גופתו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חולצה מההריסות בדאחייה שבביירות, יומיים לאחר תקיפת צה"ל במקום שבו הייתה המפקדה המרכזית של ארגון הטרור השיעי. כך אמרו בצהריים (ראשון) גורם רפואי וגורם ביטחוני לסוכנות הידיעות רויטרס. ברשת "סקיי ניוז" בערבית פורסם סרטון של רגע חילוץ הגופה לכאורה, צפו:
חילוץ גופתו של חסן נסראללה

4 צפייה בגלריה
הריסות בביירות
הריסות בביירות
מכתש שנוצר בזירת התקיפה בדאחייה
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
לפי שני הגורמים, גופתו של נסראללה חולצה כשהיא "שלמה". לדבריהם, נסראללה לא ספג פציעות ישירות, ונראה שסיבת המוות היא "טראומה כתוצאה מעוצמת הפיצוץ".
צה"ל אישר אתמול כי נסראללה חוסל בתקיפת המפקדה המרכזית שלשום ברובע הדאחייה של ביירות, ויותר משלוש שעות לאחר מכן אישרו גם בחיזבאללה שמנהיגם חוסל בתקיפה - אך ארגון הטרור השיעי לא ציין כיצד בדיוק ומתי תתקיים הלווייתו. לצד נסראללה, חוסלו בתקיפה בביירות גם עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון הטרור.
על המפקדה של חיזבאללה הוטלו יותר מ-80 פצצות, במשקל ממוצע של טונה חומר נפץ לפצצה, בהן פצצות חודרות. טייסת 69 ("הפטישים") הובילה את התקיפה במבצע שכונה "סדר חדש" עם מטוסי ה-F-15I ("רעם") שלה, שנחשבים למפציצים המובילים של צה"ל.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. "גופתו חולצה כשהיא שלמה"
(צילום: REUTERS/Hasan Shaaban/File Photo)
4 צפייה בגלריה
תעודת זהות חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה שחוסל ע"י כוחות צה"ל
תעודת זהות חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה שחוסל ע"י כוחות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
הפצצת מפקדת חיזבאללה בדאחייה, שלשום

במקביל, דובר צה"ל הודיע היום רשמית כי בתקיפת המפקדה המרכזית של חיזבאללה חוסלו 20 מחבלים נוספים, לצד נסראללה ועלי כרכי מפקד חזית הדרום בחיזבאללה ואחד מהמפקדים הבכירים שנותרו בארגון טרם התקיפה. לפי צה"ל, בין הבכירים שחוסלו נמצאים ראש יחידת האבטחה של נסראללה איברהים חסין ג׳ז׳יני, יועצו של נסראללה זה שנים רבות סמיר תופיק דיב, האחראי על בניין הכוח של חיזבאללה עבד אלאמיר מחמד סבליני, והאחראי על ניהול האש בארגון הטרור עלי נאא׳ף איוב.
עוד נמסר כי ג'זיני ודיב היו מהאנשים הקרובים ביותר לנסראללה, כך ש"היוו מוקד ידע משמעותי בכל הנוגע לתפקודו השוטף של חיזבאללה ושל נסראללה בפרט".
4 צפייה בגלריה
בתקיפת המפקדה המרכזית של חיזבאללה, חוסלו 20 מחבלים נוספים לצד נסראללה
בתקיפת המפקדה המרכזית של חיזבאללה, חוסלו 20 מחבלים נוספים לצד נסראללה
מיקום המפקדה של חיזבאללה, שבה חוסל נסראללה
(צילום: דובר צה"ל)
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
דובר צה"ל הודיע אתמול על שם המבצע לחיסול נסראללה – מבצע "סדר חדש". בהודעה נכתב כי מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית מדויקת של אגף המודיעין ומערכת הביטחון, תקפו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הנמצאת מתחת לבניין מגורים בדאחייה בביירות. התקיפה, כתבו, בוצעה בעת שצמרת חיזבאללה הייתה במפקדה ועסקה בתיאום פעילויות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל.
"במשך 32 שנות כהונתו של נסראללה כמנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, הוא היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם", נכתב בהודעה. "נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון.
"ארגון הטרור חיזבאללה, והעומד בראשו חסן נסראללה, הצטרפו ב-8 באוקטובר למלחמה נגד מדינת ישראל. מאז חיזבאללה המשיך את התקפותיו נגד אזרחי מדינת ישראל, וגרר את מדינת לבנון והאזור כולו להסלמה. צה״ל ימשיך לפגוע בכל מי שיקדם ויעסוק בטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל". דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר כי נסראללה "היה מגדולי האויבים שלנו בכל הזמנים - אבל זה עוד לא נגמר".
נתניהו: "חיסולו של נסראללה מקדם את החזרת התושבים לצפון - והשבת החטופים בדרום"
(צילום: קובי אלקוצר ויוסי כהן, לע״מ)

הגרי: "נסראללה היה מגדולי האויבים שלנו בכל הזמנים"
(צילום: דובר צה"ל )

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אמש הצהרה מהקריה בתל אביב, כ-5 שעות לאחר שנחת בישראל אחרי נאומו בעצרת האו"ם בניו יורק, ומעט יותר מיממה לאחר חיסול נסראללה. בהצהרה, הדגיש נתניהו כי הוא זה שהגיע למסקנה שלפיה התקיפות נגד חיזבאללה "לא יספיקו" - ונתן את ההנחיה לחסל את מנהיג חיזבאללה.
בחיל האוויר הכינו בשבוע שעבר "חבילת ציד" מתוזמנת, שפעלה סביב השעון בכל לבנון, עם זמינות מיידית באוויר של מטוסי קרב חמושים – כדי לחסל בכירים בחיזבאללה בכל חלון הזדמנויות שייפתח ועל כל מודיעין שיקפוץ.
הבונקר של נסראללה היה עמוק מתחת לאדמה, ולכן נבחר החימוש המיוחד – המסוגל לחדור לבטן האדמה ושם לנקודה ספציפית שנבחרה. כך אפשר להעריך מצפייה בעמודי האש שיצרו הפגיעות של הפצצות בקרקע – וזאת לצד העובדה שבניינים סמוכים כמעט ולא ניזוקו, במסגרת ההשקעה האדירה בתכנון משימה זו להימנע ככל האפשר מפגיעה בבלתי מעורבים. התוכנית המודיעינית והמבצעית בוצעה היטב לפי התכנון, כולל בעומק הפצצות שחדרו ולנקודות שרצו שיגיעו בחיל האוויר.
השיחה בין מפקד חיל האוויר לטייסים, לאחר חיסול נסראללה
(צילום: דובר צה"ל )
בסרטון שהפיץ אתמול צה"ל נשמע מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, אומר לטייסים לאחר התקיפה: "אתם הבאתם הצגת ניצחון, אני מקווה. יישר כוח. מקווה שגדענו את ארגון הטרור הזה". הטייס ענה לו: "אנחנו נגיע לכל אחד ולכל מקום, ונעשה כל מה שנדרש כדי להחזיר את החטופים ואת תושבי הצפון הביתה".
דובר מטעם צה"ל לתקשורת הזרה, נדב שושני, אמר אתמול כי בצבא מקווים שחיסול נסראללה יביא ל"שינוי בפעולות של חיזבאללה". הוא סירב לומר אם בחיסול נעשה שימוש בפצצות חודרות בונקר סימן 84 תוצרת ארצות הברית, וגם סירב לנקוב במספר מוערך של אזרחים שנהרגו בתקיפה.