הרמטכ"ל קיבל את ממצאי תחקיר הקרב בקיבוץ בארי – שיוצגו ביום חמישי לציבור הרחב ולקהילה שספגה את המכה הקשה בשבעה באוקטובר. אלוף במילואים מיקי אדלשטיין, לשעבר מפקד אוגדת עזה, הציג היום (שני) לרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, את עיקרי התחקיר שערך בחודשים האחרונים לגבי ניהול הקרבות לשחרור קיבוץ בארי מכיבוש חמאס ביום פלישת אלפי המחבלים לנגב המערבי, לפני תשעה חודשים.
בצבא ציינו כי לאור בקשת אנשי הקיבוץ, הממצאים יוצגו להם בצוהרי יום חמישי הקרוב, באחד מבתי המלון בחוף ים המלח שבהם מתגוררים רבים מהם כמפונים. במקביל יציגו נציגי צה"ל את עיקרי התחקיר ל-23 המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהם בקרבות בבארי - 18 מהן של לוחמי צה"ל, ועוד חמש משפחות של לוחמי צוותי הכוננות של הקיבוץ שנהרגו באותו היום.
2 צפייה בגלריה
סיור לתקשורת בקיבוץ בארי מטעם מטה החטופים
סיור לתקשורת בקיבוץ בארי מטעם מטה החטופים
קיבוץ בארי אחרי הטבח
(צילום: הרצל יוסף)
עד יום חמישי יבוצעו השלמות לתחקיר לבקשת רא"ל הלוי, שיסכם אותו באופן סופי. במקביל, ביום חמישי יעלו ממצאי התחקיר לאגף חדש שייפתח באתר צה"ל, והציבור כולו ייחשף לפרטים הרבים מאירועי אותו היום. יתר התחקירים של מחדלי 7 באוקטובר נמשכים במקביל בצה"ל, ויוצגו באופן מדורג בשבועות הקרובים לציבור הרחב ולקהילות שנפגעו בעוטף - תחילה של הקרבות המרכזיים ביום פרוץ המלחמה, ובהמשך התחקירים הרוחביים באגפי המודיעין והמבצעים, בפיקוד הדרום ועוד.
בממשלה עדיין מסרבים להקים ועדת חקירה ממלכתית למחדל הביטחוני הגדול בתולדות המדינה, שצוין באותה נשימה עם מחדל מלחמת יום הכיפורים. בממשלה חוששים שמסקנות ועדת חקירה ממלכתית יצביעו גם על הדרג המדיני כאשם במחדלי 7 באוקטובר, ולכן עדיין לא התחילו אפילו לדון בכינונה של ועדת חקירה ממלכתית, שפועלה גם כך יימשך חודשים ארוכים או שנים.
2 צפייה בגלריה
ברק חירם
ברק חירם
תא"ל ברק חירם, והבית של פסי כהן ז"ל
(צילום: אלעד גרשגורן, AP)
בחודשים האחרונים אמרו בכירים בממשלה, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרק בסוף המלחמה תוקם כנראה ועדת חקירה ממלכתית, אך במקביל הממשלה מורה לצבא להמשיך לפעול ברצועה תחת הגדרה רשמית של "מלחמה", אף שצה"ל כבר בפברואר סיים את רובו המכריע של התמרון הקרקעי ברצועת עזה, ועבר לפעול באופן של פשיטות חוזרות, שיימשכו בשנים הבאות כדי להעמיק את הפגיעה בחמאס. המשמעות המעשית: אף ועדת חקירה ממלכתית לאסון הגדול של העם היהודי מאז השואה לא תוקם באופק הנראה לעין על ידי הממשלה, שאחראית למחדל יחד עם הצבא.
המסקנות מתחקיר הקרב בבארי ישפיעו על מינויו של מפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם, לתפקיד מפקד אוגדת עזה הבא. חירם זינק באותה שבת לעוטף, כמו מפקדים אחרים ורבים בצה"ל, וקיבל מיד את האחריות על הלחימה באזור בארי. במהלך הלחימה הוא הורה על ירי פגז טנק לעבר מבנה שבו הסתתרו מחבלים ובהמשך, לפי חלק מהעדויות, היו בו גם בני ערובה, דבר שעורר זעם וביקורת בקרב אנשי הקיבוץ. התמשכות התחקיר עיכבה את קידומו, אלא שלא מן הנמנע כי התחקיר יציג שגיאות בהתנהלותו – אך לא כאלו שימנעו את מינויו.
"הצגת התחקיר לקהילת בארי ולציבור כולו היא מבחן ראשון להשבת האמון בציבור בנו, וביטוי השקיפות להראות שערכנו תחקיר נוקב ופרטני, כזה שמעולם לא נערך בצבא בהיקף פרטיו. היו קרבות רבים ומורכבים באותה שבת, אך בבארי היה הקרב המיוחד ביותר", אמרו היום בצה"ל. "מאות שעות עבודה, איסוף אלפי עדויות ושיחות הושקעו בתחקיר, כדי שהתחקיר יהיה מדויק ככל האפשר וייתן תשובות לשאלות הרבות. לאחר מכן יוצג התחקיר גם לשר הביטחון. יש לזכור שמדובר בתחקיר צבאי שמציג עובדות, מסקנות ולקחים, ולא בוועדת חקירה ממלכתית. ממצאי התחקיר יסייעו לנו לשפר את המענה הביטחוני בהגנה על יישובי העוטף. מדובר באירוע היסטורי שבו צה"ל כשל בהגנה על יישובי העוטף, ובהם על הקהילה הגדולה ביותר, של אנשי בארי".

"התחקיר הוא חלק מהריפוי"

"מבחינתנו כאזרחים התחקיר הוא חלק מהריפוי, ואולי בהמשך חלק מתהליך של החזרת האמון במערכת הצבאית", אמר אחד התושבים שמלווה את הצוותים החוקרים. "התושבים רוצים לדעת בדיוק מה קרה ליקירים שלהם, לבני המשפחות ולחברי הקהילה, עד לפרטים האחרונים. היו הרבה מאוד שמועות, הרבה גרסאות, וכל אלו יצרו אי-ודאות. מבחינתנו כאזרחים התחקיר אמור לעשות סדר, שאיתו נלמד לחיות ולקבל את המציאות הכואבת".
מעורב בתחקירים אמר: "אלו סוגיות שצריכות להיבחן עוד בהכשרה של הלוחמים ובקורסי המפקדים והקצינים. חילוץ אזרחים, בטח במרחב אזרחי, קודם לכול. במקרה הזה היה כשל, ולקח המון זמן עד שהלוחמים נכנסו לבתים וחילצו את המשפחות".
לקראת פרסום התחקירים, התושבים ביישובי העוטף חוששים שהממצאים יהפכו במהרה לכלי ניגוח פוליטי, ולכן משתדלים להיות זהירים באמירותיהם. אחד מהם אמר: "אין ספק שצה"ל כשל בהגנה על היישובים, והממשלה, שלא לוקחת אחריות על כלום, כשלה לא פחות. אבל מצד שני, צה"ל הוא שלנו ואין לו תחליף, והמטרה היא להפיק לקחים וללמוד מהטעויות, כי זה הבסיס לשיקום האזור ולשיקום האמון.
"אם נגיע למצב שהתחקירים, קשים ככל שיהיו, יהפכו לחלק מקמפיין פוליטי, אז מוטב לעצור את זה כבר עכשיו. אני מקווה מאוד שהפוליטיקאים לא יקפצו על זה כמוצאי שלל רב, אבל בתוך עמנו אנחנו חיים. כנראה שהם לא יתאפקו".