לקראת התגובה הישראלית הצפויה למתקפה האיראנית איימה טהרן על מדינות האזור, והזהירה אותן כי הן ייענשו אם יסייעו לישראל. גורמים ערביים רשמיים מסרו לוול סטריט ג'ורנל כי טהרן השתמשה בערוצים דיפלומטיים חשאים והזהירה את מדינות המפרץ, ובעלות ברית נוספות של ארה"ב באזור, כי היא עשויה לתקוף אותן אם יעניקו סיוע לישראל.
הסיוע המדובר כולל שימוש ישראלי במרחב האווירי של אותן מדינות לצורך המתקפה, או ביצוע תקיפה משטחן נגד איראן. לפי וול סטריט ג'ורנל, בעקבות האיומים הזהירו אותן מדינות את ארה"ב שלא לקחת חלק בתגובה הישראלית.
2 צפייה בגלריה
ביידן, נתניהו והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
ביידן, נתניהו והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
ביידן, נתניהו והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי גורמים ישראלים קוראים לתקוף מתקני גרעין או תשתיות נפט באיראן. בעקבות כך הזהירה איראן כי היא תגיב בתקיפות קטלניות נגד תשתיות אזרחיות ותנקום בכל מדינה ערבית שתסייע למתקפה הישראלית.
הגורמים הערביים ששוחחו עם וול סטריט ג'ורנל ציינו כי המדינות שקיבלו איומים מאיראן כוללות את ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה וקטאר – בכולן נמצאים כוחות אמריקניים. המדינות האלה הבהירו לממשל ביידן שהן לא רוצות שישראל או ארה"ב ישתמשו בתשתיות הצבאיות שלהן, או במרחב האווירי, לפעילות התקפיות כלשהי נגד טהרן.
הגורמים הערביים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי בעקבות האיומים האיראניים חוששות מדינות האזור מפגיעה במתקני הנפט שלהן. לפי הגורמים, גם מתקנים צבאיים אמריקניים והחיילים של צבא ארה"ב באזור עלולים להיות בסיכון.
2 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב בזמן המתקפה האיראנית
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
לקראת התגובה הישראלית המסתמנת, גורמים ביטחוניים בארה"ב הודו שחלק מבעלות הברית באזור אמרו לפנטגון שהן לא רוצות שמטוסי צה"ל יטוסו דרכן לתקוף באיראן, או שארה"ב תתקוף משטחן או תוך שימוש במרחב האווירי שלהן.
מדינות האזור הדגישו כי הכוחות האמריקניים שנמצאים בשטחן רשאים לבצע פעולות להגנה עצמית. מתחילת המלחמה בעזה הטילו מדינות ערביות הגבלות על הפעולות האמריקניות בשטחן, מתוך חשש ממלחמה אזורית.

"לביידן לא ברור מתי ישראל תתקוף, וכיצד"

דיפלומטיים מערביים שנשאלו על אופי התגובה הישראלית העריכו שהיא שוקלת בין השאר להתנקש בבכירים בהנהגה האיראנית. שלוש אפשרויות אחרות הן תקיפות נגד מטרות צבאיות איראניות (בדומה לתגובה הישראלית למתקפה שהייתה באפריל), מתקפה על תשתיות כלכליות – כולל מתקני נפט, או מתקפה על אתרי גרעין איראניים. ארה"ב קראה לישראל שלא לתקוף מתקני גרעין, והבהירה שהיא – או בריטניה – לא יעניקו את הסיוע הדרוש לביצוע מתקפה שכזאת.
הדיפלומטים מאמינים שבשלב זה לא ברור לג'ו ביידן כיצד ישראל תנקום באיראן, או מתי - למרות השיחה שנערכה השבוע בין ביידן לבנימין נתניהו. הם מאמינים שהתקיפות הישראליות עשויות להתחיל כבר בשבוע הבא, אך אחרים מעריכים שנתניהו ינצל את הבחירות בארה"ב - שיהיו ב-5 בנובמבר - ויבחר לתקוף בסמוך לבחירות וכך להכריח את ביידן והדמוקרטים לתמוך בהחלטה שיקבל. היריב של ביידן בבחירות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, קרא לישראל לתקוף אתרי גרעין באיראן.