המשלחת הצרפתית הבכירה שקיימה שיחות בארץ למציאת פתרון שימנע עימות צבאי בין ישראל לחיזבאללה בלבנון חזרה בסוף השבוע לפריז. בישראל מתקיימים דיונים לקראת ביקורה בימים הקרובים של שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה.
המשלחת הצרפתית נועדה, בין השאר, עם מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי (מעוז) ועם ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון תא"ל במיל' דרור שלום. בכיר ישראלי אמר כי הצרפתים מעורבים בנושא הזה בכל הכוח, מעבירים מסרים ופועלים למציאת פתרון.
לדברי אותו בכיר, ישראל הבהירה לצרפתים שבהיעדר פתרון כל האופציות על השולחן, כולל מהלך צבאי נגד חיזבאללה. ישראל דורשת יישום מלא של החלטת מועצת הביטחון 1701, כולל הרחקת חיזבאללה ל-40 ק"מ מהגבול. צעד זה לא ירחיק את איום הטילים, אך יפחית בצורה דרמטית את איום החדירה ויקנה את הביטחון הנדרש לתושבים בצפון כדי שיוכלו לחזור לבתיהם.
2 צפייה בגלריה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
(צילום: Frederick FLORIN / AFP)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
ומה יקבל חיזבאללה בתמורה? בכיר ישראלי אמר כי יישום מלא ואכיפה של 1701 יבטיח שלא תהיה פעולה צבאית ישראלית בצפון. חיזבאללה רוצה מתיחות אבל לא בטוח שהוא מעוניין להגיע לעימות צבאי עם המחירים הכבדים שלבנון תשלם. "התחושה עם חיזבאללה היא שהם תמיד מחפשים סיבה לריב", אמר הבכיר. "כשחתמו את הסכם הגז, ישראל חתמה כי חשבה שזה ייצור שקט באזור ולא קיבלנו שקט".
האמריקנים, באמצעות שליחו של ביידן עמוס הוכשטיין, מחפשים לתת ללבנונים תמריצים נוספים. בין הרעיונות שהועלו, לתת תמריצים כלכליים למשק הלבנוני המקרטע. הוכשטיין גם בוחן רעיונות להסדרת הגבול היבשתי בין המדינות, אך בישראל אומרים שלא בטוח שאפשר להגיע להסכם על הגבול היבשתי בעת הזאת.
במסגרת מאמצי צרפת, ביקר בלבנון שליחו של הנשיא מקרון לענייני לבנון, ז'אן איב לה דריאן, וכן ראש הביון הצרפתי. שניהם קיימו פגישות עם בכירים בממשלת לבנון ועם נציגים של חיזבאללה.
בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח ביום שישי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודן איתו על המצב בלבנון. מקרון הביע תמיכה ביישום מלא של החלטת מועצת הביטחון 1701 והזכיר את המאמצים של צרפת להבטיח שאיראן והכוחות המזוהים איתה יתרחקו מהסכסוך.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
(צילום: Al-Manar via REUTERS)
מקרון הביע את זיקתה של צרפת לביטחון ישראל ואישר שוב את הזדהותה של פריז עם ישראל במאבקה בטרור. הנשיא הצרפתי הדגיש כי שחרור כל בני הערובה שעדיין מוחזקים בעזה, כולל ארבעה בעלי אזרחות צרפתית, הוא בראש סדר העדיפויות של צרפת.
כמו כן, השניים שוחחו על המצב בעזה. מקרון חזר והדגיש את הצורך להגן על אזרחים ברצועה והדגיש את החשיבות בהשגת הפסקת אש מתמשכת. עד אז, הדגיש הנשיא הצרפתי, יש חשיבות מכרעת לכך שאוכלוסיית האזרחים בעזה תקבל את הסיוע הדרוש לה בדחיפות ובפתיחה מחדש של מעבר כרם שלום.
מקרון הדגיש גם כי על ישראל לנקוט בצעדים הדרושים כדי לשים קץ למעשי אלימות שביצעו מתנחלים נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית.