בצעד חריג הורתה נציבת קבילות השוטרים לבטל הדחה של שוטר יס"מ שנעשתה שלא כדין על ידי ניצב משנה משה פינצ'י. אך למרות שפעל לכאורה בניגוד לחוק, הקצין הבכיר פינצ'י ימונה לתפקיד עוזר מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי.
1 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
העלים עין ולא ביטל את המינוי. מפכ"ל המשטרה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשנת 2018, תחילת הפרשה, הצטרף השוטר אלעד (שם בדוי) ליס"מ אילת - והיה אחד ממקימי היחידה. לשם כך אלעד ובני משפחתו עברו להתגורר בעיר הדרומית. שלוש שנים מאוחר יותר מונה נצ"מ משה פינצ'י לתפקיד מפקד מרחב אילת במשטרה. זמן קצר לאחר מכן נטען כי נצ"מ פינצ'י מתכנן לפרק את היחידה, ולהעביר אותה לידי משמר הגבול.
שוטרי יס"מ האילתים מחו, והשוטר אלעד שלח הודעה בקבוצת וואטסאפ סגורה ומתח ביקורת על מצוקת כוח האדם במשטרה, וביחידה בפרט. ההודעה הגיעה אל מפקד המרחב, שביקש הסברים מהשוטר. בתגובה אלעד מחק את ההודעה ששלח. נצ"מ פינצ'י פנה אל מפקדו הישיר של אלעד, לקח את הטלפון הנייד שלו ללא אישורו או ידיעתו, וצילם את ההודעה.
ימים ספורים לאחר מכן זומן השוטר אלעד לשיחה, שבה הודיע לו מפקדו הישיר כי הוא נאלץ להדיח אותו מהמרחב. אלעד הועבר למחוז יהודה ושומרון - המרוחק מאות קילומטרים מביתו - ללא עילה חוקית. מפקדו טען כי אלעד "מוביל דעה, ויש אנשים בעלי השפעה שמפיצים את הפרסומים השליליים נגד משטרת ישראל. דבר שאינו מתקבל על הדעת".
המפקד הוסיף כי "זה בסדר להתעסק בתהליכים שקורים ביחידה", אבל הזהיר: "תשמור את דעותיך לעצמך". השוטר הגיש קבילה בנושא, והנציבות שבדקה את תלונתו הוציאה דו"ח חמור על התנהלותו של מפקד המרחב נצ"מ משה פינצ'י וקבעה כי מדובר בהתעמרות. בסיכום הדברים נכתב כי "הדחתו של הקובל נעשתה שלא כדין, בניגוד עניינים, ותוך פגיעה בפרטיות".
עו"ד פיני פישלרעו"ד פיני פישלר
חרף הדו"ח החמור, מפכ"ל המשטרה החליט להעלים עין ולא ביטל את מינויו של פינצ'י לעוזרו האישי. בכירים במשטרה הביעו את זעמם על ההחלטה, וטענו כי "הדו"ח מעלה ניחוחות לחשדות לעבירות פליליות". הבכירים הוסיפו כי הפרשה "צריכה להיחקר במח"ש", וכי "לא ייתכן שקצין שנוהג כך בשוטרים יקבל פרס ויקודם לתפקיד רגיש". לדבריהם, המסר שהמפכ"ל מעביר "מראה על ניתוק".
עו"ד פיני פישלר, שמייצג את השוטר, מסר בתגובה כי "מדובר בהתנהלות שערורייתית ומצמררת מצד צמרת המחוז הדרומי של המשטרה כלפי שוטר מצטיין. נציבות קבילות השוטרים, בהחלטה אמיצה ונדירה, הפכה כל אבן בבדיקת התלונה - כשם שהפכה בסופו של ההליך את ההחלטות השרירותיות והכוחניות, כדי התעמרות של ממש, בוטלו על ידה. אנו נפנה גם למחלקה לחקירות שוטרים בתלונה מפורטת, ובדרישה לחקור את נצ"מ פינצ'י. השוטר מתכוון להגיש תביעת נזיקין שתדבר בעד עצמה בגין מכלול הנזקים שנגרמו ועודם נגרמים לו ולבני משפחתו".
ממשטרת ישראל נמסר: "המלצת הנציבה, שלפיה הדחת השוטר מתפקידו ומתקן בכיר נעשתה שלא כדין, נבחנת בימים אלה על ידי משטרת ישראל".