שר הביטחון בני גנץ הנחה הערב (חמישי) להטיל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון במהלך חג הפסח, החל ממחר בשעה 16:00 ועד לסוף החג הראשון בחצות שבין שבת ליום ראשון. ההנחיה פורסמה בתום הערכת מצב ביטחונית, ובשבת תיערך הערכת מצב נוספת, שבה ייבחן אם להאריך את הסגר לחול המועד. בנוסף לסגר ביהודה ושומרון, הוחלט לסגור את המעברים לרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל, מג"ב ושב"כ ברחבי אוגדת יהודה ושומרון למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה
פעילות צה"ל, מג"ב ושב"כ ברחבי אוגדת יהודה ושומרון למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע כי גנץ החליט על פתיחה מחודשת של המעברים גלבוע (ג'למה) וריחן לכניסת ערביי ישראל לעיר ג'נין, החל משבת הקרובה. ההחלטה, כך מסר דובר צה"ל, התקבלה בהתאם להמלצת צה"ל וגופי הביטחון, אולם הודגש כי מחר תתקיים הערכת מצב נוספת שבה תיבחן שוב ההחלטה.
כמו כן, הערב נמסר כי תחודש יציאת סוחרים ואנשי עסקים בכירים (BMC) מאזור ג'נין בהתאם למדיניות הסגר הכללית. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.
(צילום: משי בן עמי)

פתיחת מעבר ג'למה לכניסת ערביי ישראל לג'נין שוב תואמה היום בשיחה בין מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן לבין השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח. בשיחה בין השניים הוסכם כי הרשות הפלסטינית תגביר את האבטחה במעבר עצמו ובאזור. ההחלטה הגיעה בין השאר על רקע פניות רשמיות מצד אנשי עסקים וסוחרים פלסטינים לא-שייח. אלו ציינו את הפגיעה הכלכלית עקב סגירת מעבר גלבוע, שנחשב לשער הכניסה המרכזי של ערביי ישראל לג'נין.
בתוך כך, ובצל המתיחות הביטחונית הגבוהה, מטעמו של גנץ נמסר הערב כי שר הביטחון חתם ביומיים האחרונים על שישה צווי מעצר מנהליים לערבים תושבי מזרח ירושלים וצפון הארץ, בהמלצת שב"כ. בסך הכול, נמסר, הוצאו בשלושת השבועות האחרונים 19 צווי מעצר מנהליים - מתוכם שניים ליהודים.
2 צפייה בגלריה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה
מעבר ג'למה הסגור. אנשי עסקים פנו כדי שייפתח מחדש
(צילום: AFP)
הבוקר עלה מספר הפלסטינים ההרוגים מאז אתמול לשישה. בעימותים עם כוחות הביטחון בכפר דאן שליד ג'נין נהרגו שני מחבלים אחרי שלפי צה"ל ירו לעבר הכוחות. במקביל, מת מפצעיו פלסטיני נוסף שנורה בכפר ביתא שליד שכם. בעקבות מותם של שלושה פלסטינים אתמול, הכריזו הבוקר ברמאללה ובבית לחם על שביתה כללית וקראו לציבור "להגביר את העימותים מול ישראל". לאורך הלילה והבוקר עצרו כוחות הביטחון 18 חשודים בחברון, ובבלאטה, חרבת ציר ובית אומר.
ההגבלות על כניסת ערבים ישראלים לג'נין התקבלה לאחר הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שהביא את מספר הנרצחים הישראלים בפיגועים ל-14. ביום שבת האחרון החליט שר הביטחון גנץ כי תימנע כניסת סוחרים ואנשי עסקים בכירים תושבי אזור ג'נין לשטח ישראל, והורה למנוע באופן מוחלט כניסה ויציאה של ערביי ישראל לעיר ג'נין דרך מעבר ג'למה ודרך מעבר ריחן.