מג"ד 334 של חיל התותחנים: "איגפנו אותם ופתחנו בנוהל מעצר חשוד"
(צילום: דובר צה"ל)

צה"ל שפך אור אחר הצהריים (שני) על התקרית בגבול סוריה, שבה נורה מחבל שהשליך מוקשים סמוך לציר המערכת יחד עם שלושה חשודים נוספים, בגבול במרכז רמת הגולן. לפי דובר צה"ל מדובר בניסיון פיגוע נגד כוחות צה"ל במרחב. בהודעת צה"ל נטען כי החשודים השליכו את המוקשים לעבר הכוחות. "תצפיתניות זיהו חשודים חוצים את קו הגבול תוך הפרת הריבונות הישראלית, ומשליכים חפצים חשודים במרחב גדר המערכת לעבר כוחות צה"ל", נכתב. "מבדיקת הממצאים בשטח, מתברר כי החפצים שהושלכו הינם מוקשים נגד אדם".
במקביל, הערב אמר בטקס החלפתו מפקד אוגדת הגולן היוצא, תא"ל רומן גופמן, כי "אויבי ישראל ובראשם איראן וחיזבאללה חותרים להכות שורשים לביסוס חזית צבאית ונוכחות אזרחית בדרום סוריה". לדבריו, "ההרחבה וההעמקה של העדה השיעית בדרום דמשק ובחלק מהכפרים מעבר לגבול, לצד גיוס בני המקום לטרור בקוניטרה ובחאדר מאיימים להפוך את עתיד המרחב מעבר לגבול, לבן ערובה של איראן".
4 צפייה בגלריה
הודעת דובר צה"ל בנושא חילופי מפקד עוצבת 'הבשן'
הודעת דובר צה"ל בנושא חילופי מפקד עוצבת 'הבשן'
מפקד אוגדת הגולן היוצא, תא"ל רומן גופמן
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
שלט זהירות מוקשים
שלט זהירות מוקשים
המחבלים השליכו מוקשים לעבר הכוחות, שסיכלו את ניסיון הפיגוע
(צילום: AFP)
הוא ציין כי הפעילות של האוגדה, "הניצחונות הקטנים" כמו סיכול ניסיון הפיגוע הבוקר, "דוחקים את איראן וחיזבאללה מדרום סוריה". הוא טען כי הפעילות "מבססת תנאים להמשך שגשוגה של רמת הגולן, ולתחילתו של שיקום החוראן".
עוד קודם לכן התייחס לאירוע מפקד גדוד 334 מחטיבה 282 של חיל התותחנים, סגן אלוף אור קסלר, ושחזר אותו: "היום בשעות הבוקר אנחנו מקבלים דיווח על זיהוי של חשודים שמפרים את הריבונות הישראלית ומתחילים לפגוע במכשול. אנחנו מגיעים לנקודה שמאגפת את המרחב - כמובן כל זה בשיח שוטף עם תצפיתניות של גדוד 595. כאשר אנחנו מגיעים לנקודת ההיתקלות אנחנו מבצעים נוהל מעצר חשוד, מעניקים לפצוע טיפול ראשוני ומפנים אותו בסופו של דבר לביה"ח".
4 צפייה בגלריה
מפקד גדוד 334 מחטיבה 282 של חיל התותחנים סגן-אלוף אור קסלר על סיכול ניסיון הפגיעה בלוחמי צה"ל
מפקד גדוד 334 מחטיבה 282 של חיל התותחנים סגן-אלוף אור קסלר על סיכול ניסיון הפגיעה בלוחמי צה"ל
מפקד גדוד 334, סא"ל אור קסלר
(צילום: דובר צה"ל)
החשוד הסורי, שלא היה חמוש, נפצע כאמור ופונה על-ידי החיילים לקבלת טיפול רפואי. שאר החשודים נמלטו. מבית החולים פוריה נמסר כי מצבו של החשוד הסורי קשה ולא-יציב, והוא הועבר לחדר הניתוח. הוא סובל מפציעה חודרת בבטנו.
נציין כי צה"ל הגביר בשנה האחרונה את הפטרולים הרגליים ומארבי הטנקים מעבר לגדר המערכת בגולן. הסיבה לכך היא ניסיונות הצבא הסורי לקבע מחדש את הגבול אחרי מלחמת האזרחים ו"לדרוש" שטחים שבמחלוקת, לצד ניסיונות חיזבאללה ומיליציות איראניות לתקוע יתד מול ישראל בגולן. מעת לעת נשלחים רועי צאן סורים בכסות תמימה כדי לבחון את פעולות צה"ל בגבול, ובשנים האחרונות אירעו כמה מקרים שבהם נשלחו גם מחבלים של כוח "קודס" האיראני להטמין מטעני חבלה בגבול.
לאחרונה לא היו התרעות ממוקדות לפיגוע בגבול סוריה, ולפי ההערכות החשודים הם בני המקום - כלומר סורים מהאזור, שהופעלו על-ידי גורמי טרור בדומה לתקריות דומות בעבר.

תושבי הגולן: "האזהרה היחידה שקיבלנו היא על הבולען באיילון"

בינתיים, באזור שומרים על שגרה מוחלטת. התושבים לא קיבלו הנחיות מיוחדות לאחר האירוע. חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן, אמר ל-ynet כי "אין אצלנו שום דבר חריג. הייתה תקרית על הגדר, תקרית לא משמעותית שטופלה על ידי הצבא. אנשי הגולן כולם, המטיילים, כולם מתפקדים רגיל. החקלאים עובדים על הגדרות, הכל רגיל ואין שום הנחיות מיוחדות". הוא ציין כי כראש המועצה קיבל פרטים על התקרית בגבול.
מוזי אנידג'ר, תושב מרום גולן, מתגורר ברמת הגולן עם משפחתו במשך 15 שנה. "עולם כמנהגו נוהג", הוא אומר, "אני בעליו של 'פוד-טראק' היום אירחתי חברת פיננסים גדולה, ידענו על ניסיון הפיגוע הבוקר בגולן והדבר הזה לא השפיע עלינו בכלל. בתי בת 17, לקחה את המכונית ואיני חושש לרגע. יש אצלנו שגרה רגילה לחלוטין. התחושה שלי ושל אחרים שאם האזור 'יידלק', זה יעבור מעלינו. הטילים יעברו מעלינו אל תוך מדינת ישראל".
הוא הוסיף כי התושבים לא קיבלו שום הנחיות מיוחדות. "האזהרה היחידה שקיבלתי היא להימנע מלהגיע לנתיבי איילון כי יש שם בולען", אמר בציניות.
מרכז משק במרום גולן, ערן פישר, שמשמש גם כסגן מפקד כיתת כוננות אמר: "אני אפילו לא יודע מה קרה. מבחינתי שגרה רגילה. איש לא תדרך אותנו על שינוי התנהלות. הייתי כל היום ביום סיור של הנהלת היחידה החקלאית בגולן ביישוב אבני איתן, ולא שמענו על התקרית שהייתה. אני שומע על כך רק כעת כשאתם פונים אליי. גם בשעה זו אנחנו מזמינים את המוני ישראל להתארח במלונות התיירותיים ברמת הגולן".
פורסם לראשונה: 18:25, 19.09.22