תיעוד הירי מלוד, במושב ניר צבי
(באדיבות מועצה מקומית שדות דן)

אחרי שכמעט מדי לילה סובלים תושבי לוד והסביבה מצרורות ירי בלתי פוסקים, ראש העיר יאיר רביבו ואחיו - חבר הכנסת אליהו רביבו מהליכוד - החליטו להסיר את הכפפות. "כל זמן שהליכי החקיקה בנושא חוק השב"כ אינם מקודמים, אני רואה את עצמי חופשי ממחויבות קואליציונית", אמר הח"כ, ואחיו טען: "המשטרה מגיעה למתחמים שמהם נורו היריות ואפילו עוצרת אנשים. גם כאלה שהיא כבר עוצרת, בית המשפט משחרר אותם אחרי קפה של בוקר".
2 צפייה בגלריה
ח"כ אליהו רביבו וראש העיר לוד יאיר רביבו
ח"כ אליהו רביבו וראש העיר לוד יאיר רביבו
ח"כ אליהו רביבו וראש העיר לוד יאיר רביבו
(צילום: דוברות הכנסת, יאיר שגיא)
ח"כ רביבו הוסיף בדבריו כי "הגעתי לכנסת במטרה להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל, לצורך כך העלתי הצעת חוק כחלק משלל הצעות בנושאי משילות למעורבות השב"כ בפשיעה פלילית חמורה שלצערי הממשלה אינה מקדמת, חרף ניסיונותיי להידבר עם כל מקבלי ההחלטות. הגיעה העת להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל שחיים תחת אש יום-יום בלב ליבה של המדינה".
על רקע דבריו של ח"כ רביבו צייץ יו"ר הקואליציה, אופיר כץ מהליכוד, כי "מי שחושב שהוא משוחרר ממחויבות קואליציונית, שיראה עצמו כמשוחרר מתפקידיו בקואליציה". ח"כ רביבו השיב לציוץ, וכתב כי "מי שחושב שנבחר ציבור מגיע לכנסת על מנת לחמם כיסא ולא לממש את חזון בוחריו, שיראה עצמו כמשוחרר מכל חובה מוסרית וחברתית שחלה עליו. אם רה"מ מעוניין להדיח אותי מתפקידי שיתכבד".
הלילה נעצרו 13 חשודים בירי, אחרי שקליע תועה חדר לביתה של עפרה לקס בשכונת נוה זית. מתוך העצורים, שניים בלבד נכלאו - והיתר שוחררו. גם שלשום, אחרי תלונות חוזרות ונשנות, עצרה המשטרה 13 חשודים בשכונת פרדס שניר - וגם אז לא הצליחה להשאירם במעצר. במשטרה מתוסכלים משום שלמרות שיש להם מודיעין, ולטענתם הם יודעת את זהות היורים, אין להם את הראיות הנחוצות.
2 צפייה בגלריה
הקליע שפגע בביתה של עופרה לקס
הקליע שפגע בביתה של עופרה לקס
עפרה לקס והפגיעה בשולחן שסמוך למיטתה
(צילום: מירי שמעונוביץ)
ראש העיר יאיר רביבו, שמקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר ל-ynet בייאוש כי "אחרי ירי צרורות שהפכו למנגינה קבועה ומפחידה בעיר, המשטרה מגיעה למתחמים שמהם נורו היריות, ואפילו עוצרת אנשים, אבל חלקם משוחררים בתחנה אחרי חקירה בגלל הקושי בראיות".
לפי ראש העיר, "אין למשטרה שום כלי אפקטיבי להילחם בפשיעה לנוכח בתי משפט רופסים עם שופטים שגרים במקומות נוחים ומוגנים. ולכן אני דורש את חוק השב"כ שיכניס את הפושעים למעצר עד תום ההליכים ויפענח בקלות כל אירוע ירי". הוא הוסיף כי "עיריית לוד והמשטרה מעבירות מסר לעבריינים - אל תקחו את תושבי לוד היהודים והערבים כבני ערובה לסכסוכים שלכם". ראש העיר הוסיף כי "כל עוד הירי נמשך נפגע בכם כלכלית, נהרוס בנייה בלתי חוקית, נסגור עסקים ונעצור לכם את שגרת החיים, כפי שאתם עושים לנו כל לילה".
פידא שחאדה, חברת מועצת העיר לוד לשעבר ורכזת קואליציית נשים נגד נשק ופורום אימהות למען החיים, מסרה כי "משמח לגלות שראש עיריית לוד גילה שיש מקרי ירי בעיר שלו, מעציב לגלות שהוא עושה רעש רק כשחודר קליע לבית של תושבת יהודייה. כשתושבי לוד הערבים חיים את הירי לילה לילה. ראש עיריית לוד הוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. העיר בראשותו היא עיר מעורבת רק על הנייר, האפליה בה זועקת לשמיים. ראש העיר אינו עושה כמעט דבר לטובת תושבי העיר הערבים".
(צילום: ירון ברנר)

מצרורות הירי אמש כמעט ונהרגה העיתונאית עפרה לקס, תושבת לוד, כשקליע תועה חדר לביתה בזמן שישנה במיטתה. "הכדור פספס אותי, אני בשוק", אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet. "הרעש זה משהו אחד, אבל המשמעויות: כל פעם נרצחים פה אנשים ונפצעים. כדור תועה אצלי בבית, היה לי נס גדול. בירכתי הגומל". לקס הוסיפה כי "זה כדור 7.62, אפילו לא כדור של M-16 אלא יותר גדול. ישנתי במיטה שלי, אני עדיין לא מבינה איך זה פספס אותי. הוא נכנס מהתריס ופגע בשולחן, ליד המיטה. המצב פה זוועה".
לקס מתגוררת כשניים-שלושה ק"מ ממוקד הירי בשכונת פרדס שניר. במשטרה בודקים האם הקליע שחדר לתוך ביתה נורה מזירת הירי בפרדס שניר, או שאולי היה מוקד ירי נוסף קרוב יותר לבית. מוקדם יותר היום צייץ ראש העיר לוד בייאוש בעקבות הירי לבית של לקס כי "אם חוק השב"כ לטיפול בפשיעה הערבית לא יעבור מיד, אני קורא להפלת הממשלה. תתחילו להתרגל שהקואליציה מונה 63 ח"כים - גייסתי אחד (אחיו), ואגייס עוד ארבעה".
גם במושב ניר צבי, הסמוך ללוד, סובלים התושבים מהאלימות המשתוללת. לדברי התושבים, מדי יום הם נאלצים להתמודד עם קולות הירי מהעיר השכנה, בכל שעות היום, וחוששים שייפגעו מכדור תועה. "זה איבוד המשילות", אמר ראש מועצת שדות דן, דוד יפרח. "תושבי ניר צבי איבדו אמון במשטרה".
יפרח סיפר כי "צרורות ירי מעל הראש הם עניין שבשגרה". לדבריו, מקור הירי שמטיל אימה על התושבים מגיע משכונת פרדס שניר בלוד. "המושב נמצא במרחק של כ-35 מטרים משכונת פרדס שניר. יש אישה מבוגרת במושב שעם רדת החשכה מפחדת לצאת לחצר בגלל הכדורים ששורקים מעל הראש".