כמעט חצי שנה אחרי שנאלץ להתפטר מראשות לשכת עורכי הדין, ושבוע לפני הבחירות למחליפו הקבוע בראשות הלשכה, נחקר היום (שלישי) עו"ד אבי חימי ביחידת להב 433 בגין הטרדה מינית והפרת אמונים.
עו"ד חימי התפטר באמצע ינואר בעקבות הפרסום לפיו ביצע בעצמו אקט מיני בעת שהיה בשיחת זום עם עורכת דין שהייתה צריכה את עזרתו כדי לזכות בקידום לתפקיד שופטת. חימי, שהיה אז ממנהיגי המחאה נגד המהפכה המשפטית, לא הכחיש את הטענות נגדו ואמר כי "אין להתערב בדברים שנעשו בהסכמה".
2 צפייה בגלריה
אבי חימי
אבי חימי
עו"ד אבי חימי
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר התפטרותו אמר חימי כי הקשר עם עורכת הדין נמשך שלוש-ארבע שנים, ואת הבקשה שיסייע לה לזכות בקידום הגישה בסוף שנת 2021. "אי אפשר לומר עליי שאני עבריין מין או שעשיתי מעשה מגונה. אני צריך לתת דין וחשבון לאשתי ולבנותיי. כשלתי שלא נהגתי בצורה נכונה, אבל זה היה קשר בהסכמה בין שני אנשים בוגרים", אמר אז.
עורכת הדין אמרה אז: "היה אדם בעל מעמד שמרשה לעצמו לנהוג באופן שבו מצופה מגברים לא לנהוג בנשים תחת מרותם, נשים שזקוקות להם בהיבט המקצועי. ראיתי שהיו תהיות - אז כן, ניתקתי את השיחה אחרי לא הרבה זמן. לקח לי כמה רגעים לעכל את מה שאני רואה. זה לא היה מראה קל, אלא משהו שמהווה הטרדה ואי-נוחות לכל אישה, בכל גיל ובכל מעמד".
עורכת הדין, שתיעדה את האירוע, הוסיפה: "אני לא כל כך יודעת מה גרם לי להרגיש שנכון לתעד את האירוע. אינסטינקט. אולי הרגשתי שיש פה תלות וניצול מצדו. הרגשתי שזה מה שהיה נכון". כשנשאלה אם חימי המליץ עליה לשיפוט, השיבה עורכת הדין: "מההודעה הכתובה שהוא שלח לי הוא המליץ, אין לי דרך לדעת האם אכן הייתה המלצה או לא".
פברואר: התגובות להתפטרות של חימי
(צילום: שמוליק דודפור)

בעוד שבוע בדיוק ייערכו הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. עו"ד עמית בכר יתמודד על התפקיד מול היו"ר לשעבר עו"ד אפי נוה. בכר, שמכהן כעת כממלא-מקום היו"ר, היה בארבע השנים האחרונות ראש מחוז תל אביב בלשכה והוא שותף במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ. לפני כן הוא עבד 12 שנה במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה והיה התובע במשפטו של נוחי דנקנר.
בכר נחשב מתנגד חריף לחקיקה במתכונת הקואליציה, ואף השתתף בהפגנות נגדה. בהפגנה האחרונה אף נאם והציג כמה מעמדותיו: "אני תומך בבית משפט עצמאי, שאיננו סר למרותו של השלטון ויכול להציב גבולות לכוחו של השלטון. לבית המשפט שמורה המילה האחרונה, והשלטון חייב לציית להחלטותיו ולהגן על עצמאותו".
2 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר, אפי נוה
עו"ד עמית בכר, אפי נוה
עמית בכר ואפי נוה
(צילום: דנה קופל, אוהד צויגנברג)
נוה, יו"ר הלשכה שקדם לחימי, נאלץ להתפטר בגלל שתי חקירות פליליות נגדו - פרשת "מעברי הגבול" שבה הוא הורשע בקבלת דבר במרמה, ופרשת "מין תמורת מינוי" שייחסה לו ולשופטת בית משפט השלום בנתניה בדימוס אתי כרייף התערבות לקויה בתהליך מינוי שופטים בתמורה לשוחד מיני. תיק זה נגד נוה נסגר.
בעת כהונתו נחשב נוה לאחד האנשים החזקים במערכת המשפט. שיתוף הפעולה של הלשכה עם שרת המשפטים דאז איילת שקד הוביל לבחירת שופטים שמרנים לבית המשפט העליון. מעבר לרצון שהוועדה לבחירת שופטים תישאר במתכונתה, נוה סבור ששינוי שיטת הסניוריטי (שבמסגרתה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון מתמנה לנשיא) הוא נושא שנכון לדון בו, אך לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.
לגישתו של נוה, השופט יצחק עמית שמיועד לפי השיטה להפוך לנשיא בית המשפט העליון הבא הוא ראוי. נוה תומך בביקורת אפקטיבית על הפרקליטות, צמצום עילת הסבירות והגבלת קדנציות ליועצים משפטיים, ומבהיר כי אין לו כוונה להיות חבר בוועדה לבחירת שופטים.