3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן, בנימין נתניהו
רג'פ טאיפ ארדואן, בנימין נתניהו
ארדואן ונתניהו. "שיתוף פעולה בכל התחומים"
(צילום: AFP, EPA)
שבוע אחרי ניצחונו של יו"ר הליכוד בבחירות לכנסת ה-25, גם נשיא טורקיה, ראש ממשלת איטליה ונשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד הצטרפו למצעד המברכים. נתניהו הודה לבן זאיד, ומלשכתו נמסר כי השניים סיכמו על קידום היחסים בין המדינות. עוד נמסר כי בן זאיד הזמין את נתניהו לביקור במדינתו. הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן שיגר איגרת ברכה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שבה כתב: "אני מברך אותך על ניצחונך בבחירות ומאמין שהממשלה החדשה תמשיך את שיתוף הפעולה בין המדינות בכל התחומים, בדרך שתביא שלום ויציבות לאזורנו".
3 צפייה בגלריה
איטליה ג'ורג'ה מלוני עם בוחרים ב נאפולי
איטליה ג'ורג'ה מלוני עם בוחרים ב נאפולי
מלוני. דנה עם נתניהו על תמיכה איטלקית בישראל
(צילום: AFP)
לאחר השיחה עם ארדואן, ראש ממשלת איטליה החדשה ג'ורג'ה מלוני התקשרה לנתניהו אף היא ובירכה אותו על ניצחונו. לפי הודעת לשכת נתניהו, השניים שוחחו על פגישה קרובה בין הממשלות, תמיכה איטלקית במדיניות ישראל בפורומים הבינלאומיים והעמקת הקשרים והיחסים בין המדינות.
שעה קלה לפני השיחה עם ארדואן, התקשר לנתניהו קנצלר גרמניה אולף שולץ ובירך אותו על ניצחונו. בלשכת נתניהו אמרו כי השיחה בין השניים ארכה חצי שעה, ובה נתניהו אמר שבכוונתו להרחיב את מעגל השלום בין ישראל למדינות ערב וציין ושלגרמניה יש חלק חשוב בתהליך היסטורי זה.
נתניהו, שהודה לשולץ על תמיכתו בישראל, הדגיש בפניו שנשק גרעיני בידי איראן הוא סכנה ממשית לביטחון ישראל ולשלום העולם. לפי ההודעה, השניים סיכמו להעמיק אפילו יותר את היחסים והקשרים המדיניים והכלכליים בין ישראל לגרמניה.
יום לאחר הבחירות לכנסת, ארדואן אמר בריאיון לטלוויזיה הטורקית כי הוא מעוניין להמשיך את הקשרים עם ירושלים, ללא קשר לזהות ראש הממשלה. נתניהו וארדואן תקפו בעבר זה את זה, ובשנה האחרונה שוקמו היחסים עם טורקיה. ביום שני נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם נתניהו, שישה ימים לאחר הבחירות. קדמו לו מנהיגי בריטניה, הודו, הונגריה, יוון, קפריסין, פולין, קנדה, רומניה, גואטמלה ואוסטריה.
3 צפייה בגלריה
שלט חוצות קמפיין בחירות 2019 בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
שלט חוצות קמפיין בחירות 2019 בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
קשרים אישיים טובים בין נתניהו לפוטין. שלט החוצות מ-2019
(צילום: רויטרס)
הבולט מבין המנהיגים שלא בירכו עדיין את נתניהו הוא נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הנשיא הרוסי אמנם טרוד מעל הראש במלחמה באוקראינה, אבל ניתן היה לצפות שלנוכח הקשרים האישיים הטובים בין השניים, פוטין ירים טלפון או לפחות ישלח ברכה. במיוחד זכור שלט החוצות הענק בקמפיין הבחירות של הליכוד ב-2019, שבו נראו נתניהו ופוטין לוחצים ידיים בחום תחת הכותרת "ליגה אחרת" כדי לסמל את הקשר המיוחד ביניהם.
ייתכן והסיבה שפוטין לא מתקשר לנתניהו היא הכעס הרוסי על אמירתו שלפיה אם ייבחר לראשות הממשלה, ישקול לספק נשק לאוקראינה ויבחן תיווך בין הצדדים. ואולם, צריך להמתין ולראות אם פוטין ישוחח עם נתניהו אחרי הרכבת הממשלה - או שמא יבחר גם אז שלא לעשות זאת.