במערכת הביטחון טוענים כי מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר ניכרת עלייה ברמת האלימות של יהודים כלפי ערבים בשטחי יהודה ושומרון - ובימים האחרונים מתגברת המתיחות בין הדרגים הבכירים בצה"ל, במשטרה ובשב"כ בכל הנוגע לטיפול בפשיעה הלאומנית. ל-ynet נודע כי אתמול (שלישי), בלם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיחה אליה זומן מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי על ידי שר הביטחון יואב גלנט - שעיקרה ביקורת על המשטרה שאינה פועלת מספיק ולא מבצעת מעצרים.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט איתמר בן גביר
יואב גלנט איתמר בן גביר
גלנט ובן גביר. מחלוקות במערכת הביטחון על פשיעה לאומנית
(צילום: קובי קואנקס, EPA)
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
הזימון לשיחה ,שחלק מהגורמים כינו אותה שיחת נזיפה, הגיע אתמול בצהריים אחרי דיון שקיים שר הביטחון בפיקוד המרכז. לפי כמה גורמים, בדיון הציגו אנשי מערכת הביטחון לגלנט כמה מהמקרים שבהם נהרגו פלסטינים ושלא זכו לטענתם לטיפול ראוי מצד המשטרה. לאחר הדיון, כאמור, החליט גלנט לזמן לשיחה את מפקד מחוז יהודה ושומרון ניצב לוי. דבר הזימון נודע לשר הממונה בן גביר, שהתנה את קיום השיחה בכך שיהיה נוכח בה. לבסוף, ניצב לוי לא הגיע לשיחה והיא בוטלה.
המתיחות במערכת הביטחון בנוגע לפשיעה לאומנית משפיעה על השרים, המפקדים הבכירים וגם על אלו שנמצאים בשטח. גורמים המקורבים לשר בן גביר אומרים כי אלימות מתנחלים כמעט ולא קיימת. לדבריהם, ברוב המקרים מדובר ב"אירועי תגובה". כלומר, פלסטינים הם אלו שזורקים אבנים לעבר יהודים והם נאלצים להגיב. עוד ציינו הגורמים כי בן גביר מגבה לחלוטין את מפקד מחוז ש"י, שעסוק בשמירה על ביטחון המתיישבים.
3 צפייה בגלריה
עוזי לוי מבקר בבית משפחת קליינרמן
עוזי לוי מבקר בבית משפחת קליינרמן
ניצב לוי. חשודים משוחררים ותיקים נותרים פתוחים
(צילום: שאול גולן)
במערכת הביטחון חוששים מהבערת השטח וגזילת הקשב בזמן המלחמה. בשב"כ ובצה"ל טוענים כי על אף העלייה במקרי הפשיעה הלאומנית, אין עדיין מספיק עצורים. כבר כמה שבועות שמתקיימות פגישות מתוחות בין נציגי מערכת הביטחון בנושא, שבהן מושמעת, כאמור, ביקורת על פעילות המשטרה. רוב החשודים שנעצרים משתחררים לאחר זמן קצר והתיקים נותרים פתוחים.
בשבועות האחרונים התרחשו מספר אירועי חיכוך ואלימות, שבהם נהרגו פלסטינים ונפצעו ישראלים. רק לפני כמה ימים חתם השר גלנט על צו מעצר מנהלי לפעיל הימין מיצהר אריאל דנינו, למשך 4 חודשים. צו זה, מצטרף לכמה צווי הרחקה שנחתמו בתקופה האחרונה.
רק בשבוע שעבר, ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הזהירו בדיון בקבינט המלחמה המצומצם שאלימות יהודים ביהודה ושומרון נגד פלסטינים מתסיסה את השטח, מקשה מאוד על הצבא ומאלצת אותו להסיט כוחות על חשבון הזירות הבוערות בדרום ובצפון.
3 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביוש. ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
גם הממשל האמריקני הביע דאגה מעניין זה כמה פעמים בימים האחרונים. שלשום, מסר הבית הלבן כי בשיחה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא הביע את ה"צורך בכך שמתנחלים קיצוניים יישאו באחריות למעשים האלימים שהם מבצעים בגדה המערבית".
בעימותים השונים בחודש האחרון נרשמו כבר כמה מקרי מוות של פלסטינים: לפני כשלושה שבועות נורו למוות שלושה פלסטינים בבנימין במהלך עימות עם יהודים, לפני 10 ימים נורה למוות פלסטיני בן 40 סמוך לרחלים, על ידי חייל בחופשה, שטייל עם משפחתו סמוך ליישוב. לפני שבועיים הוכה בגרזן רועה צאן יהודי על ידי פלסטינים סמוך ליישוב רימונים, ובשבוע שעבר בחוות דורות נפצע באורח קל צעיר יהודי בעימות עם פלסטינים. באותו עימות נפצעו גם כמה פלסטינים שטענו כי הם אלו שהותקפו ראשונים.
השר בן גביר מסר בתגובה: "לא מתייחס למחלוקות מול שרים אחרים, אך מגבה לחלוטין את שוטרי משטרת ישראל ובתוכם שוטרי מחוז ש"י של המשטרה שעושים את תפקידם למען ביטחון אזרחי ישראל".