4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר החוץ אמר למזכיר המדינה שהמהפכה נחוצה לחיזוק הדמוקרטיה. כהן ובלינקן
( צילום: AP )
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח אמש (חמישי) עם שר החוץ הישראלי אלי כהן, על רקע המתיחות ביחסים בין המדינות. לפי הודעת מחלקת המדינה האמריקנית, בלינקן אישר מחדש את חשיבות היחסים הדו-צדדיים המתמשכים בין ארה"ב לישראל. בהודעה האמריקנית לא היה אזכור לדאגה האמריקנית מהמהפכה המשפטית בישראל. ואולם לפי הודעת משרד החוץ הישראלי, הנושא עלה בשיחה.
בלינקן וכהן דנו באתגרים משותפים, כולל איראן, וכן במאמצים לקדם אינטרסים הדדיים, כמו המשך ההשתלבות האזורית של ישראל. מזכיר המדינה חזר על המחויבות המתמשכת של ארה"ב לפתרון שתי המדינות, בירך על המאמצים האחרונים להוריד את ההסלמה במתיחות בין ישראלים לפלסטינים באמצעות פגישות בעקבה ובשארם א-שייח והדגיש את החשיבות של הימנעות מפעולות חד-צדדיות שמחריפות את המתיחות.
(צילום: ירון ברנר)

בהודעת משרד החוץ הישראלי נכתב כי כהן אמר לבלינקן שהמהפכה המשפטית נחוצה במטרה לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולאזן בין הרשויות, והוסיף כי הוא גאה להיות אזרח ושר במדינה כמו ישראל המאפשרת חופש מחאה. כהן עדכן את בלינקן בדיאלוג שמתקיים בישראל במטרה להגיע להסכם סביב המהפכה המשפטית.
עוד דנו השניים בתפקידה החשוב של ארה"ב בהרחבת הסכמי אברהם ובבלימת איראן מלהפוך למעצמה גרעינית. כהן גם עדכן את בלינקן שישראל השלימה את החקיקה הדרושה להצטרפותה לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. כהן שוחח עם בלינקן לאחר ששוחח גם עם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם על המהפכה המשפטית בישראל.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן, תל אביב
הפגנה בקפלן, תל אביב
מפגינים נגד מהפכה המשפטית בתל אביב. כהן: "בישראל יש חופש דעה ומחאה"
(צילום: יאיר שגיא)
כהן אמר אמש כי "הרחבת מעגל מדינות השלום היא אינטרס משותף לישראל ולארה"ב. שוחחתי עם מזכיר המדינה בלינקן על פעילות משותפת לקידום נורמליזציה עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. הרפורמה המשפטית תחזק את הדמוקרטיה הישראלית. ישראל היא מגדלור של דמוקרטיה ויציבות. שבועות ארוכים של הפגנות מוכיחים כי בישראל יש חופש דעה, חופש מחאה וחופש עיתונות".
שר החוץ הוסיף כי "היחסים עם ארה"ב הם מעמודי התווך של מדיניות החוץ הישראלית. נפעל בכל דרך לחזק את השיח עם ידידתנו הגדולה גם כשיש חילוקי דעות. נמשיך לפעול לטובת אזרחי ישראל בדרך לביטול הצורך בוויזה לארה"ב. שוחחתי עם ידידי מזכיר המדינה בלינקן על סוגיות ביטחון אזורי וההתמודדות המשותפת שלנו מול זרועות הטרור של איראן. הבעתי הערכתי על תפקידה החשוב של ארה"ב כגורם מייצב במזרח התיכון בתקופת הרמדאן. ישראל עושה מאמץ רב לשמור על השקט ואנחנו מחויבים לסטטוס קוו ולחופש הפולחן בירושלים".

לחץ על ביידן מהשמאל

אם לא די היה בדאגות שהשמיע בקולו נשיא ארה"ב, כעת קבוצת מחוקקים דמוקרטים פרוגרסיבים מפעילה עליו מכבש לחצים פומבי לשנות את מדיניות הבית הלבן כלפי ישראל, ומביעה דאגה מכך שדחיית המהפכה המשפטית נועדה להכשיר את הקרקע לשימוש בנשק במימון אמריקני נגד פלסטינים. בעצומה חריפה שעליה חתומים בין השאר כמה מחברי "היחידה" - הסנאטור ברני סנדרס, אילהאן עומאר, רשידה טליב ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז - קוראים הנציגים לביידן ולבלינקן לנקוט פעולה מיידית לשינוי מדיניות הסיוע הצבאי לישראל, כך שלא תממן פגיעה בזכויות אזרח בתגובה למה שהם מתארים כ"החרפת האלימות, סיפוח נוסף של אדמות ושלילת זכויות הפלסטינים".
4 צפייה בגלריה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
ביידן. הדמוקרטים בעצומה: "ככל שנחכה, תשתרש מציאות של ממשלה קיצונית שמחריפה את האלימות באזור"
(צילום: רויטרס)
"למרות המחאות המסיביות ברחוב והשביתה הכללית, ממשלת ישראל רק עיכבה את השיפוץ המשפטי שלה לזמן קצר, ואף אחד מההסכמים שהושגו השבוע לא יפחית את האלימות המערכתית נגד פלסטינים, לרבות סיפוח אדמות פלסטיניות", נכתב במכתב שהגיע לידי ynet. "המשימה האנטי-דמוקרטית של ממשלת ישראל לפרק את שלטון החוק מהווה איום על ישראלים ופלסטינים כאחד. בנוסף למדיניות אנטי-פלסטינית שונאת במפורש, הממשלה הזו מנסה להרוס את מערכת המשפט הישראלית העצמאית. המהלך הזה יאיים על זכויותיהם של כל אזרחי ישראל, יאפשר יותר שחיתות על ידי ראשי הממשלה, ופותח את הדרך לקראת סיפוח נוסף של אדמות פלסטיניות".
העצומה מופצת בימים אלה בקרב מחוקקים אמריקנים במטרה לאסוף עוד חתימות ונתמכת גם על ידי ארגונים חברתיים אמריקנים כמו השלוחה של "שלום עכשיו". מדובר בתגובה החריפה ביותר של מחוקקים דמוקרטים לממשלה החדשה עד כה. "אנחנו יודעים שהממשל שלך נפגש שוב ושוב עם נציגים ישראלים כדי לחזור ולהדגיש את תמיכת ארה"ב בצעדים לקראת חופש, כבוד, ביטחון ושגשוג הן לישראלים והן לפלסטינים", פנו החותמים לביידן, "אבל למרבה הצער, הפצרות אלה שנעשות בכוונה טובה, לא השפיעו. ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כוללת את הימין הקיצוני, פוליטיקאים ומפלגות אנטי-פלסטיניות. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מעודד ומשבח בגלוי אלימות נגד פלסטינים. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, הגיב להתקפות מתנחלים ישראלים בהכרזה כי יש 'למחוק' את חווארה. הנוכחות שלהם בממשלה הפכה אותה לימינית הקיצונית ביותר והאנטי ליברלית בתולדות ישראל".
המחוקקים אמרו שהתוכניות של הממשלה לרפורמה משפטית, ודחייתה, נועדה להגביל את כוחה של מערכת המשפט בישראל, מה שיאפשר שחיתות וסיפוח נוסף של שטח פלסטיני. הם התייחסו גם ל"אלימות מזעזעת ומחרידה" לדבריהם בגדה המערבית, כמו מבצע צה"ל בשכם בפברואר שבו נהרגו 11 פלסטינים, רצח הישראלי-אמריקני אילן גנלס ואירועי חווארה.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סמוטריץ' ובן גביר. הפכו את הממשלה לימינית הקיצונית והאנטי ליברלית בתולדות ישראל"
(צילום: עמית שאבי)
בפתח הדברים פנה אחד מיוזמי המכתב, חבר הקונגרס ג'מאל באומן, לעמיתיו: "רבים מאיתנו בקונגרס מביעים זעקה ועוקבים מקרוב אחרי המצב בישראל ובפלסטין לנוכח התגברות האלימות, המהומות והאיומים על הדמוקרטיה. למרות המחאות ההיסטוריות, ממשלת הימין הקיצוני לא נראית מחויבת פחות לפירוק שלטון החוק תוך כדי המשך הרס של קהילות פלסטיניות. היה זה מרגש לראות את הנשיא ביידן אומר כי 'ממשלת ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזאת'. כל עוד נמשכות ההפרה של זכויות הפלסטינים, גם זכויות האדם והזכויות הדמוקרטיות של כל אדם באזור נותרות בסכנה. ככל שנחכה לנקיטת מעשה, כך גם יתרחק פתרון שתי מדינות ותשתרש המציאות של ממשלה קיצונית שמחריפה את האלימות באזור".
הביקורת הנוכחית מצטרפת למכתב דומה שהופץ במרץ, כפי שפורסם ב-ynet, עליו חתמו 92 חברי קונגרס, בהם כאלה שנחשבים תומכי ישראל מובהקים כמו נציגת מדינת קונטיקט רוזה דילרו, נציגת מדינת אילינוי ג'ן שקובסקי היהודיה ויו"ר ועדת הכללים של בית הנבחרים, ג'ים מקגוורן. המחוקקים הפצירו אז בביידן "להשתמש בכל הכלים האפשריים כדי למנוע מממשלת ישראל לפגוע במערכת המשפט ולערער את הפוטנציאל לפתרון שתי המדינות".