נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע אתמול (יום חמישי) על הקמת פורום משולש ישראלי-צרפתי-אמריקני כדי להביא להרגעת המתיחות בצפון. אבל, היום בצהריים שר הביטחון יואב גלנט תקף במפתיע את צרפת, והבהיר כי "לא נהיה שותפים לוועדה להסדרת המצב הביטחוני בגבול הצפון אם צרפת תיקח בה חלק".
תיעוד מיירוט הכטב"מים בצפון
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
שריפה במטולה
שריפה במטולה
אש במטולה אחרי פגיעת טילי נ"ט, היום
לדברי גלנט, "בשעה שמדינת ישראל נלחמת במלחמה הצודקת ביותר בתולדותיה, צרפת הוכיחה עוינות ואיבה כנגדנו, תוך התעלמות בוטה ממעשי הזוועה שביצעו מחבלי החמאס נגד ילדים ונשים - רק בשל היותם יהודים".
עוד לפני ההודעה של גלנט הבהירו היום בירושלים שאין מנגנון משולש, ושישראל לא הסכימה למהלך כזה. בישראל טוענים כי ארה"ב מובילה את הנושא הלבנוני. עוד נטען כי הצרפתים מרגישים חיבור מיוחד ללבנון, אולם ההשפעה שלהם על הנעשה בה שולית.
התגובה החריפה - והלא שגרתית, יש לציין - של גלנט מגיעה אחרי שלפני שבועיים ביטלה צרפת את השתתפותן של חברות ביטחוניות מישראל בתערוכת הנשק יורוסטורי 2024. לא פחות מ-74 חברות ישראליות היו אמורות להשתתף בתערוכה, אך משרד ההגנה הצרפתי מסר כי "לא מתקיימים עוד התנאים לקבלת חברות ישראליות בתערוכה הצרפתית, בהקשר שבו קורא נשיא הרפובליקה להפסיק את הפעילות הישראלית ברפיח. בהתאם להצהרות נשיא הרפובליקה, דחוף להשיג הפסקת אש שתבטיח את הגנת האוכלוסיות בעזה, שחרור כל בני הערובה וגישה מלאה לסיוע הומניטרי".
גורמים בכירים במשרד החוץ יצאו נגד גלנט ואמרו כי הם "מסתייגים מההתקפות של שר הביטחון גלנט על צרפת. מעבר לחילוקי הדעות הקיימים בין ישראל לצרפת, האמירות נגד צרפת אינן נכונות ואינן במקומן. רק לפני מספר שבועות צרפת השתתפה באופן פעיל בהגנה על שמי מדינת ישראל ואזרחיה, ולקחה חלק במבצע לסיכול מתקפת הטילים האיראנית".
עוד הוסיפו כי "מתחילת המלחמה צרפת הובילה קו ברור של גינוי וסנקציות נגד החמאס, ומובילה קו תקיף בכל הקשור לסנקציות נגד איראן ופרויקט הטילים והכטב"מים שלה באיחוד האירופי, והייתה שותפה להחלטה במועצת הנגידים של סבא"א לקידום תהליך הסנקציות נגד תוכנית הגרעין של איראן. השלטונות בצרפת אף נלחמים בצורה אקטיבית בנגע האנטישמיות ובהגנה על הקהילות היהודיות בשטחה. משרד החוץ ימשיך להיאבק לשמירה על האינטרסים של ישראל בגבול הצפון מול כל הגורמים הרלוונטיים".
לשכת שר הביטחון הגיבה על דברי הבכירים ומסרה: "כדאי שהגורמים הבכירים ידברו בשמם ולא יסתתרו. ישראל לא תיתן לצרפת מעמד בדיון על צרכיה הבטחוניים בלבנון. עמדה זו משותפת לארה"ב ולישראל". במקביל, בכירים באליזה קיימו שיחות נזעמות עם דיפלומטים ישראלים ואמרו להם: "ההתקפה של גלנט מציגה את צרפת כמדינה אנטישמית והיא לא ראויה".
בימים האחרונים, בצל חיסול בכיר החיזבאללה טאלב עבדאללה, שוב חלה הסלמה משמעותית במצב הביטחוני בצפון - עם יותר מ-200 שיגורים לעבר ישראל מלבנון במהלך חג השבועות. הבוקר שוגרו לעבר קריית שמונה והסביבה כ-30 רקטות במטח אחד, ושריפות פרצו בכל רחבי האזור - אחרי שמוקדם יותר נורו טילי נ"ט למטולה ולאביבים. בצהריים צה"ל פרסם כי ב-72 שעות האחרונות שוגרו 16 כטב"מים לעבר ישראל, ומתוכם יורטו 11. בארה"ב הביעו דאגה מכך שהמצב הזה עלול להגיע לכדי מלחמה, ובכיר בממשל ביידן אמר כי "זה לא מספיק להוביל להפסקת אש בעזה - צריך הסדר ייחודי גם לצפון".
בהקשר הזה ניתן לומר שההודעה של מקרון אמש נמסרה בצל חוסר שביעות הרצון בצרפת מכך ששליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, הוא שמוביל את מאמצי הפסקת הלחימה משני צידי הגבול. הצרפתים סבורים שדווקא להם יש סיכויים טובים יותר להביא לרגיעה, בשל הקשר ההיסטורי שלהם ללבנון, אך ישראל הבהירה לפריז כי ההובלה האמריקנית בראשות הוכשטיין היא הדבר הנכון.
פורסם לראשונה: 13:43, 14.06.24