גורמים המעורים במשלחת הישראלית לארצות הברית תקפו הבוקר (יום רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם היוודע על החלטת הממשל האמריקני לבטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי שבו היו אמורים להיפגש משלחות מארה"ב ומישראל. "היינו אמורים לדון שם בנושאים הכי חשובים ובוערים", אמרו - ומתחו ביקורת על החלטת ראש הממשלה לבקר בחריפות את הבית הלבן באופן פומבי.
2 צפייה בגלריה
 נתניהו ביקר בחריפות את הבית הלבן, הפגישה בוטלה
 נתניהו ביקר בחריפות את הבית הלבן, הפגישה בוטלה
נתניהו ביקר בחריפות את הבית הלבן, הפגישה בוטלה
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, REUTERS/JACK GUEZ)
המשלחת הישראלית למפגש, שנקרא "לשם", התכוננה אליו במשך שבועות ארוכים - שכן מלבד נושאי המלחמה השוטפים, עולים בו גם נושאים אסטרטגיים חשובים כמו תוכנית הגרעין האיראנית - שבה לא דנו הצדדים לעומק כבר זמן רב. חלק מהמשלחת כבר היה בוושינגטון או בדרך אליה כשהתפרסמה ההחלטה האמריקנית לבטל את המפגש, שתוכנן ליום חמישי. ברקע עמד הזעם בבית הלבן על נתניהו, שטען כי ארה"ב מעכבת משלוחי נשק לישראל - למרות שבארה"ב אומרים כי מדובר במשלוח אחד של פצצות כבדות, שמעוכב עקב חשש שייעשה בו שימוש ברפיח.
"נתניהו עשה נזק אדיר", טענו היום גורמים פוליטיים. "הוא לא היה צריך להוציא את המחלוקות החוצה, אלא לפתור אותן בחדרים הסגורים. הוא גם פגע בסיכוי שלו לקבל פגישה בבית הלבן כשיגיע לנאום בקונגרס. ואם לא תהיה לו פגישה עם ביידן - זה עלול לפגוע קשות בתמיכה הדו-מפלגתית בישראל ובו".
לטענת הגורמים, בתרחיש כזה נתניהו עלול אף לחולל נזק קשה יותר בנאומו בקונגרס ב-24 ביולי מאשר זה שהיה כשנאם בימי ממשל אובמה נגד הסכם הגרעין עם איראן - שנחתם בסופו של דבר. "הוא צריך לשקול לא להגיע", אמרו. "האמריקנים רותחים מכעס".
גורמים אחרים שמעורים בנושא אומרים כי "נתניהו עשה על האמריקנים סיבוב - הוא נכנס לתוך הוויכוח על משלוחי הנשק בין הדמוקרטים לרפובליקנים ופשוט שיקר. הוא יצר רושם שיש צווארי בקבוק במשלוחי הנשק, וזה פשוט לא נכון. הכול זורם חוץ ממשלוח אחד ספציפי. נתניהו גם רמז שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן התחייב לשחרר את צווארי הבקבוק האלה, וגם זה לא נכון. גורמים ששוחחו עם האמריקנים אמרו שהם לא זוכרים אותם כל כך זועמים על נתניהו". כאמור, חלק מהבכירים כבר הגיעו לוושינגטון, ועל אף ביטול הפורום האסטרטגי, יקיימו פגישות עם בכירים אמריקנים.
בלשכת רה"מ התייחסו לטענות בפרסום באנגלית ברשת X: "שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר אתמול לראש הממשלה נתניהו כי התחמושת והנשק שאליהם התייחס ראש הממשלה נמצאים בתהליך מסירה לישראל. ראש הממשלה נתניהו אמר שהוא מצפה שזה יקרה והנחה צוותים ישראלים לעבוד עם עמיתיהם האמריקאים לשם כך".
הצהרת נתניהו - באנגלית
(צילום: דוברות רה"מ)

2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן נוחת בקטאר
אנתוני בלינקן נוחת בקטאר
בלינקן מגיע לביקור במזרח התיכון
(צילום:REUTERS/Ibraheem Al Omari/Pool)
בפגישה הייתה אמורה להשתתף משלחת בראשות ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר, לצד נציגים ישראלים נוספים - אך ראש הממשלה, נזכיר, תקף אמש את הממשל האמריקני בסרטון שפורסם באנגלית. נתניהו טען כי "אמרתי למזכיר המדינה שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת, והוא הבטיח שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו". דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, שנשאלה על כך בתדרוך היומי, הגיבה: "אנחנו לא יודעים על מה הוא מדבר. יש רק משלוח אחד שעוכב".
בלינקן הדגיש לאחר מכן כי אחת המטרות של הממשל החל מהיום הראשון של המלחמה הייתה למנוע ממנה להתרחב לחזיתות נוספות. "אנחנו מחויבים לזה", אמר. "אנחנו, כידוע, ממשיכים לבדוק משלוח אחד שהנשיא ביידן דיבר עליו, של פצצות במשקל 900 ק"ג, בגלל החששות שלנו לגבי השימוש בהן באזור צפוף אוכלוסייה כמו רפיח. זה נשאר בבדיקה. אבל כל שאר המשלוחים ממשיכים כפי שהיו בדרך כלל. הכול נעשה כדי לוודא שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה מפני ריבוי האתגרים שלה".