אזור התאונה בנמל תל אביב
(צילום: נדב אבס)

צריך לשבח את המשטרה על המעצר המהיר של הנער רוכב האופניים החשמליים שדרס ילדה בנמל תל אביב. צריך לקוות שאחרי המעצר גם יוגש נגדו כתב אישום וגם תוגש נגד הוריו תביעת נזיקין אזרחית. עם זאת, חבל שהפעולה המהירה במקרה הזה רחוקה מלשקף את התמודדות המדינה נגד מה שהיה עשוי להיות פתרון מצוין בהיעדר תחבורה ציבורית ראויה: בלי פקקים, בלי בעיות חניה וכמעט בלי זיהום. אבל מתחילת העשור שעבר – התקופה שבה הופיעו בחיינו כלי הרכב הדו-גלגליים החשמליים – מטילים משרד התחבורה, המשטרה והרשויות המקומיות זה על זה את האחריות בנושא האופניים והקורקינטים החשמליים.
עיריית תל אביב, למשל, גובה ארנונה גבוהה מבעלי העסקים בנמל. איפה הייתה התמורה על הארנונה באירוע דריסת הילדה, ואיפה היו הפקחים של רון חולדאי כדי למנוע מהנערים הללו נסיעה במקום אסור? שוב היו עסוקים ברדיפה אחרי מכוניות שחנו בכחול-לבן?
יש ערים ומדינות שמתירות רק לקורקינטים השייכים לחברות השכרה לפעול, כי אותם קל יותר להגביל במהירות הנסיעה באזורים שהם חולקים עם הולכי רגל, ואף לשתק כליל את מנועיהם כשהם עולים על מדרכה.
המדינה אמנם הסדירה את השימוש בכלים הללו, אבל אכיפה אין. כך למשל, נקבעה הגבלת מהירות של 25 קמ"ש לכלים האלה, אבל גם החנויות וגם לוחות המודעות מציעים למכירה כלים שמגיעים ל-60-50 קמ"ש; מהירות קטלנית בהתחשב שרבים מהכלים הללו טסים לא פעם על מסלולים המיועדים להולכי רגל בלבד.
שלושה שרי תחבורה – ישראל כץ, בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב – התחמקו מחיוב הכלים האלה בלוחיות רישוי שיקלו את האכיפה נגד רוכבים משתוללים. רוכב שיודע שאפשר יהיה לאתר אותו לאחר ביצוע עבירה יחשוב פעמיים כשהוא יוצא לדרך, וסביר להניח שיהיה זהיר הרבה יותר.
אודי עציוןאודי עציון
הרשויות המקומיות קיבלו סמכות להטיל קנסות של עד 1,000 שקל נגד העבריינים, אבל למרות זאת מספר הפקחים שהן מפעילות לאכיפה בנושא זה הוא זעום. כך גם המשטרה, שמדי פעם עורכת מבצע אכיפה מתוקשר, ואחר כך חוזרת לסורה.
לפי עמותת "אור ירוק", בשנה שעברה נרשמה ירידה של 34% במספר הדוחות שקיבלו רוכבי קורקינטים חשמליים מהמשטרה. זאת בעוד מספר הנפגעים בתאונות עם כלים חשמליים עלה ב-25%. בחודשיים שנשארו עד הבחירות יכולה שרת התחבורה מרב מיכאלי לעשות סדר. השאלה היא האם תיזום צעדים למיגור התופעה המסוכנת או שתפנה מבט הצידה, כפי שנהגו קודמיה.
  • אודי עציון הוא כתב התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il