בעקבות מחסור בנפט בלבנון, חברת החשמל הלבנונית הודיעה הערב (שבת) על הפסקת אספקת החשמל לחלוטין לכל רחבי המדינה. "אחרי מיצוי כל האפשרויות האחרות שננקטו כדי להאריך את משך הפקת האנרגיה למקסימום האפשרי, יצאה התחנה האחרונה של החברה משימוש עקב מחסור בנפט, ואיתה הופסקה לחלוטין אספקת החשמל לכל לבנון", נמסר.
2 צפייה בגלריה
לבנון הפסקות חשמל ביירות
לבנון הפסקות חשמל ביירות
הפסקת חשמל בביירות. ארכיון
(צילום: רויטרס)
עצירת אספקת החשמל לא נוגעת רק לאזרחים בלבנון, אלא גם למתקנים בסיסיים במדינה, כמו שדה התעופה, הנמל, משאבות המים, מתקני תברואה ובתי כלא. "נעדכן את האזרחים בכל התפתחות שתהיה", ציינה חברת החשמל הלבנונית, שנכון לשלב זה לא יודעת כמה זמן יימשך המשבר אליו נקלעה.
עם זאת, הפסקות חשמל הן דבר שבשגרה בלבנון, והתושבים במדינה רגילים לכמה שעות חשמל בודדות ביום בלבד ומרבים להיעזר בגנרטורים. כך למשל, מנהל שדה התעופה בביירות הבהיר כי המקום עדיין פעיל, ומסר: "אנחנו עובדים עם חשמל מגנרטורים ומקווים שהמשבר לא יימשך זמן רב". תאגיד המים של לבנון קרא למשתמשים לחסוך במים.
עצירת החשמל בלבנון מציגה כשל בפתרון הבעיה, שקיימת כבר זמן רב, ואף החמרה משמעותית במצב - אך היא לא הגיעה בהפתעה עבור תושבי המדינה. לבנון נמצאת במשבר בתחום החשמל כבר תקופה ארוכה, וכמה גורמים במדינה אף הזהירו בשבועות האחרונים כי - המצב קרוב לקריסה.
2 צפייה בגלריה
נג'יב מיקאתי
נג'יב מיקאתי
ר"מ לבנון נג'יב מיקאתי שוחח עם מקבילו בעיראק בניסיון לפתור את משבר הנפט
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
ללבנון היה הסכם נפט עם עיראק, אך הוא נקלע למשבר כספי, שהוביל להתערבות מנהיגי המדינות בחודש שעבר. ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, שוחח עם ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיאע א-סודאני, על סוגיית אספקת הנפט לביירות וההתחייבויות הקשורות לכך. ראש ממשלת עיראק, לפי הפרסומים, הביע את תמיכת ארצו בלבנון והבטיח לטפל בנושא. א-סודאני גם הזמין את מיקאתי לביקור בבגדד, וזמן קצר לאחר מכן ראש ממשלת לבנון אכן הגיע לעיראק, יחד עם משלחת לבנונית שכללה כמה שרים, בהם שרי החקלאות והאנרגיה.
העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, פרסם בחודש שעבר כתבה, שבה צוטט יו"ר הוועדה לעבודות ציבוריות ואנרגיה בלבנון, חבר הפרלמנט סג'יע עטיה, שהזהיר כי "המדינה תצלול לחושך תוך מספר ימים". בכתבה נוספת באותו חודש צוין כי לפי עטיה "מנסים להגיע לפתרון סוגיית הדלק העיראקי, יחד עם חברת החשמל של לבנון, בנק לבנון ומשרד האוצר". עטיה הזכיר את בעיית המימון, ואמר כי הדלק העיראקי הוא שנותן ללבנון ארבע עד חמש שעות חשמל ביום. כמו כן, בכתבה הוזכרו סכסוכים פנים לבנוניים, האשמות בין הגופים השונים במדינה ושחיתויות במגזר.
אך משבר החשמל בלבנון, יש לציין, הוא לא המשבר היחיד איתו נאלצים להתמודד במדינה. בחודשים ובשנים האחרונות לבנון מתמודדת עם משברים כלכליים, חברתיים, פוליטיים וביטחוניים.
עם זאת, בסוגיית החשמל לבנון לא המדינה היחידה שסובלת ממשבר. בעיתון "א-שרק אל-אווסט" פורסמה אתמול כתבה מקיפה לפיה מדינות ערביות רבות מתמודדות עם משבר חשמל והפסקות חשמל בצורה שוטפת, בהן גם עיראק, מצרים, תימן, כווית, סודן וסוריה.
לפי הכתבה, במצרים מתמודדים עם הפסקת חשמל של שלוש שעות בכל יום, ונסיבות ניתוק החשמל משתנות ממדינה למדינה. מומחים שעמם שוחח העיתון הציעו פתרונות שונים, כמו השקעה באנרגיה מתחדשת במדינות ופיתוח מערכות סולאריות וטורבינות רוח.