"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב (יום ה') כי ארה"ב העבירה אזהרה חריפה לאיראן מפני מתקפה ישירה על ישראל. גורם אמריקני אמר לעיתון כי לפי המסר שהועבר, ממשלת איראן וכלכלתה עשויים לספוג "מכה הרסנית" אם טהרן תשגר מתקפה גדולה נגד ישראל.
1 צפייה בגלריה
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / מתוך X )
הגורם האמריקני הוסיף כי האזהרה הועברה באופן ישיר לטהרן, וגם באמצעות מתווכים שאת זהותם לא פירט. "ארה"ב העבירה מסר ברור לאיראן שלפיו הסיכון להסלמה משמעותית - אם היא תפתח במתקפת תגובה משמעותית נגד ישראל, הוא גבוה באופן קיצוני", אמר. הוא הוסיף כי איראן הוזהרה במסרים השונים כי "ישנו סיכון חמור להשלכות על כלכלת איראן ויציבותה, אם ממשלתה החדשה תצעד בדרך הזו (של מתקפה)".
הגורם, כך נראה, מתייחס בדבריו לממשלתו של הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשכיאן, אבל יש לציין כי מקבל ההחלטות האמיתי בטהרן הוא המנהיג העליון עלי חמינאי. אתמול אף טענו גורמי אופוזיציה למשטר האיראני כי פזשכיאן, איש המחנה הרפורמיסטי והמתון יותר ברפובילקה האיסלאמית, הפציר בחמינאי להימנע ממתקפה ישירה נגד ישראל - מחשש דומה למתקפת תגובה ישראלית שתפגע קשות בכלכלת איראן.
גורמים אמריקניים הדגישו הערב בפני "וול סטריט ג'ורנל" כי המסרים שהועברו לא מהווים איום בתקיפה אמריקנית נגד יעדים באיראן, וכי מדובר באזהרה מפני התגובה הישראלית שצפויה במקרה של מתקפה קשה. בעיתון מדגישים לצד זאת כי ארה"ב מתגברת את כוחות הצבא שלה במזרח התיכון, כשרק הערב הודיע פיקוד המרכז של ארה"ב כי לאזור נשלחו מטוסי קרב חמקניים מדגם F-22.
ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים גם כי במסגרת תגבור הכוחות הועברו לאזור משחתות נוספות שמסוגלות ליירט טילים בליסטיים. נושאת מטוסים אחת נמצאת לפי העדכון האחרון במפרץ עומאן, והצי האמריקני העביר טייסת F/A-18, שעד כה הייתה חלק מצוות התקיפה של נושאת המטוסים "רוזוולט", לבסיס במדינה כלשהי במזרח התיכון. בדיווח, שמתבסס על גורם אמריקני, לא צוין באיזו מדינה מדובר.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, נשאל הערב על הדיווח ולא אישר או הכחיש אותו ישירות - אך כן נשמע כמי שטיל מעט ספק מסוים בדברים. "אנחנו לא מתייחסים למסרים אמיתיים או דמיוניים שהועברו לאיראן והרבה פעמים מה שדווח לא מתואר נכון. זה ברור שהסלמה במצב יכולה לפגוע בכלכלה האיראנית ובכל כלכלה בעולם. למלחמה יש תמיד פוטנציאל לפגוע בכלכלות וכל בעיה שהאזור ניצב מולה הופכת לגרועה יותר על ידי הסלמה, וזה בהחלט כולל פגיעה כלכלית", אמר.
הדיווח על האזהרה האמריקנית מצטרף לדיווחים ביומיים האחרונים שאיראן שוקלת מחדש את תגובתה, אחרי שהבטיחה "עונש חריף" כלפי ישראל בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן. הגורמים האמריקניים שדיברו עם "וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי לוושינגטון לא ברור עדיין אם חיזבאללה יתקוף כנקמה על חיסול פואד שוכר בביירות באופן מתואם וסימולטני עם איראן, או בנפרד.
בלילה האחרון דווח ב-CNN כי המודיעין המעודכן מצביע שחיזבאללה מתכוון לתקוף ראשון ובאופן נפרד מאיראן - כפי שהעריכו כבר אמש בישראל. גורמים שצוטטו בדיווח אמרו כי חיזבאללה מתקדם מהר יותר בהכנות שלו למתקפה התגובה, וכי ייתכן שתגיע בימים הקרובים. איראן, כך טענו הגורמים, עדיין שוקלת כנראה כיצד לפעול.
אתמול דווח גם ב"וושינגטון פוסט" כי באיראן ישנם גורמים שהגיעו למסקנה שחיסול הנייה לא בוצע באמצעות שיגור טיל למבנה שבו התאכסן, אופי חיסול שמבחינת טהרן מחייב תגובה דומה. איראן מתעקשת פומבית שכך התרחש החיסול, אבל לפי הדיווח גורמים רשמיים הגיעו למסקנה שהחיסול בוצע באמצעות פצצה שהוטמנה בחדרו של הנייה, כפי שדווח גם במערב, ובאופן שמאפשר תגובה אחרת.
על הרקע הזה, גורמים מדיניים בישראל הביעו הערב חשש שהתגובה האיראנית לא תהיה בסופו של דבר מתקפה ישירה על ישראל - אלא ניסיון לפגוע בדיפלומטים הישראלים בעולם. הגורמים המדיניים אמרו שהאיום נגד שגרירויות ודיפלומטים ישראלים גבוה ביותר, וכי בהתאם הכוננות היא ברמה הגבוהה ביותר.
הם הדגישו כי לא נסגרו שגרירויות ישראליות, אך הוסיפו: "המצב מאוד קשה. יש הגבלות לא מועטות על התנועה של דיפלומטים שלנו. החשש הישראלי הוא שהאיראנים עלולים לפגוע דווקא בשגרירויות ודיפלומטים כדי שלא לפגוע בישראל - ומבחינתם קל יותר לפעול בחו"ל כי שם אין כיפות ברזל ומיירטי חץ. בנוסף, הפריסה של השגרירויות בעולם גדולה וזה עלול להיות עקב אכילס".