צה"ל ביצע היום (חמישי) גל תקיפות בדרום לבנון, במקביל לנאומו של חסן נסראללה - הפעם הראשונה שמזכ"ל חיזבאללה דיבר מאז הפיצוצים בלבנון - וחשף כי השבוע סוכל פיגוע מטען בגבול. במקביל, הרמטכ"ל הרצי הלוי אישר את המשך התוכניות לגזרה הצפונית. מטוסי קרב ישראליים נצפו בשמי ביירות במהלך נאום נסראללה, ודווח על בום על-קולי אדיר בבירת לבנון. אזעקות הופעלו בנהריה וביישובים סמוכים, אך בהמשך צה״ל עדכן כי מדובר בהתרעות שווא.
צה״ל התיר אחר הצהריים לפרסם כי ביום שני סוכל פיגוע מטען בגבול לבנון, שנועד לפגוע בכוח של חטיבת גולני שביצע מארב. הלוחמים זיהו חשודים, פתחו באש וחיסלו שני מחבלים. הם גם סיכלו את הניסיון להנחת המטען. "כוחות צה״ל שהיו בפעילות מארב בגבול הצפון בתחילת השבוע זיהו חשודים במרחב הגבול עם לבנון. כוחות גולני ואגוז הכווינו ירי ארטילרי וכלי טיס, וחיסלו שני מחבלים שניסו לבצע פיגוע מטען במרחב מוצב ׳ציפורן׳", נמסר. צפו בתיעוד ממצלמות הגוף של המחבלים:
תיעוד ממצלמות הגוף של המחבלים שחוסלו בדרום לבנון בתחילת השבוע
(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
אמצעי לחימה ששימשו את המחבלים שחוסלו בדרום לבנון
אמצעי לחימה ששימשו את המחבלים שחוסלו בדרום לבנון
אמצעי הלחימה שבהם השתמשו המחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
לפי ההודעה החריגה שמסר צה״ל על גל התקיפות בלבנון, הצבא תקף מטרות חיזבאללה "לפגיעה ולגריעת יכולות טרור ותשתיות צבאיות של הארגון". בצה"ל אמרו כי "חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה, וחימש לאורך עשרות שנים את בתיהם של האזרחים באמצעי לחימה, חפר תחתיהם מנהרות ועשה בהם שימוש כמגן אנושי. צה"ל פועל ליצירת ביטחון בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ולהשגת כלל מטרות המלחמה הנוספות".
ההודעה על כך נמסרה בזמן מטחים לצפון. אחרי עשרות שיגורים אחר הצהריים לגליל שוב נשמעו אזעקות, בין היתר במג'דל שמס ובגליל המערבי. מיד לאחר מכן, החל צה"ל בתקיפות בלבנון, שם דווח כאמור על מטוסי קרב ישראליים שטסים בגובה נמוך מעל ביירות ומטילים נורי תאורה בזמן נאום נסראללה.
לפי רשת "אל-מיאדין״, שמזוהה עם חיזבאללה, צה"ל תקף בין השאר בכפרים אל-מנסורי, מרוחין, פרון, אל-קסיר וקבריחא שבדרום לבנון. בלבנון דווח גם על מטוסי קרב ישראליים שטסו מעל אזור אל-בקאע, בעומק לבנון. במקביל לתקיפות הופעלו כאמור אזעקות רבות בנהריה ובגליל המערבי, שבהמשך התבררו כשווא. בעקבות הירי לעבר הגליל המערבי מוקדם יותר היום נפגע קו מתח גבוה ונגרמו שיבושים באספקת החשמל באזור. בחברת החשמל נערכים לפעולות של החזרת החשמל, עם קבלת האישורים הביטחוניים.
מטוסי חיל האוויר בשמי ביירות בזמן נאום נסראללה

5 צפייה בגלריה
דיווח לבנוני על תקיפות בדיר קאנון
דיווח לבנוני על תקיפות בדיר קאנון
עשן מיתמר בדרום לבנון, לאחר התקיפות
נסראללה נאם כאמור לראשונה אחרי שארגונו הודיע ביומיים האחרונים על 37 הרוגים ברחבי לבנון, כתוצאה מפיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר ביומיים האחרונים. בנאומו, הוא האשים כי ישראל התכוונה לחסל 5,000 מאנשי ארגון הטרור שלו בשתי המתקפות השונות, וכי "האויב הפר את כל הקווים האדומים במעשה הזה". לדבריו, מדובר במעשים ש"יכולים להיקרא הכרזת מלחמה" - אם כי לפי שעה הוא נמנע מלהכריז על כך בעצמו. הוא הודה כי חיזבאללה ספג מכה קשה וחסרת תקדים, "הגדולה ביותר בתולדותיו" כלשונו, והצהיר שמבחינתו מדובר ב"מבחן".
רשימת ההרוגים שפרסם חיזבאללה המגיעים מאזורים שונים במדינה, מאזור אל-בקאע (בקעת הלבנון); דרך רובע הדאחייה של ביירות המזוהה עם ארגון הטרור; ממוקדים רבים בדרום המדינה; ועד אזור עכאר שבצפון לבנון. ארגון הטרור לא מפרסם את נסיבות המוות, ולכן לא ברור כיצד בדיוק כל אחד מהפעילים נהרג, האם בפיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר של חיזבאללה ברחבי לבנון בימים שלישי ורביעי, או במסגרת תקיפות ישראליות ממוקדות יותר, שהתקיימו גם הן ביומיים האחרונים. אתמול בערב, במהלך ההודעה על פיצוצים של מכשירי קשר נוספים של חיזבאללה ברחבי לבנון, פורסמו דיווחים בערוצים הלבנוניים על תקיפות ישראליות באזור הגבול.
יש לציין כי ההערכות בישראל הן שאומדן ההרוגים והפצועים הרשמי בלבנון נמוך משמעותית מהמציאות. ההערכה היא שיש עשרות רבות של הרוגים - אם לא למעלה מכך. לפי ההערכות, פגיעה משמעותית מאוד נגרמה לכוח רדואן, שאיבד חלקים גדולים משדרת הפיקוד שלו, וההערכות מדברות על עשרות רבות שנהרגו במלחמה עד היום, כולל בפיצוצים ביומיים האחרונים. לפחות 450 נפצעו בפיצוץ מכשירי הקשר ברחבי לבנון, ואלו מצטרפים ליותר מ-3,000 אנשי חיזבאללה שנפצעו מפיצוצי הביפרים.
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. נואם לראשונה לאחר פיצוץ מכשירי הקשר
פיצוץ מכשירי הקשר בהלוויה בדאחייה בביירות אתמול

תיעוד מפיצוץ הביפרים בלבנון, שלשום

ב-72 השעות האחרונות מקיים הדרג המדיני הערכות מצב עם הרמטכ"ל הלוי, שמציג את המשך התוכניות לפעולות בצפון. ההבנה היא שישראל נמצאת בימים עצימים בצפון, שיביאו איתם גם ימים עצימים נוספים. במשך 11 חודשים צה"ל פועל על-פי תוכנית סדורה ועל-פי מטרות המלחמה שהגדיר הדרג המדיני, שכעת הוסיף למטרות את הרחקת חיזבאללה מהגבול כדי לאפשר מצב שבו תושבי הצפון ישובו לבתיהם.
כבר תקופה ארוכה שבצה"ל מסבירים במישור הדיפלומטי כי ככל שחיזבאללה ממשיך לירות לעבר ישראל - הוא ישלם מחיר שהולך וגדל. בצה"ל מאוד נחושים להביא לביטחון באזור, לפגוע ביכולת הרקטית ובתשתיות חיזבאללה בדרום לבנון ולשנות את המציאות שם.
חיזבאללה נפגע קשה גם תודעתית וגם מבצעית כתוצאה מפיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר ביומיים האחרונים. אבראהים אל-אמין, עורך העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם ארגון הטרור ומהווה שופר למסריו, פרסם היום מאמר תחת הכותרת: "מלחמת ההשמדה בגרסתה הלבנונית - ישראל רוצה לחסל את חיזבאללה".
במאמר הוא מציין שמבצע פיצוצי הביפרים בלבנון ביום שלישי, שכונה בערבית "קריאה קטלנית", ייצג עליונות מודיעינית אדירה, וכוון ליותר מעשרת אלפים לבנונים - לדבריו אנשי חיזבאללה ואזרחים באזורים שונים. פרשננו הצבאי רון בן ישי מציין כי המאמר משקף מבוכה וחששות גדולים בחיזבאללה. אל-אמין, לפחות, פוחד שמהלומות הביפרים, ומכשירי הקשר הן סיפתח מצד ישראל למלחמה גדולה, שהוא מעריך שייהרגו בה יותר מעשרת אלפים לבנונים.