לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הציב ארבעה עקרונות לניהול המשא ומתן, בהודעה רשמית שפרסם ושגררה ביקורות מצד גורמים ביטחוניים, בחמאס קוראים למתווכות "לשים קץ לתחבולות שלו".
בהודעה החריגה שפרסם ארגון הטרור, המרמזת כי הוא מעוניין מאוד בעסקה במטרה להפסיק את המלחמה, נאמר כי "בזמן שתנועת חמאס מציעה גמישות וחיוביות כדי להקל על השגת הסכם לעצירת המלחמה, נתניהו מציב מכשולים בפני המשא ומתן, מגביר את תוקפנותו ופשעיו נגד עמנו ומגביר את ניסיונותיו לעקור אותם בכוח על מנת לסכל את כל המאמצים להגיע להסכם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, דובר צה"ל, מארק ישראל סלם)
"אנו בחמאס קוראים למתווכות להתערב כדי לשים קץ לתחבולות ולפשעים של נתניהו", הוסיפו, גם על רקע הפשיטה החדשה של צה"ל בדרום העיר עזה. "אנו קוראים גם לקהילה הבינלאומית ולאו"ם לעמוד באחריות המשפטית וההומניטרית שלהם ולהפעיל לחץ כדי לעצור את פשע רצח העם נגד עמנו, ולחייב את מנהיגי הכיבוש באחריות לפשעיהם".
שעות ספורות לאחר מכן, בהודעה נוספת שמרמזת על החשש שלו מהפעולה כעת בעזה, נאמר כי ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה "שוחח עם המתווכות, והתריע על ההשלכות הקטסטרופליות של המתרחש בעזה, כמו גם ברפיח ובמקומות אחרים". בחמאס אמרו כי "הדבר יחזיר את תהליך המשא ומתן לנקודת האפס, ונתניהו וצבאו נושאים באחריות המלאה לכך".
בתוך כך, סוכנות סאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות, דיווחה מ"מקור מיוחד" כי חמאס בוחן את הקפאת המשא ומתן עקב "התגברות התוקפנות".
מוקדם יותר הערב נפגש שר הביטחון יואב גלנט עם משפחות חטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה, ובתשובה לשאלות בני המשפחות באשר למאמצים הנעשים ליצירת התנאים להשבת החטופים הדגיש את מחויבותה של מערכת הביטחון לנצל את ההזדמנות שנוצרה להגעה להסדר.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט למשפחות חטופים: ״עושים הכל כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה - עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה״
שר הביטחון גלנט למשפחות חטופים: ״עושים הכל כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה - עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה״
גלנט בפגישה עם משפחות החטופים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"מערכת הביטחון על כלל גופיה רואה בהשבת החטופים יעד מרכזי שיש להתקדם להשגתו, ועלינו לעשות הכול על מנת לממש את ההזדמנות שנוצרה כרגע", אמר גלנט.
"הלחץ הצבאי יצר את התנאים שמאפשרים להתקדם לעסקה", הוסיף גלנט, ובביקורת מרומזת על דברי נתניהו הבהיר כי "מערכת הביטחון תדע גם לעצור וגם לחזור להילחם בכל מקום בעזה, ככל שיידרש. עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה".
אחת מנקודות המחלוקת בעסקה היא דרישתה של ישראל לזכות וטו על שחרור חלק ממחבלי חמאס. דרישה זו של ישראל נפסלה בצנזורה בשבוע שעבר.
פורסם לראשונה: 19:14, 08.07.24