ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, מתח היום (ג') ביקורת על הצעת החוק לבחירת נציב התלונות על שופטים שמקדמים שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן - שקובעת כי חברי הכנסת יכריעו בעצמם את זהותו. בטקס בבית הנשיא להצהרת אמונים של שופטים שנבחרו ע"י הוועדה לבחירת שופטים, תקף פוגלמן את החוק - משרידי המהפכה המשפטית: "הצעת החוק מבקשת להפוך את הליך הבחירה לפוליטי".
פוגלמן: "הנציב חייב להיות עצמאי". לוין: "מונו שופטים שעד כה התקשו להגיע למעמד זה"
(צילום: לע"מ)

2 צפייה בגלריה
השבעת השופטים שנבחרו על ידי וועדה לבחירת שופטים
השבעת השופטים שנבחרו על ידי וועדה לבחירת שופטים
לוין, הרצוג ופוגלמן, ההתנגשות נמשכת
(צילום: אלכס גמבורג)
2 צפייה בגלריה
השבעת השופטים שנבחרו על ידי וועדה לבחירת שופטים
השבעת השופטים שנבחרו על ידי וועדה לבחירת שופטים
(צילום: אלכס גמבורג)
לדבריו, "בימים אלה מקודמת בכנסת הצעת חוק חדשה שעניינה בשינוי דרך מינויו של נציב תלונות הציבור על השופטים וביטול תנאי כשירותו. תפקיד נציב התלונות על שופטים הוא חיוני לשמירה על טוהר המידות ואמון הציבור במערכת המשפט. לשם כך, הנציב חייב להיות עצמאי, מקצועי ובלתי תלוי. זאת, באופן שיבטיח את יכולתו לבחון תלונות ללא השפעות זרות או לחצים פוליטיים.
"לצערי, הצעת החוק מבקשת להפוך את הליך הבחירה לפוליטי. אני תקווה כי מקבלי ההחלטות ישכילו לשמור על מעמדו העצמאי הנוכחי של הנציב ועל החיץ הקיים בינו לבין העולם הפוליטי. כך שגם בהיבט זה תישמר העצמאות השיפוטית".
שר המשפטים יריב לוין, מי שפעל לקדם את אותו החוק ומי שעיכב במשך חודשים מינוי של שופטים חדשים, גם לבית המשפט עליון, בירך בטקס על כך שלראשונה "התמנו שופטים מקבוצות אוכלוסייה שעד כה התקשו להגיע למעמד הזה". לוין אמר כי "למרות הימים הקשים העוברים על כולנו, אנו נדרשים להמשיך ולהבטיח את מתן השירות המשפטי ההולם גם בתקופה זו, ולעשות מאמץ גדול כדי להביא למינויים של השופטים הדרושים לערכאות השונות.
אנו משלימים היום את השבעתם של השופטים שמונו על ידי הוועדה לבחירת שופטים בחודשים האחרונים – 162 במספר, אשר מונו כולם בהסכמה כללית בין חברי הוועדה לבחירת שופטים. זה דבר שאינו ברור מאליו, ושנחשב כמעט בלתי אפשרי עד לא מזמן. גם היום נמצאים איתנו כאן שופטות ושופטים אשר בעבר דרכם לכס השיפוט הייתה חסומה, חרף יכולותיהם וכישוריהם יוצאי הדופן".
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הגיב לדברי מ"מ נשיא העליון: "מצער ששופטים מכהנים מתבטאים פוליטית בנושא הצעות חוק המונחות על שולחן הכנסת, בניגוד מוחלט לכללי האתיקה של השופטים ולכבוד הבסיסי שאמור להיות בין רשויות השלטון. ‏מצער עוד יותר שאותם שופטים כלל לא קראו את הצעת החוק, שלא עוסקת בתנאי הכשירות לתפקיד נציב תלונות הציבור על שופטים ומותירה את הסעיף ללא שינוי".
לדברי רוטמן, "‏לו היה נציב תלונות מכהן, היה מקום להגיש תלונה כנגד אותו שופט. מצב זה רק מדגיש את האבסורד בכך ששופט מכהן מחזיק בכח להחליט מי יהיה הנציב שיברר את התלונות שמוגשות עליו וששופט בדימוס שזה עתה סיים את כהונתו, יברר תלונות על חבריו לכס השיפוט".
נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך את השופטים והשופטות החדשים, אך הדגיש כי הוא "מודאג ומוטרד מהעימות המתמשך והמיותר סביב מערכת בתי המשפט והמינויים, במיוחד לבית המשפט העליון". הוא הוסיף: "בחודש האחרון מינינו והשבענו כאן כמעט 200 שופטים אחרי הידברות, הבנה והסכמה מה שמוכיח שזה אפשרי.
"עם ישראל משווע לכך שכולם ישאירו מאחור את מחלוקות השנה שעברה ויתעסקו בדברים הכי קריטיים וקיומיים. למדינת ישראל לא חסרות בעיות, עומדים בפנינו אתגרים עצומים ופשוט אסור שנגיע לקיטוב, לטלטלות, לפילוג פנימי, שעלולות להחליש אותנו כמו שהחלישו אותנו לפני 7 באוקטובר".
נזכיר כי ההצעה, שהסעירה את המערכת המשפטית שרואה בה כ"צעד לפירוק הרשות השופטת", תקודם למרות התנגדותו הנחרצת של פוגלמן, שרואה במהלך פוליטיזציה של השיפוט, ערעור הפרדת הרשויות וצבירת כוח לקראת הדחת שופטים. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה רואה בהצעה צעד קריטי שיפגע קשות באמון הציבור במערכת המשפטית.
ח"כ רוטמן מבקש להעביר עד סוף מושב הכנסת של הקיץ ב-27 ביולי את החוק שמעביר את בחירת הנציב לכנסת בבחירות חשאיות. שיאה של ההתנגשות בין הצדדים הגיעה בשבוע שעבר, אז הגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה שמקורבת לחוגי הימין תלונה נגד פוגלמן.
התנועה למשילות ודמוקרטיה טענה כי על פוגלמן "למשוך ידיו" מעיסוק בחקיקה המוצעת כיוון ש"עבר עבירות אתיות, לכאורה, אשר צריכות להתברר". לפי תלונת התנועה, ממלא מקום נשיא העליון נמנע מהכללת שמו של מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות עו"ד ענר הלמן ברשימת ניגודי העניינים שלו.
פורסם לראשונה: 13:17, 16.07.24