3 צפייה בגלריה
אלי כהן וסנטיאגו פניה
אלי כהן וסנטיאגו פניה
כהן ופנייה. שגרירות פרגוואי תחזור לירושלים
(צילום: משרד החוץ)
שר החוץ אלי כהן נפגש אמש (שלישי) עם נשיא פרגוואי הנכנס סנטיאגו פנייה, שעות ספורות לאחר טקס ההשבעה החגיגי שלו. השניים החליטו כי המדינה הלטינית תעביר עוד השנה את שגרירותה מתל אביב לירושלים וכי ישראל תפתח מחדש את השגרירות שלה באסונסיון, בירת פרגוואי, לאחר שנסגרה לפני חמש שנים. שר החוץ כהן הזמין את הנשיא פנייה להגיע לביקור בישראל לחנוכת השגרירות, ונענה בחיוב.
שגרירות פרגוואי תהיה זו החמישית שנפתחת בירושלים בנוסף לאלו של ארצות הברית, גוואטמלה, הונדורס וקוסובו. לפני כחודש וחצי נפגש הנשיא פנייה עם שגריר ישראל באורווגאי יועד מגן שאחראי גם על פרגוואי - ואישר את כוונתו להעביר את השגרירות, מדובר באחת מהבטחות הבחירות של הנשיא החדש.
שר החוץ כהן מסר על ההחלטה: "אנחנו ממשיכים לחזק את מעמדה הבינלאומי של ירושלים כבירת הנצח של מדינת ישראל. הזמנתי את הנשיא פנייה להגיע עוד השנה לביקור נשיאותי בישראל. פתיחת שגרירות פרגוואי בירושלים, ושגרירות ישראל באסונסיון יחזקו את מעמדה האזורי והבינלאומי של ישראל ואת הקשרים החשובים בין המדינות. נמשיך ונחזק את הקשר ההיסטורי החשוב עם מדינות אמריקה הלטינית, שעמדו לצד מדינת ישראל והעם היהודי".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והוראסיו קוארטס
בנימין נתניהו והוראסיו קוארטס
נתניהו והנשיא לשעבר קארטס ב-2018. חנכו את השגרירות הקודמת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
מריו אבדו בניטס
מריו אבדו בניטס
הנשיא לשעבר בניטס. הורה לפני 5 שנים על העברת השגרירות לת"א
(צילום: AP)
בחודש מאי 2018 העבירה פרגוואי את שגרירותה מתל אביב לירושלים, וזו נפתחה בגן הטכנולוגי בשכונת מלחה לצד שגרירות גוואטמלה. היא הייתה אז השגרירות השלישית שנפתחה בבירה. נשיא פרגוואי דאז הוראסיו קארטס, שהיה ידיד ישראל, הגיע לירושלים לחנוך את השגרירות בטקס חגיגי ואף הוזמן שנה לאחר מכן על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.
ארבעה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2018, נשיאה החדש של פרגוואי אבדו בניטס הפך את ההחלטה של קודמו בתפקיד והודיע על החזרת שגרירות פרגוואי לתל אביב, בטענה כי "פרגוואי רוצה לתרום להגברת המאמצים הדיפלומטיים האזוריים להשגת שלום הוגן ובר קיימא במזרח התיכון".
ישראל זעמה אז על ההחלטה ונתניהו הנחה להשיב את שגריר ישראל באסונסיון להתייעצויות, ואף לסגור את השגרירות הישראלית. מאז ספטמבר 2018 אין לישראל שגרירות בפרגוואי.