ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת אמש בוושינגטון, כשהזירה הפוליטית בארצות הברית עוברת טלטלה בעקבות הצהרת הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, כי לא ישתתף במרוץ הקרוב לנשיאות. בריאיון ל-ynet (שלישי) שגריר ישראל בוושינגטון, מייק הרצוג, טען שחרף העיסוק בפוליטיקה הפנים-אמריקנית, יהיה קשב רב לביקור נתניהו ולסוגיה האיראנית.
"האינטרס של ביידן בעסקת חטופים לא פחת"
(צילום: מיקי שמידט)

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם שגריר ישראל מייק הרצוג
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם שגריר ישראל מייק הרצוג
הרצוג לצד ביידן. "מעטים בפוליטיקה האמריקנית ציונים כמו ביידן"
"במישור הבילטרלי בין ישראל לארצות הברית, יש עולם שלם של נושאים שעל סדר היום, שלא מחכים ולא יכולים לחכות, והנושאים הללו יידונו פה בביקור ראש ממשלה", אמר הרצוג. "ראש הממשלה מגיע לכאן כשישראל נמצאת במלחמה קשה כבר למעלה מתשעה חודשים. אולם מוקד הביקור מבחינה אסטרטגית הוא הציר האיראני".
ביקור נתניהו גרר ביקורת רבה מצד חלק ממשפחות החטופים, שחוששות שנסיעתו לוושינגטון במהלך משא ומתן לעסקה, תפגע בסיכוייה להתממש. זאת לצד הדאגה כי פרישת ביידן מהמרוץ תפחית מהלחץ שהוא מפעיל על נתניהו להגיע לעסקה.
"ביידן אישית והממשל שלו מאוד-מאוד מעוניינים בעסקה ומושקעים בזה", אמר שגריר ישראל בוושינגטון. "אני חושב שביידן גם ירצה שזה יהיה חלק מהמורשת שלו, ולכן אני חושב שהם ימשיכו להתמקד בזה בסדר עדיפות גבוה. יש לביידן אינטרס אסטרטגי, ואני חושב גם פוליטי לקדם את זה, והאינטרס לא פחת".
בביקורו, רה"מ צפוי להיפגש גם עם הנשיא המכהן וגם עם מי שמסתמנת כמועמדת הדמוקרטית במרוץ, סגניתו של ביידן, קמלה האריס. הרצוג התייחס לחשש הישראלי מכניסתה לחדר הסגלגל.
"קודם כל אני חושב שמעטים בפוליטיקה האמריקנית ציונים כמו ביידן. זה בא אצלו מהלב, מהקישקס, הוא מגדיר את עצמו בגאווה כציוני, ואני חושב שלאורך כל חייו בפוליטיקה האמריקנית, הוא היה תומך גדול של מדינת ישראל", אמר הרצוג.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
"מושפעת מהמחנה הפרוגרסיבי במפלגה". קמלה האריס
(צילום: Erin SCHAFF / POOL / AFP)
"לגבי קמלה האריס, בסך הכל הרקורד שלה הוא חיובי, והיא הביעה לא פעם תמיכה במדינת ישראל, ותמיכה בסיוע אמריקני לישראל", תיאר. "ויחד עם זה, בחודשים האחרונים היו לה לא מעט התבטאויות בעייתיות בהקשר של המלחמה בעזה. אני חושב שגם הרגשנו שם את ההשפעה של המחנה היותר פרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, והרגשנו בזה יותר ככל שהעונה הפוליטית פה התלהטה. האם זה משהו שימשיך ללוות אותנו גם להבא? נצטרך לראות וכמובן לקיים איתה דיאלוג בדברים האלה".
פרישתו של ביידן, גם מעלה חשש מפני עלייתו של המחנה הפרוגרסיבי בתוך המפלגה הדמוקרטית, שידוע בביקורתו החריפה נגד ישראל. "המחנה הזה הוא קולני ואגרסיבי, אך הוא לא הרוב במפלגה", הרגיע הרצוג. "זה תלוי במשתנים כמו במי היא תבחר שירוץ איתה כסגן. חלק מהשמות שמוזכרים הם מאוד-מאוד פרו-ישראלים".
"אני אציין שלאחרונה המפלגה הדמוקרטית גיבשה את המצע שלה", אמר השגריר. "מי שקורא את המצע הזה רואה שאין שם שינויים משמעותיים לעומת העמדות המסורתיות של המפלגה בעניינים שלנו. זו תמונה מורכבת, יש בה אורות ויש בה צללים".
עוד טען הרצוג כי הוא לא יודע על פגישה מסתמנת בין נתניהו למועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ: "נכון לעכשיו, אני לא מכיר פגישה כזאת, אבל אני אציין שהיסטורית זה תמיד היה מקובל להיפגש עם שני מועמדי המפלגות היריבות בבחירות בארצות הברית. זה נעשה גם בשנים עברו".