נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בחר אמש (שני) בסנאטור מאוהיו ג'יי.די ואנס לסגנו במרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. במקביל, המפלגה הרפובליקנית הכריזה באופן רשמי על טראמפ בתור המועמד שלה בבחירות לנשיאות, שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב. אם טראמפ יזכה בבחירות, ואנס יהפוך לסגן נשיא ארה"ב. גם מועמדותו של ואנס אושרה בוועידה הרפובליקנית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיב על בחירתו של טראמפ ואמר כי הוא "שיבוט" שלו. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי קמלה האריס מוכנה לעימות המסורתי בין המועמדים לסגנות - ומחכה לוואנס.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'י די ונס
דונלד טראמפ וג'י די ונס
טראמפ וג'יי.די ואנס
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton/File Photo)
ואנס משלים בכך עלייה מטאורית תוך פחות משלוש שנים לצמרת המפלגה הרפובליקנית. רק בן 39, נשוי ואב לשלושה, ואנס הפך כוכב ב-2016 כשפרסם את רב המכר Hillbilly Elegy - אוטוביוגרפיה שבה סיפר על התרבות באזורי העוני בקנטקי ובאוהיו שבהן גדל.
אף שבחלק גדול מהאוטוביוגרפיה נזף ואנס באוכלוסייה הענייה שבה גרה משפחתו, הספר הפך להיט גדול גם בקרב קוראים ליברלים, שראו בו דרך להבין את אזורי הספר באמריקה שמהם צמחה התנועה שדחפה את טראמפ לבית הלבן. הספר אף הפך לסרט בנטפליקס בכיכובן של גלן קלוז ואיימי אדאמס.
ואנס היה חייל מארינס ולמד באוניברסיטת ייל. בזכות רב המכר הוא בנה לעצמו תדמית של שמרן מתון, שגם העביר ביקורת על טראמפ, ובמקביל היה ראש חברה בנקאית בשווי עשרות מיליוני דולרים.
ב-2021 החליט לרוץ לסנאט באוהיו ושנה אחר כך ניצח בקלות את יריבו הדמוקרטי, טים ריאן, תוך שהוא חותך בעוצמה מהצד השמרני לקו ימני קיצוני מאוד, כולל כמובן תמיכה מוחלטת בטראמפ. הוא טוען עד היום כי טראמפ ניצח בבחירות ב-2020. עם זאת, לא תמיד מערכת היחסים בין השניים הייתה מושלמת, בלשון המעטה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס הוא כינה את טראמפ בעבר "היטלר של אמריקה" ו"אידיוט".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'י די ונס
דונלד טראמפ וג'י די ונס
הצביע בעד סיוע לישראל. ואנס
(צילום: REUTERS/Gaelen Morse/File Photo)

נגד הפלות ונישואים גאים - בעד המהפכה המשפטית

ואנס הוא מתנגד חריף להפלות ולנישואים גאים. הוא ביטא יותר מפעם את "תיאוריית ההחלפה" המזוהה עם אנשי עליונות לבנה, שלפיה "הדמוקרטים מנסים להביא לכאן מהגרים שיצביעו ויחליפו אזרחים אמריקנים".
ואנס נחשב תומך גדול של ישראל. ב-7 באוקטובר הטיל את האשמה על ממשל ביידן, שהפשיר כספים, שישה מיליארד דולר, עבור איראן. "אני מאחל לחברים שלנו בישראל בהצלחה, אבל יותר מכל הלוואי שהם לא היו נלחמים נגד כלי נשק שנקנו בכסף שלנו", ציין.
ואנס אמר בריאיון ל"פוליטיקו" מוקדם יותר השנה כי הוא חושש שישראל עלולה להרגיש מחויבת לעורר סכסוך נוסף, לאור ההשפעה הפסיכולוגית העמוקה של האירועים ב-7 באוקטובר, והשווה אותה לפלישה האמריקנית לעיראק לאחר 11 בספטמבר.
הוא גם הוביל את ההתנגדות לתוכנית מימון החירום של הנשיא ג'ו ביידן ושל יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון לישראל ואוקראינה. כמתנגד חריף לסיוע לקייב, האשים ואנס את ביידן בשימוש ב"ילדים ישראלים מתים" כדי למכור סיוע נוסף לאוקראינה.
"אם אנחנו מתכוונים לתמוך בישראל, כפי שאני חושב שצריך, אנחנו צריכים לנסח סיבה למה זה לטובתנו", אמר במהלך נאום, "חלק גדול מהסיבה שבגללה לאמריקנים אכפת מישראל היא מפני שאנחנו עדיין מדינת הרוב הנוצרית הגדולה בעולם, מה שאומר שרוב אזרחי המדינה הזאת חושבים שהמושיע שלהם, ואני מחשיב את עצמי נוצרי, נולד ומת וקם לתחייה באותה רצועת שטח קטנה וצרה על הים התיכון. הרעיון שתהיה אי פעם מדיניות חוץ אמריקנית שלא אכפת לה מהחלק הזה של העולם הוא מגוחך".
בשנה שעברה צייץ את תמיכתו במהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו, ותקף את הביקורת שהעביר עליה ממשל ביידן. "אלה שמתגאים באהבת הדמוקרטיה לוחצים על ישראל לוותר עליה לטובת עליונות משפטית", צייץ. בשנת 2022 הוא אף ביקר בישראל, וצייץ אז בחשבון ה-X שלו: "זה מדהים להסתובב בירושלים, בירת ישראל הנצחית, ולהתחקות אחר עקבותיו של ישו היום".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'י די ונס
דונלד טראמפ וג'י די ונס
תקף את הביקורת של ממשל ביידן על המהפכה המשפטית בישראל. ואנס
(צילום: AP Photo/Stefan Jeremiah, File)
ואנס עבד קשה מאוד בחודשים האחרונים כדי לזכות בתפקיד, וייתכן כי ביום שישי עבר ראשון את קו הסיום, כאשר דקות ספורות אחרי ניסיון ההתנקשות בטראמפ, האשים הסנאטור ישירות את הנשיא ביידן.
הבחירה בוואנס מבהירה עד כמה טראמפ בטוח בניצחונו. הוא לא בחר מישהו מממסד המפלגה, כזה שיכול לעזור אלקטורלית, כמו מרקו רוביו או הסנאטור השחור טים סקוט. הוא בחר באופציה הכי "טראמפית", העתק מדויק למדי שלו. עברו הימים שבהם סגן הנשיא מייק פנס סירב לבטל את תוצאות הבחירות עבור טראמפ.
פורסם לראשונה: 22:17, 15.07.24