מכתב אם הלוחם העצור לרמטכ"ל ולשר הביטחון: שלושה ימים לאחר שלוחם 'נצח יהודה' חתם על עסקת טיעון ראשונה בפרשת ההתעללות בעציר הפלסטיני הכפות, אחמד עארף מוחמד אבו עארה (38), ספק אם שני הלוחמים הנוספים שהואשמו בפרשה קרובים לחתימה על הסדרים נוספים בפרשה שנחשפה ב-ynet. הלוחם שהגיע לעסקת טיעון נשלח לארבעה חודשי מאסר וחצי בפועל לאחר שהודה והצטער כי הכה באגרופים ועם קת הנשק את המחבל שהכוח עצר מספר שעות קודם לכן, באזור רמאללה, לפני כחודשיים.
מאז המחבל נעצר בשנית במבצע של צה"ל באזור ג'נין, ובאמתחתו עבר ביטחוני וריצוי מאסר בישראל. לאה, אמו של רב"ט ח', אחד משני הלוחמים הנוספים שנעצרו בפרשה, טוענת כי הפרקליטות הצבאית מבקשת להטיל על בנה עונש מאסר של כשמונה חודשים בפועל, כמעט פי שניים מעונש המאסר שהטיל בית המשפט הצבאי בשטחים בעבר על המחבל עצמו, בגין חברותו בחמאס והחזקת אמצעי לחימה.
הארכת מעצרם של הלוחמים מ'נצח יהודה'
(צילום: נדב אבס)

האם מכנה זאת "אבסורד", וכותבת לרמטכ"ל ולשר הביטחון: "הבן שלי גדל בבית דתי וקיבל חינוך טוב עם ערכים. מעולם לא היה מעורב במעשה בריונות או אלימות, הוא אדם טוב עם לב ונשמה ומוכן לסייע ולעזור תמיד. הטענות נגד בני הן לא כי נקט באלימות, אלא לא מנע מהחיילים הוותיקים להכות את אותו פעיל חמאס. הבדיקה הרפואית העלתה שלא נגרם לאותו פעיל חמאס שום נזק בריאותי".
מהחלטת בית המשפט הצבאי שומרון משנת 2009 עולה כי על המחבל נגזרו במסגרת עסקת טיעון חמישה חודשי מאסר בפועל ו-1,500 שקל קנס תוך הבטחה שלו לשופטים הצבאיים: "אני מורה לדת ולמחשבים בבית ספר, ואני לא אחזור שוב להסתבכות". השופט הצבאי קבע אז כי יש להקל על המחבל "ולתת לו הזדמנות נוספת נוכח עברו הנקי והודאתו המהירה".
האם מסבירה בפנייתה כי היא ובני המשפחה התנגדו לכך שבנם יתגייס וישרת כלוחם, "אבל הייתה לו המון מוטיבציה ורצון רב לתרום למדינת ישראל, ולכן כיבדנו את החלטתו למרות החששות". לדבריה, לחיילים נאמר לפני מעצר המחבל שהוא חזר לפעילות בחמאס ותכנן פיגועים אחרי שישב בעבר בכלא על עבירות טרור. "אני לא אומרת שצריך להרביץ למחבל אחרי שעצרו אותו", מסבירה האם, "אבל אני גם מאמינה לבני שאם באמת הרביצו לאותו מחבל, הבן שלי לא לקח בזה חלק".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
"אבסורד". אחד הלוחמים שהואשמו בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
היא ציינה: "האבסורד הגדול הוא שאותו מחבל נשפט וקיבל עונש של חמישה חודשים בכלא על החזקת נשק ואמצעי לחימה וחברות פעילה בחמאס, ועל בני הפרקליטות מבקשת להטיל שמונה חודשי מאסר. זה לא סביר ולא הגיוני".
האם שבה ומזכירה כי הלוחם וחבריו טעו בתום לב פעם אחת, והם מקבלים עונשים חמורים יותר ממה שהמחבל קיבל: "זאת טעות בעיניי לחשוב שכך יאהבו אותנו יותר בעולם. ואם זה לא מספיק בפרקליטות הצבאית מתעקשים שיהיה לבני רישום פלילי לכל החיים. מה אמור לחכות לו כאשר ייצא לאזרחות? הוא יצליח למצוא עבודה? ולהתחתן? ומה עם מצבו הנפשי? אם תוך פחות משנה הוא נקט באלימות נגד פעיל חמאס זה קודם כל כישלון של הצבא, והעומדים בראשו צריכים לשאת באחריות. בהדרכות שקיבל לדבריו בגדוד אמרו לו שאחרי מעצרים אסור להשאיר סימנים על עצורים כי אחרת לא יקבלו אותם במתקן המעצר, ואם זה החינוך לחיילים אז מה מצפים שיקרה?".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
המכתב נשלח לגנץ וכוכבי
(צילום: יאיר שגיא, גיל נחושתן)
לאה מוסיפה כי היא מטילה ספק ברצונה לשלוח לצבא גם את שני אחיו הקטנים של בנה הלוחם לאור הטיפול המשפטי בפרשה. לבקשת הלוחם העצור וחבריו, בית הדין הצבאי ביפו הטיל צו איסור פרסום על זהותם. בהרשעת הלוחם שהודה וסגר השבוע עסקת טיעון גינו בפרקליטות הצבאית ושופטי בית הדין הצבאי את מעשי הלוחמים באומרם כי מדובר ב"פגיעה בשלמות גופו של הנפגע, בפגיעה בתדמית צה"ל ופגיעה במשמעת הצבאית".
מדובר צה"ל נמסר: "המכתב התקבל בלשכת הרמטכ"ל ויענה במישרין. נגד החייל הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא, איומים בצוותא ושיבוש מהלכי משפט. לפי עובדות כתב האישום, החייל הצמיד בחוזקה את כלי נשקו הצבאי למרכז ישבנו של נפגע העבירה, למשך מספר שניות, מעל לבגדיו, ולא מנע את מעשי החיילים האחרים ולא דיווח עליהם, ובכך אפשר אותם, אף שהיה זה שהופקד לשמור על העציר כדי שלא יפגעו בו. בנוסף, פעל לשיבוש החקירה יחד עם חייל אחר".
"בית הדין הצבאי החליט על המשך מעצרו של החייל, בשלב זה עד חודש פברואר 2022. ההגנה ערערה על החלטת המעצר והדיון בערעור קבוע ל-5 בדצמבר. בית הדין ציין כי הראיות שנאספו תומכות בכתב האישום, ומעשיו של החייל מחייבים את מעצרו בשלב זה. צה"ל רואה בחומרה ומגנה בתוקף כל אירוע אלימות באשר הוא. אירועים אלה נוגדים את רוח צה"ל וערכיו".
אלוף משנה במילואים עו"ד שלומי צפורי וסרן אריאל חברון, המייצגים את הלוחם מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו כי "הגיע העת שבצה"ל יעשו בדק בית יסודי וישאלו את עצמם הכיצד זה קורה שלוחמים שהתחנכו במסגרות ערכיות ומוסריות, מתנדבים לשרת כלוחמים בגדוד 'נצח יהודה' הפועל בגזרה קשה ומאתגרת , מוצאים עצמם תוך זמן קצר על ספסל הנאשמים. בצה"ל לא עושים די כדי למנוע תופעות כאלה והאשמה להתרחשותם של המעשים הללו, רובצת בראש וראשונה, לפתחו של צה"ל".