כאילו המצב הביטחוני בארץ לא מדאיג ומתוח מספיק, לאחרונה החלו תושבי המועצה האזורית הערבה התיכונה לשמוע זמזום רחפנים החגים מעליהם בלילות. לא ברור מי מפעיל אותם או מהיכן הם נשלחים – האם מתוך הארץ או מירדן – וכל הניסיונות לאתר את המקור העלו חרס. במועצה טוענים שהרחפנים משמשים בין השאר להברחות סמים ונשק, אולם לצה"ל אין תשובה או פתרון. לאחרונה עצר כוח מג"ב שני חשודים, אבל הם שוחררו בהיעדר ראיות.
סוגיית הרחפנים המסתוריים מצטרפת למכה נוספת שניחתת על יישובי הערבה בתקופה האחרונה: גניבות נרחבות, בעיקר של כבלי מתכת ומתקני סולר משטחים חקלאיים, שמעבר לפגיעה בעבודה מערערות עוד יותר את תחושת הביטחון. תוסיפו לכך את החשש הגובר והמובן מאז טבח 7 באוקטובר נוכח הסמיכות לגבול הפרוץ עם ירדן, ולפניכם מציאות בעייתית שמכרסמת נגיסה אחר נגיסה בשלווה היחסית שאפיינה את האזור בעבר.
גדר הגבול הצנועה עם ירדן
(צילום: אילנה קוריאל)

"יש התעלמות מוחלטת מהמצב", אמר ל-ynet חקלאי מהמועצה. "אנחנו חוששים שיקרה משהו כמו שראינו ב-7 באוקטובר. המועצה מנסה לחזק את הביטחון ביישובים אבל חצי קילומטר מכאן יש מדינה. אנחנו מנסים להתמודד לבד, גם עם המצב הביטחוני וגם עם הגניבות החקלאיות. במושב חצבה היו כמה גניבות סולר ממש מתוך חצרות בתים של תושבים. יש נקודת משטרה במרכז ספיר עם שני שוטרים אבל החקלאים לא תמיד מדווחים על האירועים, כי אומרים להם 'תגישו תלונה באפליקציה' והדברים לא זזים".
יש לציין שגניבות ציוד חקלאי תמיד הטרידו את חקלאי הערבה התיכונה, אבל בשנה האחרונה גדלו ממדי התופעה. "לפני כחודש תפסו חולייה סמוך לפארן, אבל זה היה לפני מעשה, אז הם היו עצורים שבועיים ושוחררו", מסביר קב"ט הערבה התיכונה, אורי לב. "הבעיה העיקרית היא שאין פה נוכחות של משטרה. שני שוטרים מחזיקים את כל הגזרה 24/7. אחד מהם גר בדימונה. מג"ב לא נמצאים בגזרה שלנו וביקשנו לתגבר את הנוכחות המשטרתית".
לאחרונה נגנבו בעלי כנף מחוות האנטילופות שבין ספיר למושב צופר, ותוך יממה בלבד הצליחו במג"ב להחזיר אותם. אבל בערבה טוענים שזה מעט מדי. "מג"ב נכנסים רק באירועים גדולים, בקטנים הם לא משקיעים אנרגיות", אומר לב. "ותחנת דימונה שולטת על מרחב עצום. אין לה מספיק שוטרים. אני מבין את האילוצים אבל אני רוצה שיתפסו את הגנבים".
כביש מעלה עקרבים (227) מוליך עד למכתש הגדול ולאזור ירוחם. משם, אומרים בערבה, מגיעים רוב הגנבים. "זה ציר שלא שולטים עליו", מסביר לב. "כל הדברים האלה מתישים את החקלאים. יש כאלה שלא מגישים תלונות בכלל ואומרים 'למה לי? ממילא אקבל הודעה שהתיק נסגר מחוסר עניין לציבור'. עוד מעט אנחנו נכנסים לעונת התמרים ואנחנו נצטרך להשקיע בשמירה פרטית כדי לשמור עליהם. אנחנו סובלים מהמצוקה הזאת ומרגישים שמזניחים אותנו".

מגיעים, חותכים והולכים

אלא שכאמור, מעבר לבעיות הפליליות, העיניים של תושבי הערבה מופנות בחשש מזרחה, שם – במקרה הטוב – מפרידה גדר תלתלית פשוטה בין ישראל לבין ירדן. לא מזמן נתפסו שני מסתננים סודנים שחצו אותה בקלות והגיעו לצופר בחיפוש אחר עבודה.
2 צפייה בגלריה
אסנת סלע
אסנת סלע
"בנייה ירדנית מאסיבית". אסנת סלע
"נולדנו לגבול לא בטוח", אומרת אסנת סלע (53) מנהלת החינוך לגיל הרך במושב חצבה. "לא פעם הייתי עם המשפחה במקלט. בעבר האבות היו יוצאים כשהיה אירוע והנשים והילדים היו נשארים ויורדים למקלטים. אחר כך המון שנים היה לנו כאן שקט, אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים לאורך הגבול בנייה ירדנית מאסיבית של מוצבים. את לא יודעת מאיפה זה יבוא לך ומתי. ואחרי 7 באוקטובר את כבר לא יכולה לומר 'לא יקרה כלום'. לפני כמה שנים שמענו משם ירי ואמרו לנו שהצבא הירדני מתאמן. למה שהוא יתאמן על הגבול?".
את הדברים שלה מחזק ס', חקלאי מהמועצה, שאומר: "אנחנו 500 מטר מהגבול וכל ערב אני יושב עם אשתי ורואה שם מבנים גדלים והולכים. אנחנו מבינים שהצבא הירדני מתעצם. אין לנו תלונות לצה"ל, כי הוא בא לתת פה עבודה, אבל השמיכה קצרה. זנחו אותנו".
איך אתם מתמודדים עם זה? "את כיתת הכוננות בחצבה הגדילו מ-17 איש ל-28. אבל אלה רק אנשים בני 50-40 שמחזיקים נשק כדי להגן על הבית. לא מדובר בגדוד. בחצבה, עידן ופארן מוטרדים מהיעדר הגדר ומהלא נודע. אם אני אנסה להיכנס לראש של מחבל, הוא יבוא לפה. זה הכי קל. אף אחד לא יתריע".
ובמקביל יש גם את הגניבות. "כל מה שלא מחובר לאדמה - לוקחים. מטפטוף לגידול מריחואנה, דרך ענבים ואבטיחים ועד סולר שנמצא במכלי גובה. וכשרואים שגונבים באין מפריע, אז זה זולג להברחות אמל"ח גדולות שמניבות המון כסף".
גם גבי (67), מגדל פרחים, מנגו ותמרים ממושב חצבה, טוען שהיקף הגניבות גדל בתקופה האחרונה: "זה נהפך אינטנסיבי. הייתה לא מזמן גניבה של כבלי חשמל, בעיקר כבלים עבים של מערכות התאורה לפרחים. הגנבים פשטו בלילה ועשו עבודה מקצועית. לקחו את הכבלים היקרים וניקו אותנו. את מיכל הסולר שאיתו אני מתדלק את הטרקטורים רוקנו לי פעמיים, שבוע אחרי שבוע".
2 צפייה בגלריה
גדר גבול ירדן הערבה ערבה תיכונה
גדר גבול ירדן הערבה ערבה תיכונה
גבול ירדן הערבה. זולג להברחות
(אילנה קוריאל)
ניר (49), חקלאי מחצבה שמגדל בין השאר פלפל, קישואים ואבטיחים, מוסיף: "יש חממות עם מסכים תרמיים ומאווררים לגידולים יותר מתוחכמים. הגנבים מגיעים, חותכים והולכים. זה כמו להיכנס למסעדה, לאכול וללכת בלי לשלם את החשבון. לי אישית גנבו לפני כמה ימים כ-800 מטר כבלים. יש לנו שוטר מאוד נחמד, שבאמת מנסה לעשות את העבודה, אבל בשורה התחתונה הגניבות החקלאיות ממשיכות".
כוכביות
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משמר הגבול משקיע כוחות משמעותיים הכוללים בלשים ביחידות המרכזיות של החיל בגזרות השונות, יחידות תקיפה כפריות ופעילויות מודיעיניות ומבצעיות מגוונות של לוחמים לאכיפת עבירות פשיעה חקלאית במגזר הכפרי. מג"ב דרום פועל בין היתר גם ביישובים החקלאיים של הערבה התיכונה. תלונות שהגיעו לפני כמה חודשים טופלו ואף נעצרו חשודים בנושא. היחידות ממשיכות לפעול למניעת ואכיפת העבירות בגזרה".