דיפלומט צפון קוריאני חשף היום (ג') כי ערק לדרום קוריאה, והפך בכך לאיש המשטר הבכיר ביותר זה שמונה שנים שבורח מארצו של קים ג'ונג און ומצהיר על נאמנותו לאויבת הגדולה מהדרום. הדיפלומט, רי איל קיו בן ה-52, עבד בשגרירות צפון קוריאה בקובה, ולפי הדיווחים בסיאול הוא נמלט בנובמבר אשתקד עם אשתו וילדיו.
5 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נואם ב-10 באוקטובר 2021
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נואם ב-10 באוקטובר 2021
קים ג'ונג און. ניסית לערוק ונתפסת? זה יכול להיגמר במוות
(צילום: AP)
בריאיון ראשון שהעניק היום לעיתון הדרום קוריאני "צ'וסון אילבו" סיפר רי, שכיהן כיועץ בשגרירות בהוואנה: "קניתי כרטיסי טיסה והתקשרתי לאשתי ולילדיי כדי להודיע להם על ההחלטה שלי שש שעות לפני העריקה. לא אמרתי שאנחנו נוסעים לדרום קוריאה, אמרתי רק 'בואו נגור בחו"ל'".
ההחלטה של רי הייתה מסוכנת למדי: צפון קוריאנים הנתפסים בעודם מנסים לערוק סופגים עונשים חמורים, בהם עונש מוות. בשנים האחרונות פחת מאוד מספרם של הצפון קוריאנים המצליחים לברוח לדרום קוריאה ישירות מארצו של קים, בין השאר בשל הקשחת הפיקוח במעברי הגבול עם סין, שדרכה נהגו רבים להימלט לדרום, ובשל עליית דמי התיווך שצפון קוריאנים נדרשים לשלם למבריחים המסייעים להם לערוק. בשנה שעברה הגיעו לדרום קוריאה 196 אזרחים צפון קוריאנים לעומת 2,700 בשנה לפני עשור, ורוב העריקים בשנים האחרונות היו כאלה שחיו במשך שנים בחו"ל, בדומה לדיפלומט רי.
5 צפייה בגלריה
צפון קוריאה דיפלומט רי איל קיו ערק ל דרום קוריאה
צפון קוריאה דיפלומט רי איל קיו ערק ל דרום קוריאה
תמונת הדיפלומט רי איל קיו שערק, בדיווח בדרום קוריאה. עברו חודשים עד שנחשף
(צילום: AP / Ahn Young-joon)
דבר עריקתם של צפון קוריאנים אל הדרום מתפרסם בדרך כלל רק חודשים אחרי הבריחה עצמה, משום שקודם לכן צריכים העריקים לעבור תחקור על-ידי הרשויות בסיאול כדי לוודא שכוונותיהם תמימות, וכן תהליך הכשרה שבו הם לומדים על אורח חייה של החברה הדרום קוריאנית ועל האופן שבו מתנהלות הרשויות בדרום.

ספינת הנשק וההבנה: "לא מעריכים אותי"

הדיפלומט העריק רי הצטרף למשרד החוץ של צפון קוריאה ב-1999 ובעבר זכה לתשבחות מהשליט קים ג'ונג און על כך שבמשא ומתן שניהל הצליח לשכנע את פנמה לשחרר ספינה צפון קוריאנית שנעצרה על-ידיה בגין הובלת נשק מקובה. אחד מתפקידיו בשגרירות בהוואנה היה לוודא שקובה הקומוניסטית, בעלת בריתה של צפון קוריאה עוד מימי המלחמה הקרה, לא תכונן יחסים עם דרום קוריאה. בפברואר השנה, ארבעה חודשים אחרי שערק רי, כוננו השתיים יחסים דיפלומטיים זו עם זו, בצעד שנתפס כמכה דיפלומטית למשטר קים.
5 צפייה בגלריה
דרום קוריאה סיאול ניצחון אוסקר פרזיטים
דרום קוריאה סיאול ניצחון אוסקר פרזיטים
רחובות סיאול, בירת דרום קוריאה. המוני עריקים, ובעיקר עריקות, ברחו מהרעב בשנות ה-90
(צילום: רויטרס)
בריאיון ל"צ'וסון אילבו" שהתפרסם היום סיפר רי כי החליט לערוק אחרי שהתפכח מאשליותיו בנוגע למשטר הצפון קוריאני ומשום שלא זכה להערכה הוגנת על עבודתו. הוא סיפר שאת ההחלטה הסופית לברוח קיבל כשנדחתה בקשה שהגיש בשנה שעברה לנסוע למקסיקו לטיפול רפואי בבעיות לב שמהן הוא סובל – טיפול שבתי החולים בקובה לא יכלו להגיש לו בשל הסנקציות המוטלות על המדינה. הוא סיפר שהוריו והורי אשתו, שהיו עלולים להפוך נרדפים על-ידי המשטר בעקבות העריקה, כבר מתו, ועובדה זו הקלה את ההחלטה.
"כל צפון קוריאני חושב לפחות פעם אחת על האפשרות לעבור לגור בדרום קוריאה", אמר רי בריאיון לעיתון. בין השאר סיפר גם כי בעודו משרת במשרד החוץ נודע לו ששר החוץ של צפון קוריאה לשעבר רי יונג הו נשלח בשנת 2019 עם בני משפחתו למחנה כליאה לאסירים פוליטיים בחשד לשחיתות, במסגרת פרשת שוחד הקשורה לשגרירות צפון קוריאה בבייג'ינג.
5 צפייה בגלריה
סגן השגריר בלונדון שערק ב-2016. "הוא היה יריב שלי בטניס שולחן"
סגן השגריר בלונדון שערק ב-2016. "הוא היה יריב שלי בטניס שולחן"
סגן השגריר בלונדון שערק ב-2016. "הוא היה יריב שלי בטניס שולחן"
(צילום: AP)
רי הוא הדיפלומט הבכיר ביותר שעורק מצפון קוריאה מאז טאה יונג הו, סגן השגריר של צפון קוריאה בבריטניה, שעריקתו ב-2016 עוררה הדים בעולם. טאה הסביר אז כי ערק משום שלא רצה שילדיו יחיו "חיי אומללות" בצפון קוריאה, ומשום שנפל לייאוש כשראה את השליט קים מוציא להורג בכירי ממשל. אחרי עריקתו כינה אותו המשטר הצפון קוריאני "צואה אנושית" והאשים אותו במעילה בכספי המדינה ובביצוע פשעים אחרים, בהם אונס ילדים. בשנת 2020 נבחר טאה לחבר פרלמנט בדרום קוריאה.
בפוסט שפרסם היום בפייסבוק כתב טאה: "אני מקווה שכל הדיפלומטים הצפון קוריאנים לשעבר יאחדו כוחות ויפעלו נמרצות כדי להגשים את החלום של אזרחים ואנשי ממשל צפון קוריאנים שילדיהם יחיו חיים של חופש בדרום קוריאה. ברוך הבא, היועץ איל קיו!". טאה סיפר כי בתקופה שבה שניהם שירתו במשרד החוץ של צפון קוריאה היה רי יריבו במשחקי טניס שולחן.

דרום קוריאה נערכת לפיגועים בחו"ל

ממש היום מציינים בדרום קוריאה את "יום העריקים הצפון קוריאנים", ונשיא דרום קוריאה יון סוק יאול הבטיח השבוע לקראתו כי ארצו תעניק סיוע כלכלי רב יותר לעריקים מהצפון ותיתן תמריצים בדמות הקלות מס לחברות שישכרו אותם. ממשלת הדרום אומרת כי אף שבשנים האחרונות חלה ירידה במספרם הכללי של העריקים המגיעים מהצפון, מספרם של הצפון קוריאנים המשכילים ובעלי מיומנות מקצועית העורקים אליה דווקא גדל בהדרגה. כך או כך, עריקה של חבר באליטה של מפלגת השלטון כמו עריקתו של רי שנחשפה היום היא לחלוטין לא שגרתית.
הבריחה הדרמטית והעריקה של חייל מהצפון לדרום ב-2017

מאז סיומה המעשי של מלחמת קוריאה, שהתנהלה בשנים 1953-1950, נמלטו מצפון קוריאה לדרום כ-34 אלף איש, שביקשו לברוח מהדיכוי והעוני הקשה בארץ מוצאם. רוב העריקות היו של נשים מהאזורים הצפוניים והעניים יותר של צפון קוריאה, והן אירעו באמצע שנות ה-90, כשארצו של קים סבלה מרעב נורא שבו מתו לפי הערכות מאות אלפי בני אדם.
בחודש מאי השנה דיווחה סוכנות הביון של דרום קוריאה כי פיונגיאנג מתכננת לבצע פיגועי טרור נגד אנשי ממשל ואזרחים דרום קוריאנים בחו"ל, כנראה בתגובה על גל העריקות של אנשי אליטה צפון קוריאנים אל הדרום. בעקבות זאת הגבירה סיאול את הכוננות שלה בשגרירויות בחמש מדינות.