעים לעסקת חטופים – ההערכות הן שיעמוד בהבטחתו ויפרוש מממשלת החירום עם פקיעת האולטימטום במוצאי השבת – שמונה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, שבעקבותיה הצטרף כדי לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו לנהל את המערכה.
עינב צנגאוקר במפגש הקשה עם גנץ

הסרטון שבו אם החטוף דרשה: בלי עסקה תוך יומיים - צאו מהממשלה

בשבועות האחרונים, נזכיר, מאז הנאום בחודש שעבר שבו הציב את הדד-ליין של 8 ביוני ודרש שעד אז תוצג תוכנית אסטרטגית לניהול המלחמה, ההערכות היו שפני גנץ אכן החוצה. אולם בעקבות חשיפת ההצעה הישראלית לעסקה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בימים האחרונים התלבטו במחנה הממלכתי האם לאור התפתחויות אפשריות סביב העסקה, נכון יהיה להאריך את הדד-ליין שניתן.
היום התכנסה סיעת המחנה הממלכתי לישיבה לקראת הצעד הצפוי במוצאי שבת. בסביבת גנץ היו שאמרו היום שאם חמאס ישיב בחיוב להצעה, יהיה זה נכון לעכב את הפרישה משום שיציאה מהממשלה תעביר את כובד המשקל בניהול האירוע מקבינט המלחמה המצומצם אל הקבינט המדיני המורחב. בקבינט הזה ייתנו את הטון השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שמתנגדים בתוקף לעסקה וכבר איימו לפרק את הממשלה לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
חזרו לנקודת ההתחלה. גנץ ונתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם, לע"מ)
אולם העיכוב בתשובת חמאס, והדיווח היום על החלטת ארגון הטרור לדחות את ההצעה הישראלית, מחזירים את גנץ לנקודת ההתחלה. לפיכך, אם לא תהיה תגובה חדשה ומפתיעה של חמאס שתצריך דיונים רגישים ורוח גבית של הקבינט המצומצם, ההערכות הן שבמהלך סוף השבוע הקרוב גנץ צפוי כאמור לפרוש.
"שמונה חודשים המפלגה נשארה בממשלה משום שטובת המדינה בלבד עמדה לנגד עינינו, אבל האירוע הזה מיצה את עצמו וגם המדינה מיצתה את זה. עכשיו צריך להתקדם לבחירות", אמרו גורמים במחנה הממלכתי. יש להדגיש שגם ללא גנץ לנתניהו תיוותר עדיין הקואליציה המקורית של 64 ח"כים, אך במצב שכזה הוא יהיה תחת לחץ גובר הרבה יותר מבן גביר וסמוטריץ' – ובמחנה הממלכתי מקווים שפרישה שלהם תוביל לסחף פוליטי שיוביל בסופו של דבר לבחירות.
ברקע, גנץ גם מתמודד עם לחץ מצד חלק ממשפחות החטופים שקוראות לו להישאר בממשלה, מול אחרים שקוראים לו לצאת ולהצטרף להפגנות. עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה כבר 244 ימים ואחת ממובילות מחאת המשפחות, נפגשה היום עם גנץ ודרשה ממנו תחילה לא לפרוש כדי להמשיך ללחוץ מבפנים – אבל שעות אחרי כן פרסמה סרטון שבו דווקא קראה לו לפרוש, אם לא העסקה לא תושלם ביומיים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
 עינב צנגאוקר ובני גנץ
 עינב צנגאוקר ובני גנץ
עינב צנגאוקר וגנץ במהלך ביקור הניחומים בבית משפחת מצגר
השיחה הקשה של גנץ עם צנגאוקר הייתה במהלך ביקור ניחומים בבית משפחת מצגר, שיושבת שבעה על יורם מצגר ז"ל – שצה"ל הודיע השבוע כי הוא ושלושה חטופים נוספים נהרגו לפני כמה חודשים במהלך התמרון בחאן יונס, וכי גופותיהם נמצאות עדיין בעזה. "למה ביטלו הערב את ישיבת הקבינט? אתה יכול לדרוש הבהרות. היום זה היום שלך, לא לוותר לדרג המדיני, ולא לצוות המשא ומתן", אמרה עינב לגנץ.
"אתה לא יכול לצאת דקה לפני שמתן שלי בבית. אתה לא יכול לעשות את זה. נכנסת, אמרתם שאתם נכנסים לממשלה הזאת כדי להיות הקול השפוי, המבוגר האחראי. עכשיו כשיש הצעה ישראלית ואתה מודע לפרטים שלה, ועם כל מה שחמאס דורש בשלב הזה, למרות שמדינת ישראל עשתה כברת דרך ארוכה מבחינת ויתורים, מחירים, כל מה שמשתמע מזה. אתה צריך להישאר בנקודה הקריטית הזאת ולשכנע את השותפים שלך, גם בקבינט, גם בצוות המו"מ, שצריך להכריז על הפסקת המלחמה, ייתכן ובין השלב הראשון לשני, כדי לאפשר הנעה של משהו", היא הוסיפה.
"מתן לא צפוי להשתחרר בשלב הראשון. אבל אני צריכה אותו בבית. אני לא יכולה לאפשר לכם לפוצץ את הכול. האחריות שלך היום צריכה לבוא לידי ביטוי. זה הזמן שלך. אם אתה תצא לפני, בצאת השבת, בדד-ליין שהעמדת, מה אז יהיה? אתה תפקיר גם את החטופים. נניח שרה"מ החליט לוותר עליהם, ממשלת ישראל החליטה לוותר עליהם, איפה האחריות שלך? אתה מפקיר את מתן למוות – אז תגיד לי פה ועכשיו: 'עינב, אני יוצא במוצאי שבת, אני לא אהיה חלק מהממשלה הזו, אני לא אתן לה גב ואני לא אשמיע יותר את הקול שלי בין מקבלי ההחלטות'. אני מבקשת ממך להגיד לי את זה כאן ועכשיו".
3 צפייה בגלריה
 עינב צנגאוקר ובני גנץ
 עינב צנגאוקר ובני גנץ
גנץ הבטיח להילחם למען החטופים גם מחוץ לממשלה: "מוכן להיות החטוף ה-124"
גנץ לא הבטיח לה שאכן יפרוש, ואמר כי ימשיך לפעול להחזרת החטופים גם אם לא יהיה חבר בממשלה. "אני מחויב למאבק הזה, לא משנה באיזה מקום אני נמצא. בתוך הממשלה, מחוץ לממשלה", אמר – והוסיף: "אני אחפש כל דרך שאני יכול... הנה אמרתי, אני מוכן להיות החטוף ה-124. אני אכנס פנימה, יש להם אותי, תמשיכו מה שאתם רוצים". הוא ביקש עוד מעינב ומשאר בני המשפחות להמשיך את המאבק, ועינב השיבה לו: "אנחנו רוצים לסיים עם המאבק הזה! השאיפה שלנו לא להיות עכשיו לוחמות חופש, בני".
בהמשך פרסמה עינב סרטון שבו תיקנה כאמור את דבריה, וביקשה מגנץ כן לפרוש מהממשלה אם לא תושג עסקה ביומיים הקרובים: "בני גנץ, נפגשנו היום בניחום אבלים אצל משפחת מצגר. אני מעריכה את זה שהסכמת איתי על כך שהחזרת החטופים היא הדבר הראשון בסדר העדיפויות הלאומי. אני שוב דורשת ממך שתעשה כל מה שאפשר כדי להציל חיים ולהחזיר את כולם הביתה. תכריזו שאתם תומכים בסיום המלחמה כחלק מעסקה. תעצרו את הטרפודים של נתניהו. ואם אתם לא מצליחים לסגור עסקה ביומיים הקרובים, תעמוד במילה שלך, צאו מהממשלה, ובואו להפגין איתי בשער בגין ועם כל העם ברחבי הארץ".