גיבור. אמיץ. יצירתי. צנוע. מילים רבות נאמרו ביממה האחרונה על אלוף-משנה אחסאן דקסה בן ה-41 מדליית אל-כרמל, מפקד חטיבה 401 שנפל אתמול מפיצוץ מטען בג'באליה שבצפון רצועת עזה, וסיפור אחד מעברו ממחיש את כל התכונות הללו גם יחד.
5 צפייה בגלריה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה
אלוף-משנה אחסאן דקסה ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
טקס הספדים בהלווייתו של אל"ם אחסאן דקסה ז"ל בדאלית אל-כרמל - בית דליה
(צילום: אביהו שפירא )

במלחמת לבנון השנייה, כאשר היה דקסה מפקד פלוגת שריון, הוא הציל עם טנק אחד בפיקודו צוות של לוחמי צנחנים בקרב קשה בכפר עייתא א-שעב וקיבל על מעשיו צל"ש. בשיחה עם ynet סיפר אחד הלוחמים שהציל על גבורתו, וחשף כי באופן מדהים הוא וחבריו לא ידעו שאחסאן הוא האיש שחילץ אותם ושקיבל עיטור כבוד על מעשיו - עד שפגשו אותו 13 שנה לאחר מכן בטקס אזכרה לחייל שנפל בתקרית ההיא.
סרן במיל' ניב ניר מספר כי מעשיו של הקצין הבכיר, שאת זהותו כאמור לא הכיר שנים רבות עד שפגש בו בבית הקברות, נחקקו בלבו לעד. כעת, כשהוא עצמו בתהליך שיקום לאחר שנפצע קשה בלחימה בעזה בינואר האחרון, ניר הופתע לגלות כי דקסה, שהפך לגיבור בעיניו, נפל בקרבות ברצועה.
על החילוץ הדרמטי ב-2006 מספר ניב כי הוא וחבריו מפלוגת המסלול של פתן 101 היו נתונים למתקפה בלתי פוסקת של טילים בעייתא א-שעב. "אחסאן שהיה מ"פ שריון, הגיע עם טנק בודד בפיקודו לסייע לחלץ אותנו בתקרית שבה נהרג עדי כהן ז"ל, ונפצעו עוד מספר לוחמים מהפלוגה", שחזר. "במהלך ניסיונות החילוץ הטנק שלו נפגע גם כן אך אחסאן לא נסוג לאחור ונשאר לחפות ולסייע ולהשיב אש למקורות הירי. אחסאן וצוות הטנק שלו היו חלק מכוח החילוץ, והוא וצוותו פינו תחת אש ארבעה חברים שלנו שנפצעו באותה תקרית, וביצע את פינוי והשבת גופתו של עדי כהן ז"ל לגבולות ישראל".
5 צפייה בגלריה
סרן במיל’ ניב ניר (37) מגבעת אלה, שנפצע קשה בלחימה בעזה, היה מבין אלה שאל”מ אחסאן דסקה ז”ל, הציל אותו ואת חבריו במלחמת לבנון השנייה
סרן במיל’ ניב ניר (37) מגבעת אלה, שנפצע קשה בלחימה בעזה, היה מבין אלה שאל”מ אחסאן דסקה ז”ל, הציל אותו ואת חבריו במלחמת לבנון השנייה
סרן במיל' ניב ניר, שנפצע קשה בלחימה בעזה וחולץ במלחמת לבנון השנייה על ידי דקסה
5 צפייה בגלריה
סרן במיל’ ניב ניר (37) מגבעת אלה, שנפצע קשה בלחימה בעזה, היה מבין אלה שאל”מ אחסאן דסקה ז”ל, הציל אותו ואת חבריו במלחמת לבנון השנייה
סרן במיל’ ניב ניר (37) מגבעת אלה, שנפצע קשה בלחימה בעזה, היה מבין אלה שאל”מ אחסאן דסקה ז”ל, הציל אותו ואת חבריו במלחמת לבנון השנייה
ניב, בצילום ישן ממלחמת לבנון השנייה
ניב, בן 37 מגבעת אלה, מוסיף: "אחסאן חתר מאוד למגע וניסה לעזור בכל דרך אפשרית באותה התקרית, ושמעו את זה בקולות הקשר. אני הייתי הקשר שם". לדבריו, "היינו חיילים יחסית צעירים ובסוף בא מישהו שלקח את המושכות וניסה בכל דרך לסייע. זה שהוא הגיע בטנק בודד ולא עם תגבורת מעיד על האומץ שלו לסכן את עצמו למעננו".

המפגש המפתיע אחרי 13 שנה: "היינו בשוק"

13 שנה אחרי התקרית ההיא, נפגשו כאמור ניר ודקסה בחלקה הצבאית על קברו כהן ז"ל שנהרג - וניר מספר שהופתע לראות שם את דקסה: "כולנו ידענו שהיה מ"פ בשריון שסייע לנו בתקרית והיה בטנק שהעמיסו עליו את הפצועים ואת ההרוג, אבל מאז לא ידענו ולא שמענו מה קרה. לימים, ביום הזיכרון ב-2019, אחסאן הופיע פתאום בבית העלמין והציג את עצמו כמפקד הטנק מהתקרית במלחמת לבנון השנייה.
"היינו ממש בשוק כי עברו כל כך הרבה שנים, ופתאום הוא הופיע. זה היה אירוע יוצא דופן. הוא שיתף את החברים מהפלוגה שנכחו באותו זמן בבית העלמין בזיכרונות שלו מאותו יום ארור, ואף הביע בפנינו רצון לסגור מעגל יחד ולהראות לנו צילום של המסק"ר מהחילוץ ומהתקרית הקשה. כשחזרתי הביתה עשיתי עליו גוגל וגיליתי שהוא קיבל צל"ש אלוף פיקוד על תפקודו ואומץ ליבו באותה תקרית. זה משהו שאף אחד מהפלוגה שלנו לא ידע".
פקודת הקשר מכניסתו של אל"ם אחסאן דקסה לתפקידו כמפקד חטיבה 401
(צילום: דובר צה"ל)

ניר, לוחם במילואים שכאמור נפצע קשה במלחמה בעזה, עוקב כעת באדיקות אחר החדשות: "נלחמתי בעזה במשך כל השנה האחרונה ונפצעתי קשה ב-15 בינואר, והייתי צמוד לחדשות. כל הלחימה בעזה מאוד קרובה לליבי, ואחי נמצא שם גם עכשיו בציר נצרים. לכן אני עוקב אחר המתרחש. ברגע שאחסאן קיבל את הפיקוד של 401 עשיתי גוגל וראיתי שזה אותו אחד שפגשתי בבית העלמין. הייתי בשוק כשראיתי את ההותר לפרסום, והייתי המום לרגע. התחושה היא שאנחנו מאבדים את טובי בנינו שעשו הכול כדי שאנחנו נמשיך להתקיים. במיוחד כשהוא מהעדה הדרוזית, שהם גם מדמינו".
"הוא אדם מאוד צנוע וענו", מוסיף ניר על דקסה. "גם הדרך שהוא הגיע לבית העלמין וסיפר ונורא רצה שנקבע ערב מסודר שבו הוא יוכל לשבת ולדבר על מה שהיה, מעידה על גדולה של אדם שבא בכזו צניעות ושאף אחד לא הכיר שהוא קיבל עיטור אלוף על התפקוד שלו באותו יום".
אל"ם דקסה, שפיקד כאמור על חטיבה 401 שבאוגדה 162, הותיר אחריו את אשתו הודא, ושלושה ילדים - עומרי, ריף ויסמין, בני 4, 9 ו-14. הלווייתו תיערך הערב בבית העלמין בדליית אל-כרמל. דקסה הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג מתחילת הפעולה הקרקעית ברצועה לצד אלוף-משנה יצחק בן בשט ז"ל, אחרי שב-7 באוקטובר נפלו בקרבות שלושה מח"טים נוספים.
5 צפייה בגלריה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה
דקסה ז"ל. "העדה הדרוזית איבדה גיבור אמיתי"
(צילום: רביעי באשא)
התקרית שבה נפל דקסה אירעה כאשר הגיע לג'באליה עם שני טנקים - שלו ושל מפקד גדוד 52 - לקווי התקיפה הקדמיים של הפשיטה. משם יצאו ארבעה לוחמים - אחסאן, המג"ד ושני קצינים נוספים - כדי לבצע תצפית בנקודה שמרוחקת 20 מטרים מהטנקים. על נקודת התצפית היה מטען חבלה מחובר לתיל. המטען התפוצץ ופגע באחסאן, והרופא הגדודי קבע את מותו בשטח. שלושת הפצועים הנוספים פונו במסוקים לבית חולים, כשמג"ד 52 נפצע באורח קשה, והשניים הנוספים באורח קל עד בינוני. נבדק אם גם היה ירי לעברם.

הקשר הקרוב לסלמאן חבקה: "אחסאן היה כמו אחיו הגדול"

מותו של דקסה מטלטל את העדה הדרוזית שאיבדה לאורך המלחמה 12 מבניה. היה לו בין היתר קשר עמוק לסגן-אלוף סלמאן חבקה ז"ל, מפקד גדוד 53 שבעוצבת "ברק", שנפל בקרבות ברצועה בנובמבר אשתקד. עימאד חבקה, אביו, מספר על "שני גיבורים אמיתיים" שהעדה הדרוזית איבדה. "אחסאן היה כמו אחיו הגדול של סלמאן, ובשבעה לא עזב אותנו, הוא סיפר לנו המון על סלמאן", שיתף. "אין ספק שזו אבדה גדולה לצה"ל, לאבד לוחם כזה. הוא מצטרף לשיירת הלוחמים הגיבורים שעזבו אותנו בטרם עת במלחמה הזו".
5 צפייה בגלריה
סא"ל סלמאן חבקה ז"ל
סא"ל סלמאן חבקה ז"ל
סא"ל סלמאן חבקה ז"ל. "הוא ואחסן היו כמו אחים"
(צילום: דובר צה"ל)
ערין, אלמנתו של סלמאן, סיפרה על הקשר המיוחד בין שתי המשפחות: "כשסלמאן התלבט או שקל פעמיים צעד מסוים, הוא ישר התקשר לאחסאן לשאול אותו ולהתייעץ איתו - והוא תמיד נתן לו תשובה מדויקת ושקולה. גם אני כשרציתי ללמוד התייעצתי עם אשתו הודא".
ערין מספרת כי הבשורה המרה אתמול החזירה אותה ליום שבו קיבלה אותה בעצמה: "זה כאב עמוק שקשה לשאת אותו, ליבי עם הודא וילדיה. אני כל כך מבינה אותה. גם אני בעצמי אתמול לא הפסקתי לבכות כי זה החזיר אותי לרגעים הראשונים שלי כשנודע לי שאיבדתי את היקר לי מכל", אמרה בקול חנוק מדמעות. גם משפחת חבקה תשתתף היום בטקס ההלוויה, למרות שערין הבטיחה לעצמה לא להשתתף יותר בהלוויות בשל הטראומה שחוותה.